Gå til innhold

Lurt å kjøpe Tundra 1551 Centrino?

Anbefalte innlegg

Jeg er en student, som skal skrive hovedoppgave og lurer nå fælt på å kjøpe en Tundra 1551X Centrino - Intel P-M 1.7GHz / 512MB / 80GB / DVD RW / W12.1"

Link: http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=108121

Synes dette virker som et skikkelig røverkjøp til bare ca 12.000 hos psdata.

Har forstått at 3d ytelsen ikke er helt maksimal, men regner ikke dette som noe kritisk, da jeg har en stasjonær til spill og morro.

Er denne maskinen det beste en student kan kjøpe iforhold til ultraportabel pc med kraft og byggekvalitet? Eller har noen bedre alternativer i ultraportabel klassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ok maskin. Den er lett nok og skjermen har høy kvalitet (selv om den har et reflektivt lag på toppen av selve LCD-skjermen som gir gjenskinn i mange situasjoner). Den er litt i tykkeste laget, men performance-wise holder den absolutt mål. Hvis 3D-ytelse er din ting bør du dog se etter andre alternativer.

PS! Å finne en "ultraporterbar" med bra 3D-ytelse er tilnærmet umulig, så om god ytelse i spill osv. er det du er på utkikk etter er det bare å bite i det sure eplet og kjøpe en 2.5+ kg-maskin.

Lenke til kommentar

Om den er mer solid enn tundraen.. vel, nå vet jeg ikke hvor solid 1551 er, men ibook har jo ord på seg for å være en solid maskin som tåler en støyt. Apple gjør vel et poeng ut av den er det..

iBook er utviklet spesielt for å være solid og er utformet i polykarbonatplast – samme materiale som brukes i skuddsikkert glass – og med en kraftig magnesiumramme på innsiden. Harddisken er beskyttet av en gummiramme for å forhindre støtskader. iBook har heller ingen deksler, fester eller håndtak som stikker ut, og som du risikerer å brekke eller sette fast i klærne.

Og ibooken blir endel billigere også, den billigste modellen starter på under 9000 (utdanningspriser).

Lenke til kommentar

Whoa, det var billig. Sist jeg sjekket den, for ca. tre-fire uker siden, kan jeg sverge på at den var i alle fall to høvdinger dyrere, det var utrolig billig for en 12" 1,7ghz. Kan lure på om noen har glemt momsen, men det får nå så være.

En annen pc jeg kan enbefale er Asus S5600. Denne serien er virkelig ultraportabel i ordets rette forstand. Ekstern cd/dvd, 1.3kg og tillegg fra 3-7timers batteri-tid. Det er drøye halvkiloen lettere enn Tundra 1551, og burde ha en del betre batterilevetid, for 1551 skal visstnok ha litt problem med det. Det blir selvsagt et spørsmål om du vil betale mer for en "dårligere" pc, men jeg mener nå at når du først skal ha en ultraportabel så er det ikke performance som står i høysete, det har man desktoper til. Er uansett ikke noen svak pc, bare hvis du skal spille, og da suger vel begge uansett.

Billigste Asus'en er med Celeron-M, omtrent like rask klokke-for-klokke som pentium-, men bare 1.3GhZ.

http://www.quad.no/shop/htmlDetaljer/SS5609N-BP.asp - 10449kr

Pentium-M 1,5GhZ

http://www.quad.no/shop/htmlDetaljer/SS5626N-BP.asp - 13859kr

Er stort sett bare Quad som selger den, i alle fall til den prisen.

Lenke til kommentar

Jeg har sett alle tre aktuelle maskinene i virkeligheten, men ikke testa de selv.

Men, de visuelle inntrykkene er som følger

1551: Stygg i forhold til sånn den så ut på bildene.. ser ekstremt klumpete ut. Eneste av 12" med widescreenformat (av de nevnt her).

Oppgitt batteritid på 2,5 timer?

S5600: utrolig tynn, liten og lett, men batteritid med celeron m er lavere enn 3 og 7 timer. (du får med to batterier, på min søsters versjon holder de i forholdsvis 1.5 og 3,5 time, men mulig det er noen drivere og innstillinger hun har feil i forhold til optimal batterilevetid)

ibook: litt tykkere og tyngre enn s5600, og ser mer solid ut. Ser søt ut denne også. Har vel batteritid på 5-6 timer hvis jeg ikke husker feil?

Spørs vel hva du faktisk trenger maskina til... Ibooken har Mac OS X, noe som noen mener er fordel, og andre mener er ulempe. 1551 er ekstremt kraftig, men, hva trenger man prosessorkraft til på en skrivemaskin? S5600 har ekstra batteri og mye annet ekstrautstyr som er inkl i prisen, og er definitivt lettest.

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar
men batteritid med celeron m er lavere enn 3 og 7 timer. (du får med to batterier, på min søsters versjon holder de i forholdsvis 1.5 og 3,5 time, men mulig det er noen drivere og innstillinger hun har feil i forhold til optimal batterilevetid)

Batteritiden Asus selv oppgir er forøvrig målt med lysstyrken på skjermen satt til 6%, noe som i min erfaring er passe umulig å jobbe med, med mindre man sitter i et rimelig mørkt rom.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan slenge meg inn her en gang til og bare testamentere at iBook'en er veldig solid bygget og generelt av høy kvalitet. Byttet fra en G3 iBook til en G4 Powerbook for fem måneder siden, men det var mest pga. ønsket om høyere ytelse. De nye iBook-modellene er tilnærmet like raske som den Powerbooken jeg har nå, og den er jeg veldig fornøyd med må jeg si.

Må også få med at jeg også bruker en hel rekke Windows PC'er både til arbeid og fritid og at jeg på ingen måte er noen Apple-"fanatiker" som anbefaler Apple-produkter bare fordi jeg liker Apple. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...