Haakon(a.k.a. NOViCE) Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Hei! Jeg har tenkt litt på å prøve å ta opp spennende TV-programmer o.l. som jeg ikke får sett p.g.a. tidspunktet det sendes i eller fordi jeg har annet å gjøre rett og slett. Har tenkt til å encode opptakene i .avi-filer med xvid codec i rimelige størrelser. Jeg har en dekoder fra UPC/Chello som har diverse in- og ut-ganger: Audio, InfraRed, 2xFirewire, 2xUSB, Ethernet og SPDIF. Dermed lurer jeg på om: 1. Jeg kan/bør bruke noen av disse inngangene til å ta TV-sendinger opp på PC-en? Hvis det har seg at jeg ikke kan ta opp gjennom dekodern og jeg må bruke kabeluttaket eller TV-en lurer jeg på: 1. Trenger jeg TV-kort? 2. Evt hva slags TV-kort(hva det skal ha for spesifikasjoner)? 3. Hva skal skjermkortet ha av inn-og utganger? 4. Hva slags hardware trenger jeg for å kunne gjøre det på den raskeste måten og med best mulig resultater(kvalitet går foran hastighet)?(CPU, RAM, skjermkort, TV-kort, harddisk m.m.) Hvis det viser seg at jeg har alle verdens muligheter her, hadde det vært kjekt om dere kunne si hva dere synes er best, +/- ved denne fremgangsmåten og hva resultatet ville bli. PS: Er det noen som har peiling på hvilken type sendinger UPC bruker? Kvalitet, format, standard e.l. Linker(eller lenker heter det vel på godt norsk) er veldige kjekke å ha Takker for all respons(si ifra hvis det er info dere mangler for å kunne svare presist på denne tråden). Endret 25. oktober 2004 av Haakon(a.k.a. NOViCE) Lenke til kommentar
Haakon(a.k.a. NOViCE) Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Er det ingen som har peil i det hele tatt? Kanskje så få svar p.g.a. at jeg har posta feil sted? Vet ikke helt hvor jeg skal poste hen. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Det passer mye bedre under tråden videoredigering. Kjenner ikke TV-signalet ditt - er det riktig at du har det på kabel? I så fall ville jeg trodd at du trengte et TV-kort. Men som sagt - videoredigeringsforumet er en bedre plass. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Du trenger definitivt tv-kort. Isåfall bruk et av de fra Terratec har. Cinergy 200,400,600,1200 osv.. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Du trenger enten et skjermkort med VIVO (Video In, Video Out) eller et eget capture card fra f.eks Pinnacle e.l. TV Out er standard på de aller fleste skjermkort av litt nyere dato. Et dedikert capture card i tillegg til et godt skjermkort, vil gi den beste ytelsen, da capture card som regel har en dedikert CPU for encoding av video. I tillegg bør du ha en eller flere kjappe disker og den kraftigste CPU du har råd til. Dual CPU er også en fin ting. Husk at hastigheten på din maskin bestemmer oppløsning og kvalitet på det ferdige resultatet (jo bedre maskin, jo bedre kvalitet kan du ta opp). Lenke til kommentar
nordboh Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Tja, kan ikke svare på alle spørsmålene dine. Men når det gjelder utgangene så må du nok bruke scartutgangen for å koble til pc`n. Da trenger du evt en slags overgang fra scart til s-video eller scart til composite om ikke ditt TV-kort har scartinngang. Har såvidt testet det samme selv med samme dekoder uten at det fungerte helt som jeg håpet. Overgangen fra scart til svideo som jeg brukte fungerte ikke så bra. Har ikke satt meg helt inn i hvordan dette fungerer, men jeg antar at jeg trenger et slags adapter el for å omforme signalene riktig til pc. Overgangen jeg testet var nok ikke av beste kvcalitet:) Testet også med overgang fra scart til composite. Da fikk jeg iallefall brukbart bilde på min pc. Men composite gir jo dårligere billedkvalitet enn scart osv.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hva alle utgangene på dekodern din er til aner jeg ikke. Har du ikke manual? Alternativt til TV-kort er et digitalt videokamera, som automatisk vil kunne ta opp og digitalisere for deg. Deretter kan du overføre til/fra PC via firewire. Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Kanskje du kan bruke dette? Men det må du nesten finne ut av selv. Det ser ikke ut som om noen her kjenner dekoderboksen din. http://productsen.terratec.net/modules.php...order=0&thold=0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå