Gå til innhold

Dual eller singel CPU

paalrh

Anbefalte innlegg

Hva er fordeler med dual CPU? og hva er ulempene. Før etter det jeg forstod var dual CPU hovedsaklig noe for servere pga vanblige operativ system ikke støttet det og ofte gikk tregere på dual en singel.

Men med ankomsten av 2k og xp windows så har støtten blitt bedre og du kan igjen se økt ytelse. Men hvor stor er denne ytelsen ?? er det noen der ute som vet om noen tester på dette ??

åssåf or hvilken type bruker passer dual cpu for ?? den som henger på lan og liker å være filserver eller den generelle hjemme brukeren som hovedsaklig liker å kjøre en server for folka på huset samtidig som han bruker masina til vanlig?

er det noen som har Dual og merket noe til den ??

bare lure på. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan prøve med en Hyper-trading prosessor :p

- Du vinner ikke noe spess. i spill ol. med dual oppsett, men skal du kjøre server (som ikke akkurat brukes av én person av gangen og kjører mange prosesser) kan det være fordel med dual, men dette koster dog penger og skal du først ha dual CPU så burde du kanskje gitt litt for mer ram (4Gb?) og noen heftige disker (15000 RPM! :p)

Du trenger ikke dette bare fordi du skal ha dual oppsett, men er ikke nødvendig om du bare spiller!

btw: Jeg har aldri testet og sitter dog ikke på det helt store innen informasjon om emne, men det jeg med all sansynelighet kan slå fast er at du ikke trenger dual oppsett!

Spess ikke hvis du bare spiller og browser internett...

Hadde du trengt et slik oppsett så hadde du sannsyneligvis vist det selv ;)

(du sa dog ikke at du skulle kjøpe, men du bare ville ha info... så det ble jo litt feil av meg å skrive alt dette bullshit'et)

^^

Lenke til kommentar
Det er en fordel med DUAL på spill hvis du driver med andre ting samtidig på maskinen.

DUAL er først og fremst et valg hvis du VIRKELIG trenger prosessorkraft. Video-redigering/encoding, 3d-moddelering/rendering etc. Samt på store servere.

Hyper Trading gjør også at du kan holde på med andre ting i bakgrunnen mens du spiller... Da tar aldri en prosess mer enn 50 % CPU kapasitet, men! Du får ikke bare halve ytelsen i spill - Som noen sikkert da vil tro...

Men, jeg har hørt at det kan være fordel å ta av HT hvis du _bare_ spiller... dvs. hvis du skal ha max ytelse i èn prosess @ spill

Lenke til kommentar
Det heter Hyper Threading forresten, og er på LANGT nær like effektivt som to CPU-er, selv om det hjelper en del.

Hvis du på en HT-CPU kjører to like krevende prosesser vil hver få 50% av CPU-en hver. På en maskin med to CPUer vil hver prosess få 100% hver.

Men så var ikke det Poenget... med HT kan du fint kjøre 2 krevende prosesser, men uten kan du ikke...

Dual oppsett koster penger og er unødvendig :roll:

En HT prosessor er faktisk nesten like effektiv i et spill som dual oppsett - om du ikke sitter med prosesser i bakgrunnen...

Dette ble litt "vagt", men poenget med dual oppsett for å drive med lettere oppgaver som spill og "hobby video redigering" er heller enda "vagere"...

:dontgetit:

btw: ja du hadde rett i at jeg skrev "HT" feil... jeg skrev dog også "prescott" - proscott for ikke mange dagene siden...

Lærer av sine fil :w00t:

Lenke til kommentar

DUAL CPU

Fordeler:

-Kan gjøre flere ting samtidig med god flyt.

-Du har tilgang på masse rå CPU-kraft.

-På AMD Opteron kan du få quad-channel-minne (selv om AMD ikke er avhengig av stor minnebåndbredde :p )

(-Du kan briefe med 2 CPU'er :p )

Ulemper:

-Det er for øyeblikket kun eldgamle brikkesett tilgjengelig for AMD Opteron

-Dobbel varme fra CPU'er (mer kjøling)

-DYRT

-AMD Opteron krever REG-RAM

Skal du har dual-CPU må du enten kjøpe Intel Xeon på socket 603/604 eller AMD Opteron på socket 940. Snart blir kortene med nForce4 brikkesett og da vil AMD Opteron få et realt løft når det gjelder ny teknologi.

Lenke til kommentar
DUAL CPU

Fordeler:

-På AMD Opteron kan du få quad-channel-minne (selv om AMD ikke er avhengig av stor minnebåndbredde :p )

Ulemper:

-DYRT

Skal du har dual-CPU må du enten kjøpe Intel Xeon på socket 603/604 eller AMD Opteron på socket 940. Snart blir kortene med nForce4 brikkesett og da vil AMD Opteron få et realt løft når det gjelder ny teknologi.

eller vente til dual kjerne :p:love:

Lenke til kommentar
DUAL CPU

Fordeler:

Ulemper:

-DYRT

eller vente til dual kjerne :p:love:

...Eller vente på dual-dual-kjerne-CPU :dribble:

:p

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

takk for responsen det som er tingen er at jeg ofte holder på med veldig mye samtidig. kan ofte ha opera IE kjørende flere sider samtidig + Adobe photoshop og en de landre aplikasjoner noe som når jeg sitter i netverk og folk henter ting fra meg så går nesten maskina i stå.

dette fikk meg til å skulle oppgradere CPU tenkte jeg kanskje gå for noe 3ghz eller lignende, men da ble jeg fortalt at vannkjøling nesten er et must pga lyden på vanlige vifter på slike er "ekkelt".

noen nevnt så at kanskje dual prosessing kunne være et kompromiss siden man da kan klare seg med mye mindre hz pr prosessor en 1 x stor fet en.

Lenke til kommentar
takk for responsen det som er tingen er at jeg ofte holder på med veldig mye samtidig. kan ofte ha opera IE kjørende flere sider samtidig + Adobe photoshop og en de landre aplikasjoner noe som når jeg sitter i netverk og folk henter ting fra meg så går nesten maskina i stå.

dette fikk meg til å skulle oppgradere CPU tenkte jeg kanskje gå for noe 3ghz eller lignende, men da ble jeg fortalt at vannkjøling nesten er et must pga lyden på vanlige vifter på slike er "ekkelt".

noen nevnt så at kanskje dual prosessing kunne være et kompromiss siden man da kan klare seg med mye mindre hz pr prosessor en 1 x stor fet en.

tror ikke du skal satse på dual oppsett... da kjøper du heller noe krafitge saker, god Harddisk (raptor?) og mer minne... da burde du ikke ha problemer med slik bruk...

(Men jeg sakl ikke leke "the vice man" her... JEg kan egentlig ikke så mye om tema :p)

Lenke til kommentar

det finnes så utrolig mange andre "stille" løsninger idag.. F.eks. den nye kjøleren til mist ( mist silent twin ) er utrooolig effektiv, og med veldig lav dB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...