petterg Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Hvordan blir man kvitt et cd arkiv med sensitive opplysninger på en enkel, sikker og grei måte? I hvertfall så sikker at fyllykken som finner cd'ne i søpla ikke skal kunne lese ut data med laptoppen han fant på grønmo. (syrebad løsninger utelukkes) Lenke til kommentar
2peewee Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Gå ut på kjøkkene, hente ein saks, og klikke de opp i 4 deler. Clash Ohlson selger også ein masking som ødelegger cd`er. (akkurat slik som du ødelleger parpir som innehilder sensitive opplysininger) Mer en det vett eg ikke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jepp, Clas'ern har en makuleringsmaskin for CD'er. Men det er jo en løsning som koster penger. Her er en gratis metode: Putt 1 og 1 CD i mikrobølgeovnen på full effekt i 2 sekunder per plate. Det tynne metall-laget på CD'ene der dataene er lagret går fullstendig i oppløsning. Hvis vi sier det tar 2 sekunder å grille plata, 2 sekunder å ta den ut, og 2 sekunder å sette i neste plate, så får du destruert 100 plater på 10 minutter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Brenn dei. Plasten i CD'er lager giftige gasser hvis de brennes så det ville jeg ikke prøvd. De andrre metodene som er foreslått her er mye bedre. Lenke til kommentar
fblpr Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Sikkert ikke den mest praktiske men en av de morsommeste... Man trenger: 1 stk Hagle, Mer enn nok leirdue ammuisjon en venn (hvis du er en god skytter benytt en god venn og hvis du er en dårlig skytter prøv en dårlig venn) Få vennen til og kaste en og en CD og plaff i vei... Lenke til kommentar
sssh Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 1: Invitér 10-12 venner hjem. 2: Legg CD'ene utover kjellergulvet. 3: Servér et lugubert brygg. 4: Dans huledans i kjelleren med vennene dine. 5: Ha en seremoniell avskjed for CD'ene rundt dassen, og mens du trekker småbitene ned, klapper alle. Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jepp, Clas'ern har en makuleringsmaskin for CD'er. Men det er jo en løsning som koster penger. Her er en gratis metode: Putt 1 og 1 CD i mikrobølgeovnen på full effekt i 2 sekunder per plate. Det tynne metall-laget på CD'ene der dataene er lagret går fullstendig i oppløsning. Hvis vi sier det tar 2 sekunder å grille plata, 2 sekunder å ta den ut, og 2 sekunder å sette i neste plate, så får du destruert 100 plater på 10 minutter. Etter det jeg husker å ha lest, vil denne metoden ødelegge microen ? Endte selv opp med clash sin cd spiser, kjøpte den på salg for 99 kr Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Endte selv opp med clash sin cd spiser, kjøpte den på salg for 99 kr Hvordan går denne til verks for å ødelegge platene? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Etter det jeg husker å ha lest, vil denne metoden ødelegge microen ? nix. noe slikt kan ikke ødelegge microen - det skal faktisk ganske mye til før microen blir ødelagt. pass bare på at metall ikke kommer inntil veggene på ovnen, det kan skape problemer. men en cd-skive vil bare gnistre litt, og det er alt. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 legg sammen cd'ene i en bunke og borr hull med drill. antall hull avhengig av hvor nøye du er. kan ødelegge mange (200?) samtidig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Etter det jeg husker å ha lest, vil denne metoden ødelegge microen ? nix. noe slikt kan ikke ødelegge microen - det skal faktisk ganske mye til før microen blir ødelagt. pass bare på at metall ikke kommer inntil veggene på ovnen, det kan skape problemer. men en cd-skive vil bare gnistre litt, og det er alt. Det stemmer. Det har i hvertfall ikke ødelagt min mikro, og jeg tviler på den vil gjøre det fordi CD'ene leder for dårlig strøm. (Selv det å tine bjørnebær kan lage mer gnister) sssh: Tror ikke jeg ville vært eier av den dassen som går tett av en haug med knuste CD'er. Forklar det til rørleggeren... Dessuten blir nok ikke avløpsrenseanlegget særlig glad for å få hauger med flammehemmet plast i anlegget sitt. Flammehemmet plast er heller ikke særlig bra for miljøet. Makulatoren fra Chlas Olsson makulerer CD'er på samme måte som papirmakulatorer. Man får ut en rekke strimler med plast. Sikkert det beste alternativet for de som ikke liker å eksperimentere med mikroen og de som ikke gidder å makulere de for hånd med saks. