Gå til innhold

Yamaha NS-555 erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har liten erfaring med de høytalerene, men ut ifra det du sier at du ønsker ville jeg tatt en titt på Dali om jeg var deg.

Jeg har selv concept 6 høytalerene til og de passer godt til den beskrivelsen du gir av hva du ønkser. Klar og detaljert lyd, bassen er fin men ikke for massiv og dominerende som i enkelte andre høytalere.

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|120|120|5099|pdetail

Ta en titt =]

Lenke til kommentar

takke for svar. leste noen erfaringer med yamaha høytaleren og de skrev at det var noen utrolig gode høytalere som gav veldig mye for pengene, så de ble litt interresante.

Yamaha høytalerne er jo 3-veis, dette er vel en fordel (kan vel hvertfall være det).

Trenger noen flere innspill her.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt de,men etter det jeg kan se av spesifikasjonene så tror jeg de er meget bra i forhold til prisen.De veier 20 kilo pr stk og det tilsier at kvaliteten på kabinettet er bra og at elementene også veier en del.Dali 6006 for eksempel er på samme størrelse,men veier 18,5 kilo.Eneste jeg kan se som er litt negativt er at følsomheten bare er på 88 db og at de er 6 ohm.Dali Concept 6 har en følsomhet på 91 db og er 8 ohm,så du trenger en større forsterker til Yamaha.Hvis jeg skulle valgt mellom Dali Concept 6 og Yamaha,så hadde jeg gått for Yamaha.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Jeg har hørt et par Yamha høyttalere til 5500, og syntes de spilte veldig fint. Lyden var klar, ren og nøytral. Syns de minnet litt om Kef (som jeg har).

Hørte samtidig på noen Klipsch til rett under 12K, og likte faktisk lyden i Yamaha bedre :) De var ikke så farget i lyden, men manglet riktignok masse trøkk i forhold til Klipsch.

Anbefaler Rx-v650 til de høyttalerene der. Den kan f.eks plukkes opp hos Mpx til 5000 kr. Ellers er jo lillebror rx-v550 1000 kr billigere og nesten like god :)

Dette dersom du vil ha en surround-receiver da ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

hadde ikke tenkt til å ha noe surround i første ommgang. Så jeg trenger bare en stero forsterker. Oppgraderer heller bare senete til en surround forsterker hvis jeg føler for det. Men en sub er nok noe jeg kommer til å kjøpe ikke så lenge etter høytalerne.

Er det noe spessielt jeg må ta hensyn til da i valg av forsterker? (skal ha aktiv sub)

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Kjøp en forsterker som er strømsterk.En Nad eller en Harman/Kardon vil nok fungere bra på de høyttalerne.Hvis du vil ha radio i tillegg,så kan du se på denne. Hvis jeg skulle valgt en av de 3,så hadde jeg gått for H/K-675.Du glemte å skrive hva forsterkeren skal koste,men en forsterker til 4-5 tusen kr passer bra til de Yamaha høyttalerne.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
hadde ikke tenkt til å ha noe surround i første ommgang. Så jeg trenger bare en stero forsterker. Oppgraderer heller bare senete til en surround forsterker hvis jeg føler for det. Men en sub er nok noe jeg kommer til å kjøpe ikke så lenge etter høytalerne.

Er det noe spessielt jeg må ta hensyn til da i valg av forsterker? (skal ha aktiv sub)

Enig med Mortens tankegang og valg av forsterker her. Sub ja, hvilket budsjett har du her? Utfra høyttalerkjøpet antar jeg det ikke overstiger 3000...?

Vil da absolutt anbefale deg å bygge selv uansett om det er 3000 eller 5000 du har i potten her. Sjekk Eltek og Ljudia for å se om du finner noe som er interessant. Vil ikke anbefale en middelmådig rumlesub siden høyttalerne dine går ganske dypt uansett.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en NAD C320 BEE forsterker og NAD C521BEE cdspiller de er tøffest i sølv og en CERWIN VEGA V-12S Subwoofer denne kan du koble til forsterkeren med vanlige høytalerkabler. slik at du slipper å kjøpe en forsterker med subwoofer utgang. Ellers tror jeg nok at Yamaha NS-555 er et godt valg hvis de ikke er beregnet som fest høytalere da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...