Fragletrollet Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hei. Har tenkt å bestille noen skiver fra www.psyshp.com. Denne butikken ligger i Tyskland. Hvordan er det da med skatt / moms osv når jeg skal ha varene inn i landet (via post)? 200 kronersgrensen? Noen som kan utfylle? Hadde egentlig tenkt å bruke endel lapper, vil det lønne seg å bestille i flere pakker under 200 spenn?? Og, må man betale moms om varen koster under 200 spenn, men medregnet porto så blir det litt over? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du må betale mva. hvis varen har en verdi på mer enn 200,- NOK (unntaket er bøker). Og må man fortolle, kommer det ekstra gebyr for fortolling i tillegg. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Hva er forskjellen på fortolling og moms osv? :/ Lenke til kommentar
gwh Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Fortolling er papirarbeidet med å få varene lovlig inn til landet. Moms er 24% påslag på fakturasummen(og denne må være uten moms da de sender fra Tyskland) Fortollingen til Posten er vel på 150-200kr i disse dager, og det er vel greit nok når man kjøper for noen tusen kroner. Avgifter er kun på matvarer og tekstiler nå, så det trenger man ikke lenger tenke på. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Så om jeg kjøper 3 cd'er til 100 spenn stykke, så kommer det på 300 (plater) + 150-200 (fortolling) + frakt? Altså, blir det ca 600 for 3 plater, så er jo dette ganske nytteløst. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Uttrykker fortolling henger igjen fra den tiden det var vanlig med toll på importerte varer. Avgifter til Posten for forenklet fortolling (under NOK1000) er kr70 i fortollingsgebyr. Grensen for mva-frihet er NOK200 eksklusive frakt, men frakten regnes inn i verdien om prisen på selve varen er over kr200. Hvorvidt det lønner seg å bestille skivene hver for seg uten mva, eller sammen med mva vil jo avhenge av fraktprisen hos nett-butikken. Edit: Forskjellen på toll og mva: mva (MerVerdiAvgift) er noe som betales på de fleste varer i Norge (og resten av Europa) unntatt bøker; Den er på 12% på matvarer, og 24% på alt annet. Avgiften er en slags forbruks-skatt, og er med på å betale felles goder. Toll-avgift er derimot en avgift som er ment som et vern mot konkurrerende utenlandske varer. Unntat alkohol, tobakk, undertøy(!) o.l. er det veldig få varer det er toll på i dag. Endret 24. oktober 2004 av Njål Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Takk for hjelpen. Så hvis jeg frks bestiller dette: Infected Mushroom: IM The Supervisor [Yoyo 1CD] 91.02 nkr Compilation: Gathering 2003 [Vision Quest 1DVD] 212.55 nkr Compilation: The Outback Eclipse Story [Lastlight Films 1DVD] 143.22 nkr Compilation: Magnus [Geomagnetic 1DVD] 114.54 nkr 1200 Micrograms: 1200 Mic's [Tip.World 1CD] 91.35 nkr Asura: Code Eternity [ultimae 1CD] 91.35 nkr Kindzadza: Waves from outer space [Parvati Records 1CD] 93.10 nkr Compilation: Zen 2 [Deja Vu Records 1CD] 91.35 nkr Shipping to Norway (2 - 4 days) Weight: 885 g 69.57 nkr Payment: Credit Card Cash On Delivery incl. fees 0.00 nkr Total: 998.06 nkr Så blir dette 998*1.24= 1237,52 NOK inklusive alt? Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 1307,52kr blir det. Du glemte gebyret til posten. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Du må betale mva. hvis varen har en verdi på mer enn 200,- NOK (unntaket er bøker).Og må man fortolle, kommer det ekstra gebyr for fortolling i tillegg. Mynter er det vel heller ingen avgifter på, en liten digresjon. Endret 26. oktober 2004 av ^fmj Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hei. Har tenkt å bestille noen skiver fra www.psyshp.com. Denne butikken ligger i Tyskland. Hvordan er det da med skatt / moms osv når jeg skal ha varene inn i landet (via post)? 200 kronersgrensen? Noen som kan utfylle? Det som virkelig kan lønne seg er å kjenne noen i sverige, da det er vesentlig billigere å bestille den til sverige og kjøre og hente pakken der. Hvis du var opptatt av å "slippe unna" toll, moms osv. Jeg har familie rett over grensa, så jeg drar heller over, gir tanta mi penger for varen som jeg skal ha, så bestiller jeg den til henne, fra tyskland (eller åssn som helst annet EU land) Jeg sparer masse pes og slipper at posten norge skal knuse pakken min. Lenke til kommentar
hart Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 lock-aze: Du trenger ikke engang å kjenne noen i sverige. På posten i Strømstad tar de imot pakker poste-restante til nordmenn. Hent pakken din der og betal svensk moms på det, kjør innom tullen på tur ut og få tilbake svensk moms, bare sørg for at verdien er under 6000 kroner. Sett deg likevel grundig inn i reglene om du velger å kjøre dette "stuntet". Mye penger å spare. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 hehe, jeg bor i Mo i Rana, så strømstad blir en aaanelse langt å kjøre for meg litt nærmere å bare kjøre til grensa her oppe da, selv om jeg ikke vet om bens. stasjonen på svensksiden tar imot pakker for meg(vel, de tar jo øl og brennevinbestillinger fra polet, så det kan jo hende, hakke spurt, da jeg heller får tanta mi til å bestille for meg, besøker hu jo uansett når jeg drar over grensa) Lenke til kommentar
hart Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Tja, har de toll/tull der så skal det vel ikke være så mye problem med å få tilbake momsen, så lenge det er under 6k. Ser for meg at de som sitter i bua der aldri har opplevd akkurat det, eller tar jeg feil Den delen av sverige er håpløst tom for folk, lurer på hvorfor, he he. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå