askeladden2004 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 For mindre enn 4 måneder siden kjøpte jeg en Nokia 6600 på lefdal. En morgen var den plutselig helt "død" og det var umulig å få slått den på. Jeg leverte den påfølgende morgen til lefdal så de kunne finne ut av hva som hadde skjedd. En uke senere får jeg beskjed om at det er fuktskade på telefonen og at skaden ikke kan repareres. Dette med fuktskaden overasket meg i og med at telfonen virket helt fint kvelden før den sluttet å virke. Er det virkelig tilfelle at dette ikke omfattes av kjøpslovens 2års garanti?! Hvor mye fukt skal egentlig til for at en slik telefon skal slutte å virke? - Askeladden Lenke til kommentar
smoker2 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Fuktskade dekkes overhodet ikke av noe garanti,eneste sjans til å få igjen noe er at du har en forsikring.Det er ikke 2 års garanti,men 1 år og 2 års reklamasjon Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 dersom det er slik at telefonen ikke har tålt vanlig bruk så kan du trekke saken for forbrukerrådet, men det vil ta sin tid. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Som Christian86 sier: Hvis du mener at mobilen ikke har tølt vanlig bruk så ta det for forbrukerrådet. men du må ha vært i skriftlig kontakt med Lefdal før du får behandlet saken i forbrukerrådet. Synes dette hørtes merklig ut, en fukt skadet mobil pleier å klikke før den slukner helt.. Men det er jo Nokia da, (u)heldigvis for deg så eksploderte den da ikke :!: Lenke til kommentar
jendor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg har også levert inn en 6600 til Lefdal, fordi den plutselig bare døde. Den var 9 måneder gammel, og har fungert prikkfritt hver eneste dag til den plutselig sluttet å virke. Jeg er ikke akkurat 14 lenger, og den har vært svært pent behandlet, og har aldri vært utsatt for fukt av noe slag. Ikke brukt den i regnvær, hatt den i Gore-Tex jakke eller noe lignende slikt. Det skal bli svært spennende å se om de påstår at det er fuktskade på den telefonen. Hvis det er konklusjonen de kommer frem til, så blir det garantert forbrukerrådet next. Jeg venter fortsatt på utfallet av reparasjonen. Synes forøvrig en telefon til nærmere 6.000,- som den kostet den gang, burde holde lenger enn 9 måneder med pen bruk (ikke engang riper i displayet!) Lenke til kommentar
Surreality Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 bare for å skyte inn en liten OT notis.. ikke glem at der er ikke Lefdal / butikken som sier at mobilen er evt. fuktskadet... det er det servicefolka som gjør... (deltaservice, teleservice osv osv osv) So dont shoot the messenger Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 dersom det er slik at telefonen ikke har tålt vanlig bruk så kan du trekke saken for forbrukerrådet, men det vil ta sin tid. Du kan ikke trekke noen sak for forbrukerrådet, da de kun er et veiledende og rådgivende organ. Du kan trekke saken for forbrukertvistutvalget, noe som dessverre vil ta tid. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg har all verdens tid i hele verden jeg... forbrukertvistutvalget er sikkert fint Dessuten forholder jeg meg ikke til et verksted - jeg forholder meg til butikken der jeg har kjøpt varen og levert den inn. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hadde også en T630 som de påstod var fuktskadet, hadde hatt den i 30 dager og ikke vært utsatt for noe som lignet fuktighet i et hele tatt. ' sikker på at de lager mobilene dårlig med vilje, de gamle telefonene tålte til og med turer i vaskemaskinen de.. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Må huske det at store temperatur forskjeller "kan" gi fuktskader. Pluss at typen jobber i en elektrokjede og han har fortalt meg at verkstedet deres har ved flere tilfeller sagt at det er en fuktskade når det IKKE har vært det. Aner ikke hvilket verksted det er, men de sender den vekk, vil tro at de fleste kjedene bruker samme verkstedet. Men hva man skal gjøre med sånne tilfeller, aner jeg ikke. Ingen mulighet for forbrukeren å gjøre noe med... få den tilbake å sende den en annen plass kanskje, men hvem vet. Endret 27. oktober 2004 av Excelsion Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Excelsion: Hvorfor i all verden skal et verksted si fra seg en mulighet til å tjene penger? Er det fuktskade på telefonen, så velger kunder helt klart som oftest å la telefonen være igjen ureparert på verkstedet, for da slipper kunden å betale noe. Kunden må bare betale om han vil ha igjen telefonen, eller få den reparert og så få den igjen. Om det er en garantiskade, så vil verkstedet få dekket sine utgifter av produsenten. Så hvorfor si det er fuktskade når det ikke er det? Betyr som oftest at de taper penger! EDIT: Mulig jeg misforsto deg, men trodde du mente at verkstedet lyver med overlegg..og at vennen din kjente til det? Mener du heller at verkstedet sier det er fuktskade, mens kunden nekter for at fukt har vært inne i bildet? Endret 27. oktober 2004 av Alastor Lenke til kommentar
