anderfo Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Et i utgangspunktet ikke veldig spennende portrettbilde, som jeg har prøvd å leke meg med i Photoshop. Jeg har prøvd å gjøre det om til svart-hvitt på flere måter, og har justert kontrast og lys på ulike måter for å framheve ulike sider av bildet. Spørsmål: - Hvilken versjon er best (og hvorfor)? - Hva kunne jeg gjort bedre i bildebehandlingen (hvordan)? - Hva kunne jeg eventuelt gjort bedre da jeg tok selve bildet (komposisjon etc)? http://www.stud.ntnu.no/~anderfo/pics/temp/akam/portrett/ Selv er jeg litt usikker på hvilken versjon jeg likte best, noen av dem kan vel kalles "high key"-bilder og jeg ble langt mer fornøyd med de behandlede bildene enn originalbildet i farger. Hva synes dere? Hilsen en som er litt nybegynner når det gjelder portretter.. Lenke til kommentar
Klasbu Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Liker BW5 best da dette har gode kontraster, selv om det er noe utbrent. I utgangspunktet ville jeg nok ha fått modellen til å snu hodet litt mer mot deg (kamera) nå er det veldig "langt" fra nesetipp til enden av håret, evt kan du croppe noe på høyresiden, men da burde det ha vært litt mer luft foran henne. Jon kdesign.foto.no Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Liker BW5 best da dette har gode kontraster, selv om det er noe utbrent. I utgangspunktet ville jeg nok ha fått modellen til å snu hodet litt mer mot deg (kamera) nå er det veldig "langt" fra nesetipp til enden av håret, evt kan du croppe noe på høyresiden, men da burde det ha vært litt mer luft foran henne. Jon kdesign.foto.no Takk for tilbakemelding! Jeg ser på bildene dine at du har bra peiling på portretter. Jeg skal prøve et annet perspektiv på neste forsøk.. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Jeg synes sort-hvitt nok er best i og med at hun har noe vanskelige hudtoner i det lyset du har benyttet (direkte blitz?). Dog synes jeg at leppene ble for livløse i de versjonene du lagde, samt at kontrastene ble noe harde. Har laget et alternativ som jeg har lagt ved (har bare elements her, dermed er det litt begrenset hva jeg kan gjøre). Benyttet 2 adjustment layers (hue/saturation) for å få grei sort/hvitt med ok "rødfarger" på leppene. Merget disse, lagde et nytt layer (kopi) som jeg hvisket bort øynene, lepper og det håret (og spennen) som var i fokus, deretter benyttet gaussian blur for å softe hudtonene noe, etter det klonet jeg bort noe uren hud (ahem :!: ) Resultatet kan sees under. Ang. komposisjon tror jeg også det er smart å la det være luft i den retningen modellen ser eller der det på andre måter er øhm, hva skal jeg si "bevegelser" eller "linjer" i bildet i den eller andre retningen, da trekkes blikket anderledes over bildet. IMO. Dette ser ut til å være såkallt candid (må ikke forveksles med det negativt ladede "snikfoto"), altså et bilde som er tatt før modellen "gjør seg klar" til å bli tatt bilde av og kan ofte være noen av de beste portrettene. Endret 25. oktober 2004 av znapper Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Det er nok typisk "candid" ja. Og det er direkte blitz, men med relativt lav intensitet, synes det funka best. Enig i at hudtonene blir best i s/h, og spesielt da jeg benyttet kun rødkanalen ved konvertering i channel mixer. Men det var kanskje årsaken til at leppene ble litt blasse? Har prøvd å kutte litt tettere på høyresiden og synes det funket bra, men mer luft på venstresiden har jeg dessverre ikke, det får bli neste gang. Skal selv prøve å gjøre de stegene du har gjort, på originalfilen, så får vi se hvordan det blir. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Her har jeg benyttet omtrent den samme teknikken med farger Mulig noe curves justering kan hjelpe for å få bedre (ikke så røde) hudtoner, men samtidig bevare varme hudtoner, men kan ikke stille curves i elements så.... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 En lektyre i "hvordan lage et kunstverk ut i fra et kjedelig bilde" Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 I tillegg til alle tipsene du allerede har fått så burde du plassert modellen lenger fra veggen bak slik at du ikke får de kraftige skyggepartiene rett bak hodet. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) En lektyre i "hvordan lage et kunstverk ut i fra et kjedelig bilde" Takk for hyggelig innspill. Du glemte fullstendig å fortelle hvorfor bildet var så kjedelig. Er det fordi det er et portrett, og at du generelt ikke liker portretter? Eller er det noe annet som gjør det kjedelig? Liker du kun bilder der modellen har et forførende blikk? Hva mangler i dette bildet? Sorry, det er greit at du synes det er kjedelig, men så lenge du ikke forteller hvorfor er det liten hjelp i det.. Ris er greit, men uten begrunnelse er det meningsløst. Endret 25. oktober 2004 av anderfo Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 I tillegg til alle tipsene du allerede har fått så burde du plassert modellen lenger fra veggen bak slik at du ikke får de kraftige skyggepartiene rett bak hodet. Takker for innspill, nå har jeg noe å tenke på neste gang:) Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 En lektyre i "hvordan lage et kunstverk ut i fra et kjedelig bilde" Takk for hyggelig innspill. Du glemte fullstendig å fortelle hvorfor bildet var så kjedelig. Er det fordi det er et portrett, og at du generelt ikke liker portretter? Eller er det noe annet som gjør det kjedelig? Liker du kun bilder der modellen har et forførende blikk? Hva mangler i dette bildet? Sorry, det er greit at du synes det er kjedelig, men så lenge du ikke forteller hvorfor er det liten hjelp i det.. Ris er greit, men uten begrunnelse er det meningsløst. Tror du missforstod meg en smule.... Jeg mente at utgangspunktbildet ditt var grått og konturløst, og jeg er imponert over hvor spennende resultat du klarte å få ut i fra bildet. Var ikke ment som noe annet enn positivt Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 En lektyre i "hvordan lage et kunstverk ut i fra et kjedelig bilde" Takk for hyggelig innspill. Du glemte fullstendig å fortelle hvorfor bildet var så kjedelig. Er det fordi det er et portrett, og at du generelt ikke liker portretter? Eller er det noe annet som gjør det kjedelig? Liker du kun bilder der modellen har et forførende blikk? Hva mangler i dette bildet? Sorry, det er greit at du synes det er kjedelig, men så lenge du ikke forteller hvorfor er det liten hjelp i det.. Ris er greit, men uten begrunnelse er det meningsløst. Tror du missforstod meg en smule.... Jeg mente at utgangspunktbildet ditt var grått og konturløst, og jeg er imponert over hvor spennende resultat du klarte å få ut i fra bildet. Var ikke ment som noe annet enn positivt OK, det forklarer saken Misforståelser er til for å oppklares..hehe Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg er enig med DG i at fargene etc. er spennende, og jeg er enig med Klasbu i at profilen til modellen er feil. Det blir spesielt tydelig når hun har håret i en sånn knute, for da ser hodet voldsomt langt ut, og man får ikke noe inntrykk av hvordan personen egentlig ser ut. Som B/W gjør det seg veldig bra, og det som znapper postet var veldig stilig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå