Gå til innhold

Bildegalleri m/ kommentar og enkel opplasting

Anbefalte innlegg

Hei ja, jeg skal lage et bildegalleri nå og jeg har et par tanker rundt hvordan jeg skal løse et par problemer som jeg støter på når jeg skal ha mulighet til å laste opp en mappe med bilder.

Jeg tenkte noen smarte her ville være med å diskutere litt på hva som ville blitt den enkleste/beste løsningen på mitt bildegalleri.

Kriterier:

-Kommentar system

-Kunne laste opp hele mapper med bilder og kanskje andre filer som ikke skal vises/hvis det er film skal den kanskje spilles av men ikke tenk på det

-kunne som admin hake av for at bildet skal skjules for alle bortsett fra admins

-kunne som admin hake av for at bildet kun skal kunne kommenteres av admins

(kan jeg bruke en form for å laste opp en mappe eller må jeg bruke ftp?)

Det jeg har i øyeblikket for meg som en plan er at jeg enten kopierer en mappe over via ftp server og så kjører et phpscript HVER gang jeg laster opp en mappe som legger inn masse tull i en database som f.eks filnavn og filbane og kommentarer og id o.l som da scriptet printer ut info fra, alt fra databasen.

ELLER at jeg kopierer en mappe over og blir siden generert av innholdet i mappen, og med engang noen kommenterer eller jeg/en annen admin haker av for at bildet skal skjules e.l. så legges det inn en rad i databasen om det bildet som det står da forskjellig info om bildet hvis ikke det finnes en rad med info(kommentarer er egen tabell) (tilsvarende løsning 1 bare at dette gjøres kun når noen gjør noe med bildet)

Jeg ser for meg at løsning 2 kanskje vil gi meg flere sql queries (ikke at jeg ikke har ca 1000 fra før med min koding... men) men at det helt klart er den beste løsningen pga. hvis jeg skulle i ettertid legge opp flere bilder så vil de komme automatisk og jeg slipper å kjøre det scriptet igjen som da også må sjekke om det finnes info om bildene.

et spørsmål til: Kan jeg bruke en eller annen funksjon for å kryptere navnet til bildet idet det skal vises og da kryptere med dato og filnavn for så og dekryptere og fjerne dato når bildet skal hentes fra serveren til php siden som viser det og at det i url er kryptert navn? (håper noen skjønte det siste spørsmålet)

EDIT: skrivefeil...

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm synes at det er liten aktivitet i mine tråder... skulle nesten tro ingen så dem :p

men ihvertfall så lurte jeg også på om jeg kan bruke GD uten problemer eller om jeg burde satse på imagemagick fordi imagemagick er ekstremt overlegen ?

altså hvis det er nesten hipp som happ så velger jeg gd pga støtte osv...

det er ikke noe spesielt tap i bildekvalitet med gd ? i forhold til imagemagick...?

Lenke til kommentar

Det beste hadde vel vært om brukeren kunne velge.

Selv bruker jeg GD, men jeg kan ikke si at jeg liker det så ille, hvis ikke det bare er jeg som kløner litt :blush:

Den beste måten er vel å teste ut dette selv, og lage din mening om hva du syns er best. Personlig så tror jeg imagemagic er bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...