Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ingen som bruker rss og feed?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke bruker, men har ikke prøvd det før heller. Jeg har hørt at noen sier det er genialt, men forstår ikke helt hva de mener.

Kan du gi en kort forklaring på hva RSS og feeds er for noe, hvordan det ser ut og brukes i praksis og om det er et "must" ?

Lenke til kommentar

RSS er brukt av vel ....mange... En god del bruker det til å sjekke blogger for nye poster. Innen forskningsmiljøer er dette populært (ble oppmerksom på dette da forelseren min innen IT strategi nevnte at han brukte RSS og at vi burde bruke det vi studenter åsså.. )

Jeg benytter meg litt av RSS, men har ikke falt helt for det ennå. Opera har innebygd RSS støtte for de som ikke ønsker en separat applikasjon for dette. .

Edit: Akkurat litt for sent ute med det Opera poenget.. men godt å se at noen andre åsså bruker det.. :cool:

Endret av schjell
Lenke til kommentar

Eg har laga meg ein .opml-fil som inneheld alle .RSS-feeds'a (norsk ord for dette?) eg vanlegvis les. Den kan eg enkelt importera i ein Feed Reader (f.eks. FeedDemon).

Når fleire i vennegjengen startar å nytte blogg, går ein fort lei av å slå opp blogg-sida (på web), for så å finna at det ikkje var posta noko nytt no heller... Med Feed Reading får du bling (eller melding) når nokon har posta noko nytt. Det er kjekt!

Men eg vil vidare! Eg vil læra meir! Eg vil finna ein web-klient (som web-mail, bare for RSS)! Eg vil finna enkle system som automatiserer RSS-generering (kva heiter det, sku tru?) når eg publiserer artiklar på ein vanleg web-server...

Men det er så vidt ein brukar til no som faktisk nyttar RSS til noko...

Kor er alle folka som les feeds?

Lenke til kommentar
Slik f.eks

men dette er ikke en standard rss leser, og det er egentlig opp til deg selv hvordan en vil at det skal se ut, noen vil ha det integret i nettleser f.eks..

Ser smooth ut den løsningen du kjører! Ser ut som denne RSS-feeden bruker ActiveDesktop, med andre ord HTML kode?

Lenke til kommentar
Kor er alle folka som les feeds?

Bruker ikke RSS for øyeblikket, men hvis jeg har forstått prinsippet riktig kunne jeg godt tenke meg å ta en eller annen klient i bruk... Har bare ikke tatt meg bryet enda...

Har jo et dusinvis sider jeg daglig er innom for å lese nyheter og artikler, men vet ikke om alle kjører RSS-feeds...

Lenke til kommentar

Ja, det er stort sett ingen begrensninger hva man kan få inn av info, spesielt populært har det blitt med TV kanaler, slik at man kan se hva som kommer på TV (nrk1, tv2 etc.) Det eneste som kreves er at det er en plug in til formålet som det finnes masser av på samurize siden. i den andre tråden er det også lagt ut litt mere info ang norske tv kanaler og værmelding. har du litt programerinserfaring er dette veldig lett. selv kan jeg litt html, men tar ikke mere enn noen timer før du skjønner hva det går i.

Lenke til kommentar

Thompzen: Det er fordi hw.no ikkje har linka opp til sin feed på "rett" måte frå startsida. Sider som har dette implementert på "rett" måte, viser RSS-logoen nede til venstre (i statuslinja til Firefox). Der kan du klikka med venstre knapp, velga feed-adressa og så legges bokmerke til automatisk.

Her er oppskrift for å legge til manuellt:

Obs! Oppdater Firefox'en din (Les comments på den sida)

o Surf til hw.no og klikk på den blå RSS-knappen (nederst)

o Høgreklikk på feed-adressa (ligger skjult i siste artikkelsetning "Vår RSS-feed finner du her."

o Velg Copy Link Location

o Klikk til Bookmarks og Manage Bookmarks (i menyen til Firefox)

o Klikk File og New Live Boomark...

o Skriv inn ein tittel i feltet Name

o Høgreklikk i feltet Feed Location og lim inn feed-adressa (sjå vedlegg)

o Klikk OK

No er hw.no sin feed aktiv i Firefox, og du får rask tilgang til nye artiklar frå Bookmarks i Firefox.

post-61-1098771325_thumb.jpg

Endret av hemo
Lenke til kommentar
Har jo et dusinvis sider jeg daglig er innom for å lese nyheter og artikler, men vet ikke om alle kjører RSS-feeds...

Akkurat!

Derfor er eg på jakt etter folk som syslar med feed-ting, så ein kan finna løysingar (utan å f.eks. programmera eller utvikla system som alt er utvikla).

Feedfire har eit system for å laga RSS-feeds for sider som ikkje publiserer eigen RSS-feed. Eg har ikkje heilt fått systemet til å fungera godt, men har heller ikkje betalt dei nokon pengar...

Løysinga blir kanskje heller å få folk til å publisera RSS-feeds. Spørsmålet blir då; korleis kan dei det?

(eller; korleis kan _eg_ laga meg RSS-feed, for når eg lærer det, så kan eg læra det vidare til andre...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...