jendor Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Men det er nå merkelig dette med "fuktskader"... hvordan har det seg at verkstedene sier at det er så mange "fuktskader"? Jeg har ikke brukt telefonen min unormalt, og den har heller ikke blitt utsatt for store temperaturforskjeller. Hvis den har fått "fuktskade" av å bli brukt helt normalt, så betyr det at telefonen er ikke laget for annet enn innendørs bruk. Det er ingen vits i å kjøpe en mobil telefon som man ikke kan ta med seg av redsel for at den blir "fuktskadet". Da kan man heller bare kjøpe den billigste kontantkort dritt-telefonen man kommer over Jeg har brukt mobiltelefon helt siden GSM-nettet ble åpnet her i landet, og har aldri hatt noen som helst "fuktskade" på noen telefoner. Jeg har behandlet alle mine telefoner svært pent. Så hvis de klarer å påvise "fuktskade" på denne telefonen som jeg nå har, så konkluderer jeg med at telefonene er blitt kvalitetsmessig dårligere - eller kanskje det er på grunn av at det er en Nokia? Det er nemlig min første Nokia-telefon på ganske mange år.... Men, jeg kommer som sagt ikke til å gi meg dersom de sier det er "fuktskade". Og hva er denne praksisen med at man må betale for å få igjen telefonen sin fordi de sier det er fuktskade?? Høres jævla rart ut.... de tjener sikkert svært mye penger på dette, siden de enten får penger, eller blir sittende igjen med ganske mange telefoner som kan brukes som reservedeler osv. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hvor mye fukt skal egentlig til for at en slik telefon skal slutte å virke? Tydeligvis ikke så veldig mye... de som kjøper en såpass dyr telefon behandler den som regel svært pent også. Lenke til kommentar
Surreality Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Verkstedet skal også kunne fremvise bilder av fuktskadene. Har selv sett mange "skrekk" bilder. alt fra knekk (smeltet "sukkerting") til temmelig heftig blå/rosa/lilla/grønn pelsdekke. Som forhandler så må jeg stole 110% på at det verkstedet sier er sant og det gjør jeg også. ingen tjener noe på å lyve. Vi bruker Deltaservice som ligger på drammen som vår "servicepartner". Når det er tilfelle at det er fuktskade (eller noen som helst skade for den saks skyld) så kan vi bare gi dem en melding om å få et bilde av skaden hvis kunden ønsker det. har også hatt en del kunder som plutselig kom på at de hadde sølt et glass med veske i når de får se bilde av mobilen sin med størknet cola osv. og grønn pels på printkortet. (ingen sammenheng med trådstarter ment) Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Ved fuktskade får ein tre valg: Skroting 0.- tilbakesending arbeid+porto Ny litt over kostpris+ mva (varierer litt) I dei fleste tilfella når eg jobba i mobilbutikk var at skroting blei alternativet, samt at bildebestilling blei standardkrav. Ved skroting får ikkje verkstedet noko betaling av kunde eller butikk pluss at i vårt tilfelle var det verkstaden som dekka porto inn til verkstad også Så korleis verkstaden kan tjene på å kalle andre skader for fuktskader skjønner eg ikkje heilt. Då garantisaker dekker produsenten, og brukarpåførte skader kan dei fakturere etter timespris. Som eit elksempel: Så kjem det ein brukarpåført skade, så vil verktaden sei nei til ektra penger ved å definere denne skaden som vannskade istandefor brukarpåført skade. Vannskade repareres ikkje, andre brukarpåførte skader repareres der skaden ikkje er for stor. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Rave670 Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Dem får jo hele telefonen, så tørke dem litt støv av den å sæll den. Kanskje en måte å tjene på? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Leste noen avgjørelser på www.forbrukertvistutvalget.no om fuktskader og der står det at det skal velig mye til for at forbruker ikke for dekket for fuktskader. Så det er bare å skrive en skriftlig klage og sende det til forbrukerrådet hvis det ikke løser seg. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Har sett eit par fuktskader når eg jobba i bransjen, og eg trur ikkje ein kjem noko langt når deler av kretskortet har irra grunna rikeleg tilførsel av vatn, samt at kontaktpunkta er svidde. Ikkje at det gjeld i denne saka men fuktskader kjem nok forsatt til å bli ein sjølvpåført skade og ingen reklamasjonsrett. Iallefall så lenge ikkje telefonen er spesifikt desgina for å tåle vatn/høg fuktigheit. Men eg har lest igjennom ein del av dommane det og eg syntes noko av det såg ut til å vere tatt på litt mangelfullt grunnlag (teknisk). mvh JanEirik Endret 9. desember 2004 av Jankee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå