Gå til innhold

Hvor lenge skal man lade?....Haster

T-mac1

Anbefalte innlegg

Hei!

Har FS Amilo Pro V2000 og skal lade batteriet for første gang, men det står ikke noe om hvor lenge man skal lade i manualene.

Er det noen som vet det? :hmm:

Haster..... :w00t:

Takker for alle svar. :)

Endret av T-mac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har FS Amilo Pro V2000 og skal lade batteriet for første gang, men det står ikke noe om hvor lenge man skal lade i manualene.

Gå til Kontrollpanel->Stømalternativer->Avansert og hak av 'Vis alltid ikon på oppgavelinjen'. Når ikonet skifter fra en strømkabel med et lyn over til bare en strømmkabel er batteriet fullt. Har ikke sett noen laptoper de siste årene som bruker mere enn fire timer fra 0 til 100% batteri, så 14 timer burde være totalt unødvendig.

Lenke til kommentar

Det holder trolig med 3-6 timer, men det er svært viktig å ikke lade batteriet for lite første gangen. Siden ladingen avbrytes automatisk når batteriet er fullt så skader det ikke å la det stå for lenge. Men som nevnt så er det svært viktig å ikke lade for kort første gangen, så du må gjerne la det stå i 12-24 timer for å være bombesikker på at det har ladet mer enn lenge nok.

Lenke til kommentar
Det holder trolig med 3-6 timer, men det er svært viktig å ikke lade batteriet for lite første gangen. Siden ladingen avbrytes automatisk når batteriet er fullt så skader det ikke å la det stå for lenge. Men som nevnt så er det svært viktig å ikke lade for kort første gangen, så du må gjerne la det stå i 12-24 timer for å være bombesikker på at det har ladet mer enn lenge nok.

Gjelder ikke dette bare gamle batterityper, og ikke Li-ion batterier?

Lenke til kommentar

Hei!

Har akkurat kjøpt samme pc selv, og før jeg tok den i bruk surfet jeg en stund på nettet, for å lese om hvordan man skulle lade opp li-ion-bateriet. Det var i det hele tatt mye sprikende informasjon, men det kan vel sammenfattes slik: Gamle batterier: Lad minst 12 timer. Li-ion batteriet: Inneholder mye teknikk som gjør at det ikke rammes av "minne-effekten". Lading med li-ion: 5-6 timer holder lenge... Jeg ladet mitt i 5 timer.

by the way: Husk å lade batteriet helt ut igjen etter at det er ladet opp.

(Mitt batteri varer 5,0 timer med full brightness på skjermen, og lett "belastning" (f.eks. internett/word)

PS! Det er et lys som lyser oransjt, når pcen lader. Dette lyset slukket etter hvert (husker ikke hvor lang tid det tok), men for sikkerhetsskyld lot jeg den altså stå i 5 timer totalt, selv om den altså sannsynligvis ikke tok imot noe strøm de siste timene....

Endret av Zattaxu
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker lærdommen min riktig:

NiMh batteri skal helst ikke klattlades, men lades helt opp og ut for hver gang. Batteriets levetid blir lengre da.

Li-ion batteri er motsatt. Klattlad så mye du vil. Noen sier til og med at levetida forkortes hvis du lader det helt ut etter bruk.

Lenke til kommentar
Hvis jeg husker lærdommen min riktig:

NiMh batteri skal helst ikke klattlades, men lades helt opp og ut for hver gang. Batteriets levetid blir lengre da.

Li-ion batteri er motsatt. Klattlad så mye du vil. Noen sier til og med at levetida forkortes hvis du lader det helt ut etter bruk.

Ikke helt riktig såvidt jeg vet...

NiCd = Nikkel Cadmium (ganske sikker på at det ikke var NiCa):

Tåler ikke klattlading, bør lades helt ut og helt opp hver gang. Denne typen batteri finner du i mobiltelefoner frem til 1995'ish.

NiMh = Nikkel metallhydrid:

Tåler noe klattlading, men bør lades helt ut og helt opp innimellom. Denne typen batteri fant man i Ericsson 388 m.fl.

Li-Ion = Litium Ion:

Tåler klattlading. Nokia 8110 (? banantelefonen) var blant de første med denne typen batteri.

Det er endel misforståelser og uenighet når det gjelder hvordan batteri skal lades første gangen. Jeg er ikke selv helt sikker på hva som er riktig, men det skader ikke å være på den sikre siden og la batteriet stå til lading over natta. NiCd og NiMh trenger å lades lenge første gang, en "populær-forklaring" på det er at batteriet har ligget lenge ubrukt og trenger å "sparkes i gang" for å få opp kapasiteten igjen. Dette kan jo like gjerne gjelde LiIo...

Et batteri som lades vil oppnå en viss spenning, da finner laderen ut at batteriet er fullladet. Når batteriet står ubrukt vil spenningen likevel falle, om enn sakte. Plutselig finner laderen ut at batteriets spenning er under laderens grense, og den begynner å lade igjen. På den måten kan man "pushe" batteriet litt ved å la det lade lenge første gangen.

Mens vi prater om dette kan jeg også nevne grunnen til at et batteri ikke bør stå til lading i flere dager, selv om det står flere steder at et LiIo batteri i f.eks en bærbar skal tåle dette. Grunnen er at batteriet blir "pushet" av laderen "hele tiden", dette vil føre til at batteriet er mye varmt, og noe av vesken i batteriet vil fordampe. Dette fører til lavere batterikapasitet.

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Her var det mye sprikende, men mye som er sagt er rett, og mye er feil.

Det er korrekt at litium-ion batteriene ikke utvikler "minne", kjent fra de gamle nikkel-batteriene som ikke likte klattlading.

Et Li-ion batteri, eller som Sony Ericsson kaller de - litium polymer (Li-polymer) er egentlig geniale batterier, men de har dessverre ikke så lang levetid som gamle nikkel-batterier kunne ha (hvis de ble behandlet rett).

Mange her har sikkert hørt om iPod's "18 måneders levetid"(?)

Dette er som et resultat av at Li-ion batteriene som var i de første iPod'ene ikke tåler mer enn ca. 380-400 ladesykluser. Når et fulladet batteri varer i 10 timer, eller 8 som på 3G, så sier det seg selv at aktive lyttere vil lade opp ganske mange ganger i løpet av 18 måneder. Nyere batterier holder lengre, men også disse er begrenset til et visst antall ladesykluser.

Når det er sagt:

Li-ion batterier bør som alle andre batterier helst lades helt opp, første gangen. Dette er pga. batterinivåmåleren, ikke noe annet. Selve batteriene tåler klattlading, og du bør helst ikke lades helt ut altfor ofte, men sånn hver 10. lading, eller noe sånt, bør man la de lade seg helt ut. Dette er igjen på grunn av batterinivåindikatoren, som lett kan begynne å utvikle minne hvis ikke, slik at man får feil indikering på batterinivået, noe som ofte kan være litt kjipt.

Da jeg tidligere nevnte ladesykluser, så er en ladesyklus en fullstendig lading (100%). Hvis du lader opp batteriet når det har nådd 50% så har du en halv ladesyklus, hvis du igjen lader det opp når det når 50% så har du fått en hel ladesyklus (30, 30, 40 - osv..)

Hvis et Li-ion batteri skal oppbevares over en stund trives de best på ca. 40% lading. Hvis du skal lagre det VELDIG lenge, bør du etterlade en gang i blandt.

Håper dette var litt oppklarende. Hvis det er noe jeg har glemt å nevne nå, så er det bare å spørre, så skal jeg se om jeg kan svare på det.

PS. Når indikatoren sier at batteriet er fullt, så SKAL det stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...