Gå til innhold

Test av BenQ DW1620A publisert.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ventet med kjøp av ny dvd brenner grunnet store forventninger til Plextor PX-716.

Nå ser det derimot ikke ut som om denne vil være noe bedre enn BenQ DW1620, mye takket være sistnevntes stadige forbedringer ved firmware.

Leste testen din OC-Freak og det bare styrket troen på at BenQ er det beste valget utfra mine kriterier:

-Mulighet for dvd kvalitets testing

-DL støtte

-Bitsetting

-God leser (unngå CRC errors osv)

-God brennekvalitet

-Lavt støy

-Kun bruk av offesiel FW

-Buffer underrun protection

-Ikke kresen på plater

-Fungere godt med Nvidia nforce brikkesett på hovedkortet?

-Cd/dvd brennehastighet

-Og til slutt pris...

Likevel har jeg noen spørsmål det kunne være greit å få svar på

1) Hvilker fordeler har Plextor PX-716 fremfor BenQ DW1620?

2) Hvilke forbedringer vil komme i neste BenQ utgave som ikke kan bli gjort ved ny firmware til DW1620?

The BenQ tools (firmware updater, bitsetting tool and disc doctor) crashes on some computer configurations.

3) Kan du spesifisere dette?

Lenke til kommentar

1: 8x DVD+RW brenning og 48x CD-Brenning, mer vet jeg ikke før jeg får se mer tester at plextoren

2: Neste har så vidt jeg vet ingen merkbare forbedringer utenom 4x DL brenning - men det kommer også til DW1620A med ny firmware.

3: Dvs at programmene nekter å starte opp på noen systemer - hos meg er det grunnet en ekstra PCI IDE kontroller jeg har. Tar jeg ut denne Silicon Image CMD-649 kontrolleren så virker alt fint. Vet ikke om dette kan skje på andre konfigurasjoner også.

Lenke til kommentar

OC-Freak: Så at du skriver at firmware oppdateringen slår seg vrang på enkelte PC konfigurasjoner. Vil det si at brenneren er ødelagt om oppdaterings prosessen går feil?

Nei - dvs at programmet for å flashe den ikke starter. Så ingenting blir ødelagt.

Dette skjer på min maskin, hos meg har jeg funnet ut at det skyldes en ekstra PCI IDE kontroller (silicon Image CMD-649) jeg har.

Tar jeg ut den så virker alt fint.

Var det svar godt nok Gerrard?

viss ikke så forklarer nok OC-freak det mer snart :p

Lenke til kommentar
Takker for svar!

Har bestilt BenQ`en fra Norwaydisc med diverse tilbehør.

Hvor lang leveringstid har dette til Oslo med postens servicepakke?

Gleder meg som en gris!

Ca 3-4 virkedager, pakken leveres inn i morgen (Onsdag) så da har du den nok rett over helga (torsdag = 1 virkedag, fredag = 2, Mandag = 3, Tirsdag = 4).

Litt mer info her.

Lenke til kommentar
Ja kossen er dt med det?? er dt lurt å ta backup før du oppgradere firmware, og kossen gjør du det??

Ikke mulig å ta backup - og om det hadde vært mulig så hadde det ikke vært mulig å "flashe om igjen" heller da brenneren blir "død" hvis strømmen går under oppgradering.

Noen få brenner typer kan gjenopplives (gjelder i hovedsak Lite-On) hvis dette skjer, men de fleste andre ikke.

Lenke til kommentar
Får unnskylde mine nybegynner spørsmål men... ved firmware upgrade... er det da slik at den nye firmwaren blir liggende i brenneren for alltid eller er det slik at du må oppgradere firmware hver gang man formaterer PC-en og sånt?

Har du oppgradert så har du oppgradert :)

Den vil for alltid ha denne firmware versjonene med mindre du oppgraderer igjen senere.

Lenke til kommentar
OC-Freak: Skulle likt og hatt di meining om kva som var den beste brennern på markedet fortida. :)

Eg har lett i prisguiden og eg finner bare BenQ DW1620, men siden den er billigare en 1600A så lurer eg på om det er den riktige modellen.

Selv liker jeg best BenQ DW1620A for tiden.

På plassen etter kommer NEC ND-3500A etterfulgt av Pioneer DVR-A08XLA.

Lenke til kommentar

Er plextor nokke tess? eller er det bare overprisa "merkevarer" som det som så ofte er?

Har surfra lit på BenQ si side og der har dei bare BenQ DW1620. Er det ein forskjell på BenQ DW1620 og BenQ DW1620A eller bare enkelte butikker som slenger på A'en?

Lenke til kommentar

ja, 1620 med eller uten A er samme.

Plextor er som regel bra på bra plater (taiyo Yuden osv), men er ikke spesielt bra på billigplater. Lever enda på ryktet og enkelte innbitte plextor fanatikere som lovpriser den opp i skyene så lenge det står plextor på skuffen.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hmm, kvifor fekk eg berre n/a i kvalitet score når eg testa plata med Nero CD/DVD Speed? Sjekk vedlegg av testen.....

Ellers må vel dette vere eit ganske bra testresultat (Verbatim 4x Pastell TY plate) vel? Med tanke på tilsvarande test på side 2 av BenQ testen ga plata 96% eller noke slikt med ca. 10 gangar så mange PIE. Plata er forresten brent på den gamle Lite-On 401S@811S med 4x hastighet i perioda den begynte å streike.

post-62-1098808190_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...