Gå til innhold

Ansvar når pakke ødelagt ved frakt?

Anbefalte innlegg

Bestilte nå uka som var, et digitalkamera ifra Databutikken. Fikk hentelapp på fredagen og hentet ut pakka fredag ettermiddag.

Når jeg kommer hjem med pakka ser jeg at esken på utsenden har en liten skade. Ikke så stor, men det er ett gjennomgående hull. Når jeg så åpner pakka, ser jeg at selv kartongen kamera ligger i er desto verre. Har også ett hull/opprevet på ene siden. Når jeg pakker ut kamera ser jeg at dette også har en skade. Har også nå testet det, og fungerer langt ifra 100%

Hvem har ansvaret? Hvem bør jeg kontakte først Databutikken, eller Posten?

Pleier det å være noe problem og ordne slike saker?

Erfaringer og tips mottas med takk....

Endret av Raggis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personlig synes jeg ikke det var noe spesielt godt pakket..

Her har dere bilde av ensken på utsiden, som dere ser er ikke hullet spesielt synlig: utvendig

Her har dere bildet av hvordan pakken så ut inne i. Det lå en batterilader over, ellers var det ikke noe mer beskyttelse i eksen: inne i pakken

Her er kamera esken snudd opp, slik at skaden på den er synlig: Kamera eske

Lenke til kommentar
Er man ikke pliktig til å skjekke dette før man betaler/skriver under for mottatt pakke?

Jeg pleier nå å se på pakken før jeg betaler den

Vel du får den vel ikke ut før du har betalt , men elers riktig pakken skal/bør sjekkes for synelige skader før en forlater posten .

Dette har vel med at en selv kan jo miste den etterpå .

Lenke til kommentar
Er man ikke pliktig til å skjekke dette før man betaler/skriver under for mottatt pakke?

Jeg pleier nå å se på pakken før jeg betaler den

Vel, jeg bruker å kreve å få se på pakken før jeg betaler 5 øre, ser esken shabby ut så kan jeg garantere for at jeg er rimelig klar for å se hvordan innholdet ser ut. Dette grunnet at jeg har hatt en opplevelse der posten fraskrev seg ALT ansvar, da jeg ikke sjekka dette FØR jeg dro ut av postkontoret. :thumbdown:

Lenke til kommentar
jeg hadde seriøst ikke giddi å dratt ut fra postkontoret om jeg så det var en bulk / hull i pakka.

Hadde vel kanskje ikke jeg gjort heller hvis jeg hadde sett dette. Men jeg hadde det travelt, og så ikke noe speiselt godt på pakka før jeg pakket den opp flere timer senere...

Endret av Raggis
Lenke til kommentar

Ser ut som om esken til kameraet har fått seg en skikkelig trøkk ja.

Det er jo Posten som har ansvaret under transporten, men det heter som nevnt at du selv må sjekke når du får pakken om den har synlige skader. har den det, åpner du pakken der og da slik at du og postfunksjonær kan sjekke innholdet. ser det ødelagt ut: send tilbake, eller få papirer fra funksjonær om at pakken er skadet. Posten erstatter ikke varer hvis de ikke er pakket "ordentlig".

Det har vært liknende saker her før. Anbefaler deg å søke på forumet.

Ring og hør med Posten i morgen, eller ta med deg pakken på ditt lokale postkontor. Det kan jo også være lurt å snakke med avsender. Det er bare å begynne et sted :)

lykke til

Lenke til kommentar

Dette skal ihvertfall ikke koste deg noe! Foreslår at du tar telefonisk kontakt med Databutikken (det har desverre vært flere tilfeller av dårlig kundeservice fra deres side, beskrevet her på forumet.) Det er vel de som må kreve erstatning fra Posten, du overtar jo først ansvaret for pakken når du har betalt/hentet den.

Lenke til kommentar

Risikoen, for at varen blir skadet, ligger hos selger helt til du har mottatt den...

Ergo... Klag til selger... Dette der slik du framstiller det dermed en sak mellom selger og posten som fraktfører.

Problemet ditt kan være å bli trodd av selger dog...

Lenke til kommentar

Dette er posten sitt ansvar ja, men det kan bli vanskelig siden du ikke sjekket pakken på postkontoret.

Et ekstra problem når det gjelder databutikken (og ITbutikken) er at de har lagrene sine i våre naboland (hhv. Sverige og Danmark). Siden pakken er sendt både via nabolandet sitt postverk og det norske postverket så kan ansvaret bli en kasteball mellom det norske postverket og det utenlandske.

Om databutikken kun forsikrer servicepakkene for 170kr/kg så må nettbutikken ta på seg ansvaret for resten av den tapte verdien.

Håper uansett at det ordner seg for deg og at du får et 100% fungerende kamera veldig snart.

Lenke til kommentar

Altså, om databutikken sendte det kameraet slik det så ut i den esken, så ber de jo om transportskade. Ikke noe bobleplast, ikkenoe hvite isoporkuleting (eller hva det nå er..:p), ingenting av beskyttende materiale.

Det er iallefall ikke ditt ansvar, og hadde jeg vært nettbutikken så hadde jeg fikset nytt kamera for kunden, og så tatt saken selv med posten.

Ikke at jeg tror det skjer men... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det blir nok ta haugevis med tid å fordele skyld på det der. Si heller til databutikken at kameraet ikke virker skikkelig, du har garanti som alle andre - å si bare at eksen var stygg, og at det var dårlig pakket.. det er deres ansvar, og de vil gi deg et nytt kamera tipper jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...