Audun B Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hei hallo, Jeg lurer på om det er mulig å koble en IDE HDD (Harddisk med IDE utgang) til en S-ATA utgang på hovedkortet?. Eller noen annen måte å koble til en extra IDE HDD når jeg ikke har flere IDE uttak igjen på hovedkortet. Noen konverter kabel/overgang. Hva som helst. Med vennlighilsen Audun B Lenke til kommentar
Musty Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 det eneste jeg ser for meg er et kontroller kort med flere ata-kontakter... kobles i pci slotten.. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 jeg fikk med en slik "adapter når jeg kjøpte meg mitt hovedkort.. (abit ic7-g max2) men det bør da være mulig å få kjøpt sånne adaptere.. Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Linker tas i mot med glede Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 du får en overgang fra p-ata til s-ata. Denne Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Vel det er en her og da. Men mine venner sier at den bare er for å koble en S-ATA HDD på IDE kontakt. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 du får en overgang fra p-ata til s-ata.Denne jeg visste i grunn at jeg hadde sett sånne, bare lurte på om det var en drøm ,siden jeg ikke klarte å finne de igjen.. så under harddisk->tilbehør på flere webshopper.. jaja.. Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 du får en overgang fra p-ata til s-ata.Denne Så, man setter den i HDD'en deretter kobler strøm og S-ATA kabel på den. Og det igjen på hovedkortet. Så funker det. Men hvordan finner dataen den disken når det konverteres slik da? Hmm, er ikke så god i HDD anatomi osv jeg. Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 En annen mulighet er å gjøre den til en ekstern på en måte, hvis det går da. Noe USB elns. Vet ikke om det er fysisk mulig, bare et forslag. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Eventuelt kan du sette inn et ATA133 kontrollerkort (f.eks. HighPoint Rocket 133 U-ATA/133). Selv har jeg en filserver med 7 IDE-disker i og der bruker jeg et par Promise Ultra100TX2 kontrollerkort. Endret 24. oktober 2004 av _Xorcist Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Eventuelt kan du sette inn et ATA133 kontrollerkort (f.eks. HighPoint Rocket 133 U-ATA/133). Selv har jeg en filserver med 7 IDE-disker i og der bruker jeg et par Promise Ultra100TX2 kontrollerkort. hmm, skjønner ikke helt hvordan, jeg skal få koblet til min IDE disk på det kortet der men. Kan du kanskje forklare. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Det er et PCI-kort med 2 stk. IDE-kontakter på. Det vil si at du kan koble til mellom 1 og 4 IDE-enheter på kortet, deriblant harddisken din. Kanskje det er lettere hvis du ser kortet? De hvite kontaktene på toppen er IDE-kontakter. Bildet av kortet Spesifikasjon Endret 24. oktober 2004 av _Xorcist Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Hmm, en slik overgang som det er link til ovenfor er jo under halveprisen, men da får man bare en extra plass, så det virker jo foruftig å kjøpe et slikt kort. Får se om jeg har noen venner jeg kan dele frakt med . Takk for alle svar. Dere var til stor hjelp. Audun B Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Fikk høre av en kompis at det PCI kortet med IDE uttak ikke vil funke like kjapt som en IDE kabel. Pga at hastigheten på PCI ikke er like rask som IDE. Er dette sant? Eller vil det funke med lik hastighet? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 PCI har en max overføringshastighet på 133 MB/sek. Samme som disken din klarer fra cache minnet viss det er en ATA 133 disk(IDE)Tror ikke det er noen fare for at PCI grensesnittet vil begrense disken så mye. Tror nok at maks lese og skrive hastighet er under 50 MB/sek på den disken din. Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Det var jo kos å høre. Takk Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Helt riktig, jeg har selv disker koblet både på PCI-kontrollere og rett på hovedkortet. Disse yter helt likt. Det er det mekaniske i selve disken som er hastighetsbegrensningen. en ATA100/133 klarer aldri å dytte data i 100/133mb/s over lengre tid uansett. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Tilbake til spørsmålet ditt om du kan koble disken din eksternt... Du kan kjøpe et harddisk-kabinett med USB2/FireWire på alle større webshopper. Koster rundt 400-800 kroner. Fordelen er at du kan ha "ubegrenset" antall disker, i tillegg til at du kan gjemme de litt bort så du slipper summingen i kabinettet. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 De fleste nettbutikker selger adapter , kr.( 150-250). Men et PCI kontrollerkort gir mulighet for flere tilkoplinger. Lenke til kommentar
Audun B Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Hmm, ideen om ekstern var jo ganske bra da. Men litt overpriset synes jeg. + liker å ha alt inni kobinettet jeg. Fant ikke noen adaptere jeg på noen andre steder enn netshop.no. Endret 28. oktober 2004 av Audun B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå