Gå til innhold

Studielån på VGS?


bjaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jeg låne f.eks 10 000 right away?

 

Sånn uten videre?

Ja, du kan vel få 12000 per år i studielån. I fjor var det 24000 såvidt jeg husker. Lånet er like enkelt å skaffe seg som stippend. Du bare fyller ut skjermaet, deretter sender du det inn. Når saken er behandlet får du lånet på samme måte som du ville fått stippend.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Når jeg søkte om stipend fant jeg ut at jeg kunne få lån til inntill 2400 i måneden stod det trur jeg. Er det slik at man får de pengene utbetalt samtidig som stipend da eller? Så man kan f.eks ikke låne og få hele beløpet samtidig?

Lånet blir fordelt over hele skoleåret. Du blir ikke å få alt på en gang. Søker du når skoleåret nesten er omme vil du der i mot få nesten hele beløped utbetalt med i en samlet sum.

 

Siden vi er inne i 3. fase av stipped/lån-utdelingen vil nok det du får utbetalt først være "Det du opprinnelig får hver måned X 3".

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Hva skal du med lånet? Og jeg vil tro at du må være over 18 for å stifte gjeld, altså din mor eller far må søke for deg.

Ja, det krever foresattes underskrift.

 

Fikk selv lån uten problemer da jeg var under 18 år. Fikk ikke stippend, hadde lite tid til jobb, fikk ikke utelønn. Da får man fort et behov for et lån der og da. Det stemmer forresten også at store deler av lånet kan bli omgjort til stippend om man viser innsats ved å bestå eksamen.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Kan jeg låne f.eks 10 000 right away?

 

Sånn uten videre?

Ja, du kan vel få 12000 per år i studielån. I fjor var det 24000 såvidt jeg husker. Lånet er like enkelt å skaffe seg som stippend. Du bare fyller ut skjermaet, deretter sender du det inn. Når saken er behandlet får du lånet på samme måte som du ville fått stippend.

Er igrunn ikke så mange kriterier jeg er "passet".

 

Foreldrene mine er ilag og vi bor i et stort hus bla bla..

Lenke til kommentar
gjeldslave for en ting du kommer til å bruke i 2 år? (går ut ifra at du er 16)

 

Vent med å gjøre deg selv til gjeldslave inntil du kjøper deg bil...

Vell, alt kommer ann på hva man prioriterer. Mange syns nok det er teit å få seg gjeld så tidlig pga. en sykkel. Men en sykkel taper seg ikke så veldig mye i verdi på 1-2 år, som jeg kommer til å ha den. Jeg syns moped er veldig gøy, men nå vil jeg ta steget videre, koste hva det koste vil. (selv om jeg egentlig burde skaffet penger til slik ved f.eks å jobbe, muligens.)

Lenke til kommentar
Hva skal du med lånet? Og jeg vil tro at du må være over 18 for å stifte gjeld, altså din mor eller far må søke for deg.

Skal bruke lånet til lettsykkel

gjeldslave for en ting du kommer til å bruke i 2 år? (går ut ifra at du er 16)

 

Vent med å gjøre deg selv til gjeldslave inntil du kjøper deg bil...

Gjelda kan man betale fort ned etter man har fått seg en ordentlig jobb alt etter hvordan man prioriterer pengene. Jeg f. eks kommer ikke til å prioritere 20000-30000,- per år på bil før jeg har betalt ned all gjelda mi.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...