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 legg sammen cd'ene i en bunke og borr hull med drill. antall hull avhengig av hvor nøye du er. kan ødelegge mange (200?) samtidig. Jeg tror du raskt kiler fast boret slik at hele bunken begynner å snurre rundt boret. Sikkert ikke den mest praktiske løsningen. Saks fungerer nok bedre. sirkelsag? Bare søl med plater og biter som spruter alle veier. Saks fungerer nok langt bedre. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Makulatoren fra Chlas Olsson makulerer CD'er på samme måte som papirmakulatorer. Man får ut en rekke strimler med plast. Sikkert det beste alternativet for de som ikke liker å eksperimentere med mikroen og de som ikke gidder å makulere de for hånd med saks. Bra. Noen slike rimelige CD-herpe-bokser skrubber platene på ett vis på undersiden for å lage mange riper. Har ikke helt falt for den metoden, siden det virker som selve datalaget ikke blir ødelagt. Liker bedre metoder hvor selve plata klippes i flere biter. Det å håndklippe 100-vis av plater gidder jeg ikke, og mikro'en hos meg er kun til å tilføre spislige ting varme. Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Burde ikke en litt skarp skrutrekker funke? rip dem opp skikkelig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Det enkleste er selvfølgleig å bare knekke dem i to. Da får ikke vanlige mennesker fatt i informasjon på dem ihvertfall (og det virker jo som det var intensjonen din). mye informasjon kan selvfølgelig fremdeles hentes ut av eksperter med spesialutstyr, men det er vel neppe stats-hemmeligheter det er snakk om, og da holder det lenge å knekke dem. Ellers er micro-metoden et godt alternativ til grundig destruering, om du ikke har tilgang på syre. Et annet alternativ er jo også å brenne dem. Det er raskt å gjøre om du skal destruere veldig mange CD'er, men det krever jo også at du har et sted der det er trygt å brenne dem. OBS OBS! Brenn CD'er utendørs. Det vil utvikles røyk som ikke er lurt å puste inn for mye av (og dessuten vil det lukte pyy). Om du tror det er en god ide å brenne dem i vedovnen hjemme, så kan du takke deg selv i etterkant -Stigma Lenke til kommentar
kdog Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) legg sammen cd'ene i en bunke og borr hull med drill. antall hull avhengig av hvor nøye du er. kan ødelegge mange (200?) samtidig. Jeg tror du raskt kiler fast boret slik at hele bunken begynner å snurre rundt boret. Sikkert ikke den mest praktiske løsningen. Saks fungerer nok bedre. Metoden er utprøvd, og det funker. Skulle hive masse technet-CD'er i en bedrift, som inneholder mye kostbar programvare. med bunker på 100 gikk det helt greit å drille gjennom et par hull. Startet også først med tang/saks, men fant ut at det tok for lang tid og var slitsomt for saks og hender... Stigma: tror ikke det er så bra å brenne masse cd'er om man tenker på miljøet. Ikke at det utgjør så mye, men det er holdningen. høres litt kjip ut nå, men ganske off topic: litt pussig at ingen diskuterer hvor mye mer det forurenser å fjerne katalysatoren på bilen, men bare ytelse og hvordan man unngår å bli busted.. Endret 25. oktober 2004 av kjerts Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Endte selv opp med clash sin cd spiser, kjøpte den på salg for 99 kr Hvordan går denne til verks for å ødelegge platene? Det er ikke riktig å kalle det for en cd makkulator, slik som andre gjør. Pågrunn av cdene er hele når dem kommer ut, men de er derimot full av små hull. Hullene går ikke igjennom cd plata, men nok til å gjøre cden helt uleselig i vanlige spillere. hullene er små og er med 1-3 mm mellomrom Endret 25. oktober 2004 av PulZ Lenke til kommentar
eberland Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 10l bøtte semment vann båt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå