DionysosDale Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Noe som har peiling på hvor mange watt en harddisk bruker. Har en filserver som eg vil ha mange disker i. Kjører nå med to 200 Gb Maxtor disker og en 20 Gb WD systemdisk. Har fire 120 Gb WD disker som eg også vil sette inn i maskinen, som vil gi meg til sammen 900 Gb diskplass. Har et PCI IDE raid kort med plass til fire disker, noe som gir meg muligheter til å sette inn opptil 8 disker. Strømforsyningen er en Hiper 525 Watt. Problemet mitt er at etter eg satt inn tre av dei 120 Gb diskene, fikk eg seriøse stabilitets problemer og muligens ødela 20 Gb systemdisken. Maskinen brukte 10 min på å boote, og kun ein av 120 Gb diskene kom opp. Lurer derfor på hvor mange watt en harddisk bruker? Rekner med at 6 harddisker er litt i overkant for strømforsyningen, enda den er 525 watt... Dionysos Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Det står i spesifikasjonene på hjemmesiden til produsentene og varierer litt fra disk til disk. Generellt sett så bruker disker opptil 30W ved "spinup", altså oppstart. (Noe som står som max i spesifikasjonene). Det er dette du bør dimensjonere PSU'en ut i fra. Under vanlig drift så ligger tallet på rundt 10W. (står som idle og seek i spesifikasjonene). Det er dette tallet du bør legge til grunn for dimensjonering av kjølingen til diskene. Edit: Det går fint an å drive diskene med en egen PSU. Både ATX og AT-PSU'er duger fint til dette formålet. Problemet er bare å få plass til den andre PSU'en i kabinettet, og ordne på-knappen slik at begge CPU'ene slår seg på samtidig. Men unngå å koble sammen de to PSU'ene på annet enn jord og Power-Good-ledningene. Da blir ofte hele lasta skjøvet over på den ene PSU'en. Det ønsker vi ikke. Endret 25. oktober 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
ttd Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Det står på hver enkelt hdd hva den forbruker av ampere. Og siden strøm * spenning = effekt burde det være en smal sak å regne ut. Verdt å merke seg er at dharddisker ofte bruker relativt mye mer strøm når de spinner opp, så du bør ikke ha altfor små marginer. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg har 8 disker i min P4-2GHz filserver med en "vanlig" 350W forsyning, og det går helt fint! Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg har 8 disker i min P4-2GHz filserver med en "vanlig" 350W forsyning, og det går helt fint! Hmm... Da skulle eg da ikkje ha problemer med 6 disker på en 525 watt psu. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Hmm... Da skulle eg da ikkje ha problemer med 6 disker på en 525 watt psu. OCZ 525W eller Q-Tec 525W? Der er det STORE forskjeller. 30W i spin-up-forbruk høres riktig ut. Den PSU-kalkulatoren (som jeg ikke har URL til i farta) lister opp en harddisk som 25W. Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 OCZ 525W eller Q-Tec 525W? Der er det STORE forskjeller. Dette er en Hiper PSU. Skal da være greie dei da... Den PSU-kalkulatoren (som jeg ikke har URL til i farta) lister opp en harddisk som 25W. Har du mulighet til å finne denne URL'en? Dionysos Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Link: Power Upply Warrage Cal... Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Link:Power Upply Warrage Cal... Takker... Kom rett over 350 W ifølge den kalkulatoren... Da får eg prøve å fjerne den systemdisken og prøve igjen. Dionysos Lenke til kommentar
joka Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 motoren i en hd er 12v.... en 350w strømforsyning gir ikke så mye effekt på 12v. 350w er tilsammen på alle spenningene (12, 5, 3.3, -5 og -12v) Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 motoren i en hd er 12v.... en 350w strømforsyning gir ikke så mye effekt på 12v. 350w er tilsammen på alle spenningene (12, 5, 3.3, -5 og -12v) Han hadde en Hiper 525W. 350W var det han kom frem til på den PSU-kalkulatoren. Med den Hiper 525W-PSUen tror jeg nok du skulle ha dekket muligheter for en filserver med mange disker. Man kan enkelt regne frem til forbruket selv: Harddisken kjører på 12v fra PSU. På harddisken står det hvor mye strøm (A) den trekker. Gang dette tallet med 12V og du har hvor mange Watt harddisken trekker. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Jeg hører de trekker 8-10w som regel, og en del mer under oppstart. Jeg har ingen problemer å drive serveren in med min relativt beskjedne 350W Hiper strømforsyning. Jeg har 13 harddisker + 1 DVD-brenner, og maskinen trekker ikke mer enn 270W på max load (ca 205w på idle med CPUidle). Det er også hva PSU trekker fra stømnettet, og ikke hva den leverer i effekt. Om man regner med en effektivitet på 75% på PSU, så bruker jeg faktisk ikke mer enn 58% av min totale kapasitet. Det er ganske lite, selv om jeg ikke har noe heavy skjermkort som trekker mye strøm. Som sagt er det dog ikke 100% kapasitet bare på 12v, så det er greit å ha litt margin å gå på om du laster 12v linjen mye. med andre ord: Har du en 550W, så skal du ha MAAANGE harddisker før du bør begynne å bekymre deg. Jeg annbefaler forsovidt å kjøpe en strømmåler fra clas Ohlson eller lign. forretning. De er billige, og ekstremt nyttige å ha. Jeg kan f.eks. finne ut på kronen hvor mange KWH jeg bruker, og betale min del av strømregningen som kommer fra serveren som putrer og går 24/7. -Stigma Endret 25. oktober 2004 av Stigma Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg har 13 harddisker + 1 DVD-brenner Wow! Må da bråke som en tornado. Med 6 disker i min var det rett før den danset bortover gulvet... Vibrasjonsstøyen var ekstrem. Dionysos Lenke til kommentar
alDoz Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 13 harddisker i en pc? Shit man, thats hard core computer man.. Hehe, hadde ikke fåt plass til å stable de i mitt kabinett engang.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Vel jeg har ikke akkurat mye plass igjen i maxitoweret mitt nå, selv om jeg sikkert kunne skvist inn 3-4 stk til om jeg måtte. Det lager faktisk meget lite lyd. Litt pga. at kabinettet er solid og overfører vibrasjoner i liten grad, og litt pga. det aldri forekommer at alle harddiskene spinner samtidig. Diskene slår seg av etter kort tid når de ikke er i bruk, og maskinen bruker skjeldent mer enn 3-4 disker i slengen. Jeg har den stående rett i stuen faktisk, og dne er såpass støyløs at den ikke merkes til vanlig. Nå har jeg vel og merke støydempet den også, men det var ikke noe problem før heller. -Stigma Endret 27. oktober 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Instict Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Kan jo hende at det er en jumper feil også.. Viss jumperene står feil, kan dette skape ustabilitet + den ikke finner diskene under oppstart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå