Aesop Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Jeg glemte jo helt å si hvorfor et grått kort av og til er bedre egnet enn et hvitt. Hvis du eksponerer bildet slik at det hvite kortet ditt har verdier rundt 253, så er du veldig nær overeksponering. Dersom en av fargekanalene dine er utbrendt så har du ikke lenger noen informasjon om fargen i den pixelen, og følgelig kan den ikke brukes til å justere hvitbalansen. Derfor er det greiere med et fargenøytralt kort som er litt mørkere enn hvitt. Alternativt kan man undereksponere litt når man tar bildet som skal brukes til å justere hvitbalansen under RAW-konverteringen. Men dette er flisespikkeri fra meg, jeg burde heller vært ute og tatt bilder ja... Forresten, ang sparepærer. I motsetning til glødelamper som sender ut lys i alle frekvenser (som i sum gir en relativt varm fargetemp) sender lysrør o.l. ut lys kun i noen få smale frekvensbånd. Disse er tilpasset slik at øynene våre oppfatter det som hvitt. Dessverre er det ikke alltid kameraene gjør det. Iallefall vet jeg at dette kan være problematisk om man bruker film. Romvesener er ikke noen fjern assosiasjon. Jeg har iallefall sett noen folk som er grønne i trynet... Har ikke noen erfaring med dette ifm digitalt (fordi jeg ikke har noen lysrørlamper hjemme ), er det noen som vet om man kan støte i tilsvarende problemer der? EDIT: Skreiveleif Endret 25. oktober 2004 av Aesop Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Er fullstendig klar over problemet med å få utbrent eksponering på det kortet, så jeg må bare ta hensyn til det når jeg tar bilder. Jeg skal etterhvert få tak i et ordentlig gråkort, men jeg er av den typen som hater å bestille ting over internet, utenom programvare, så jeg venter til jeg kommer inn i en fotobutikk som har det inne. Og når jeg sa at jeg burde ha vært ute og tatt bilder så er det dessverre rein ønskedrøm i dag Plasker ned ute og sist jeg sjekket så var ikke kameraet mitt glad i vann Satse på bedre vær utover i uka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå