Gå til innhold

Fiske Tråden - Hvordan lage Fisk

Anbefalte innlegg

Har nå oppdaget en "ny" form for å lage design :p nemmelig denne "fisken" som alle snakker om. Har ikke vært så mye med i hjemmeside konstruksjonen på ett par måneder kanskje år.. hehehe..

Noen ute i den store "fiske" verden som vet hvilken versjon av PS som duger til å lage en slik "fisk"?

Har også noen sp.mål ang. laging av en "fisk". Vi ser for oss en "vanlig" sized hjemmeside.

*Hvor stor skal "hoved" bildet være?

*Er det guide til å lage "fisk"?

*Når denne "fisken" er ferdig,hvordan splitte den opp?

Dette kan dere jo svare på om dere vet!

Kanskje det er andre ute i HW verdenen som ikke enda er helt sikker på åssen lage en "fisk"!!

På forhånd Takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Versjoner:

Jeg har bare vert borti 7.0 og CS (8.0, står for Creative Suite), de funker fjell. CS er siste, de før 7ern funker sikkert også, men mangler kanskje noen morsomme funksjoner.

Størrelse:

Som flere og flere heldigvis har skjønt i det siste, så må du kjenne ditt publikum. Du bør analysere hvilke besøkende du vil få, og lage siden utifra det. Om du lager den interne siden for "Vi som kjører 1600*1050", så kan du godt lage en side som er 1500px bred, og omvendt. Du skjønner..? Ta utgangspunkt i hvilken skjermoppløsning folk kjører.

Guide:

Les tutorialer, surf på sider for inspirasjon, og lek litt selv.

Splitt:

PS har en innebygd "Slice"-funksjon i seg, som også kan generere en (dårlig) HTML-side for deg. Søk litt rundt på forumet, du er ikke førstemann som spør..

:)

Lenke til kommentar

Bruker Photoshop CS selv, men PS 6/7 funker sikkert helt fint.

1: Jeg bruker 800x600 som størrelse, og passer på å ikke fylle hele bredden.

2: Helt sikkert! :p

3: Jeg kjører flatten image og bruker crop tool, slik at jeg får så lite grafikk som mulig (trenger ikke en ensfarget, blå bakgrunn på 600x600 px, om du skjønner).

Håper dette hjelper deg _litt_ på vei! ;)

Lenke til kommentar

Angående versjoner av Photoshop så er jeg egentlig litt skuffet over utviklingen fra 7 til 8(CreativeSuite).

Jeg synes forskjellene er alt for små og programmet er egentlig ikke særlig mye bedre enn nr. 7. Dessuten koster jo programvaren veldig mye så hvis man har versjon 7 ser jeg ingen vits i å kjøpe CS.I tillegg så krever Creative Suite mere ressurser av maskinen din enn 7-ern, noe som kan bety mye for folk med eldre maskiner(jeg har 300Mhz...).

Husk også at selv om du har en oppløsning på f.eks. 800x600px så er ikke nettleservinduet det. Det betyr at hvis du lager en webside som skal se fin ut for folk med 800 x 600 pixler skjermoppløsning så må ikke websiden være større enn 760 x 420.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...