Gå til innhold

Få GTK applikasjoner finere i SuSE 9.1 - KDE!

Anbefalte innlegg

De fleste som kjører SuSE og KDE har sett hvor stygge GTK applikasjonene er. Her er en løsning man kan bruke for å bruke det GNOME themet man vil uten å kjøre "gnome-settings-daemon" (noe man må ha hele GNOME installert for).

Eksempler på mye brukte GTK applikasjoner er Mozilla Firefox/Thunderbird, The GIMP og Evolution.

Dette funker i alle fall i SuSE 9.1, sikker 9.0 også, og sikkert nok 9.2 når den kommer:

I dette eksemplet vil jeg ha GNOME themet "Simple" og fonten "Bitstream Vera Sans" størrelse 8 på mine GTK applikasjoner.

1. Installer pakkene "gtk-themes, gtk2-themes og gnome-themes" med YaST
2. Slett pakkene "Geramik og QtPixmap" med YaST
3. Lag filen ".no-qtrc-to-gtkrc-mapping" i ditt hjemmeområde. La den være tom.
4. Lag filen ".gtkrc-2.0" i ditt hjemmeområde, og legg inn dette i filen:

include "/opt/gnome/share/themes/Simple/gtk-2.0/gtkrc"

gtk-font-name = "Bitstream Vera Sans 8"

Restart KDE og du skal nå ha themet "Simple" på alle GTK applikasjoner i KDE. Dette gjelder GTK2 applikasjoner, så dersom du vil gjøre det samme med GTK1 applikasjoner, må du gjøre det samme, men bruke filen ".gtkrc".

Dersom du fra før av har filene ".gtkrc" eller ".gtkrc-2.0" i ditt hjemmeområde, har du nok GNOME installert. Da trenger du kun opprette filen ".no-qtrc-to-gtkrc-mapping" og du skal få themet du bruker i GNOME, i KDE.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I SuSE må man i alle fall opprette filen ".no-qtrc-to-gtkrc-mapping", slette de pakkene jeg sa og restarte KDE for at programvare som GTK-QT skal funke, fordi SuSE ikke bryr seg om gtkrc-filene som standard. Sjekk "/opt/kde3/bin/startkde" på en SuSE installasjon, så vil dere se at scriptet sjekker om ".no-qtrc-to-gtkrc-mapping" eksisterer eller ikke.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...