Gå til innhold

Min nye hjemmelagde viftestyring!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Er det mulig å slå vifta HELT av med denne viftestyringa, om ikke, hvordan lager man det utifra denne?

Ikke noe problem!

Er det mulig å få en teknisk tegning av viftestyringa? Skal selv lage, men siden bildene er så dårlige ser jeg ikke helt hva som er hva. Dessuten har jeg ikke drevet lenge med elektronikk!

kopplingsschema.GIF

veroboard.GIF

Kilde:www.nordichardware.com

hadde helt glemt denne posten jeg, noen som er hypp på at jeg skal ta bedre bilder?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg vil også lage en sånn.

Skal bestille så snart som idag faktisk, men hvis du ser min andre tråd angående dette ser du hva jeg baller med.

Kan du gi med en lite forklaring på de forskjellige tingene på listen din?

Har du monter inn leds i dette? hvilken funksjon har i det tilfellet disse?

Ledninger? kor?

Lenke til kommentar
Jeg vil også lage en sånn.

Skal bestille så snart som idag faktisk, men hvis du ser min andre tråd angående dette ser du hva jeg baller med.

Kan du gi med en lite forklaring på de forskjellige tingene på listen din?

Har du monter inn leds i dette? hvilken funksjon har i det tilfellet disse?

Ledninger? kor?

Har sendt deg pm.

kan prøve og forklare litt hva som er hva.

"4 POT2KA 2K Logarithmic Taper Pot"= Potentiometer, som du skrur opp og ned etter hvor fort du vil at vifta skal gå.

"4 LM317T LM317T - 1.5A Adj. Positive Regulator" = Spenningsregulator, hjernen i det hele, denne blir styrt av potentiometeret , logisk nok regulerer hvor mye strøm vifta får( 0v- 10,5v trur jeg)

"4 TO220S TO220 Heatsink Small"= Disse monteres på LM317T, fjerner varmen.

"1 EXPBRD Experimenters Board" = dette monterer du alt på.

resten er kontakter og motstander.

Led's er absolutt ikke nødvendig, men lyser alt etter hvor fort vita går, jeg valgte og droppe disse.

Her er et enkelt oppsett for 4 viftekotrollere , jeg har montert 8 vifter på et slikt system(2 på hver)

Ledninger, ja de moteres der det trengs jeg har nesten ingen.

bb1%20027liten.JPG

Stort bilde

Lenke til kommentar

Kan ikkje så masse om elektronikk men eg kom over denne på elfa:

Potentiometer

Kan den brukes i denne kretsen?

og så var det om den motstanden som skal brukas... den skulle vere på 240 ohm... men på elfa har dei jo eit såpass stort utvalg av motstandar i alle verdiar og fasongar at i alle fall ikkje eg forstår nokenting!!

Dei blir jo delt inn etter watt!! Eg hadde liksom forestilt meg at ein motstand var ein motstad og at det einaste som varierte var motstanden, men nei da.....

Kunne nokon kanskje ha linka til ein motstand som kan brukast? eller at eg får forklart kva kategori eg skal sjå i under "motstander"!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...