Gå til innhold

Disconnected HDD? Problemer med S-ATA diskr i RAID

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg 2x Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM.

Jeg satte disse i pc'en og fikk de til å funke fint i RAID 0 (har en Maxtor IDE med Windows på).

Så jeg installerte haugevis av spill, installerte en del programmer osv. Har nå brukt PC'en i over et døgn, har gått helt fint! Spilt Doom3 og greier har jeg også..

Men så kommer vi til problemet mitt :(

I sta - rett før middag - tenkte jeg at jeg skulle sette på Norton Speeddisk, og valgte "D:"(altså de to S-ata diskene), og trykte start. Når jeg kom tilbake var det en slags error der, om at programmet ikke fikk tilgang til diskene? Og det kom en error nede ved statuslinja fra windows regner jeg med, et eller annet om en fil som ikke kunne bli lagret - så jeg måtte finne en annen plass å lagre den (har ikke peiling på hvilken fil det var snakk om.. :dontgetit: )

Så jeg prøvde å starte data'n på nytt da. Og det står når jeg booter at de to diskene som er i RAID er "off line/disconnected" ?! Begge er da fortsatt plugget i og sånn, så jeg skjønner ikek hva som er galt og hvordan dette kunne skje!

Nå har faktisk én av de to diskene blitt registrert, så den kan initsialieres... men det vil jeg jo ikke!! Vil ha begge i raid jeg..stabile og fine.

Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg? Jeg er ganske frustrert nå :(

Takk for svar..

PS.: spør etter specs / andre ting hvis det var noe vesentlig jeg glemte her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okai... *hjelp*

Jeg har Asus P4PE hovedkort.. med Promise FastTrack 376 Raid-kontroller.. den nyeste..

PSU er på 360W (fulgte med mitt Chieftec midi-tower..).. kjører de to s-ata harddiskene, en IDE harddisk på 40GB, et GeForce FX 5900Ultra som trenger en molex, en diskettstasjon, tre vifter og lydkort..

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode råd å komme med?

Her om dagen så fant jeg plutselig begge diskene i raid-kontrolleren igjen, og fikk valgt striping på nytt. Så nå er jeg i windows og driver og formaterer dem.

Før hadde jeg satt både S-ATA diskene og IDE-disken til "primær-partisjon"...nå blir S-ATA diskene satt til Utvidet partisjon med logisk enhet.. vet ikke om dette er "løsningen"? At dette skapte problemer forrige gang? Virker kanskje ikke helt usannsynlig, men S-ATA diskene funka jo og var jo i drift en stund!

Tar gjerne imot tips! Vil slippe å oppleve at jeg "mister" diskene IGJEN... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...