MrRetard Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Jeg har nå prøvd i en del timer å formatere dataen min. Jeg tar i XP cden og alt dette, når jeg skal velge hvilken partisjon jeg skal innstalere xp på, så vil ikke C: slettes. Dette er pga d ligger filer der som er nødvendige for instalasjonen. Hvordan kan jeg fikse dette? Og jeg har kun 1 partisjon fra før av. Endret 24. oktober 2004 av MrRetard Lenke til kommentar
Morp[]eus Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Booter du opp fra cd`n? Lenke til kommentar
MrRetard Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Jeg er i windows når jeg stapper i cden og begynner instalasjonen. Etter et par ting jeg gjør der så restarter dataen seg og fortsetter instalasjonen. Da går d ikke an å formatere disken pga den inneholder ting som skal brukes i instalasjonen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Det er feil å starte fra Windows. Start maskina på nytt med CDen inne, det er helt nødvendig å boote fra CD. Lenke til kommentar
MrRetard Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 D som skjer nå er at hver gang jeg restarter dataen nå kommer det opp om jeg vil starte opp i Windows XP Home Edition eller om jeg vil gå inn i Windows XP Pro setup. Når jeg prøver å gå inn i professional setup så skjer det samme hele tiden, den vil ikke slette partisjon C: og instalere windows på den. Hva er galt da? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hva er galt da? Win kan ikke slette seg selv. Heller ikke formatere den partisjon som den ligger på ..... Lag en oppstartdiskett og formater derfra... Lenke til kommentar
MrRetard Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Den cden eg hadde og sko formatera me va PRO, ska eg laga diskett av http://www.microsoft.com/downloads/details...C2-631504EF5E26 då? Men d operativ systeme eg har nå e Home Edition Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Gå inn i bios, sett opp at cdrom skal boote før hd bootes. Sett i cden i cdromen og restart maskinen, følger nøye med nå for nå skal du få muligheten til å trykke en tast for å starte maskinen fra cd. Du vil da kunne partisjonere og formatere maskinen din etter ønske. mvh greiguttn Lenke til kommentar
MrRetard Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Jeg prøvde med oppstartsdiskett, funka dårlig. Det klikka etter 2diskett, og det med bios kan jeg svært lite om. Men ellers takk folkens Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Den cden eg hadde og sko formatera me va PRO, ska eg laga diskett av http://www.microsoft.com/downloads/details...C2-631504EF5E26 då?Men d operativ systeme eg har nå e Home Edition Ja, ... Helt riktig ... Og når du har satt i denne disketten starter du maskina. Når du får svart skjerm, og det blinker bak \ Skriv du FORMAT C: Deretter svarer du Y to ganger (tror jeg det var). (Ihvertfall bekreftende) Følg anvisning på skjermen, ta ut disketten og instaler Home Edition ... Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Altså, du SKAL IKKE SLETTE partisjon C: for å installere windows fra XP setup. Her skal du bare velge format og installere. Du kan alternativt slette partisjon d fra setup. Men ikke den aktive. Altså c: Skulle det mot formodning være at du ønsket å fjerne C:-partisjonen og istedet bruke partisjon D: som aktiv partisjon må du gjøre dette via feks p.magic. Og en annen ting, etter formatering hvor datamaskinen starter på nytt skal du altså IKKE TRYKKE noen tast for å starte opp fra cd-rom. Da skal installasjonen starte.. Endret 24. oktober 2004 av Patience Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Alle cder jeg noen gang har med os fra ms hatt har jeg hvertfall blitt bedt om å trykke en tast for å starte fra cden, ellers går den bare videre og prøver å boote fra hd. Xp gir deg også muligheten til å repartisjonere og velge aktiv partisjon som du vil, så skjønner ikke hva du snakker om Patience mvh greiguttn Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 så skjønner ikke hva du snakker om Patience mvhgreiguttn Se første inlegget i tråden. Forsøk å hjelpe MrRetard Start ikke såpeserie Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) så skjønner ikke hva du snakker om Patience mvhgreiguttn Se første inlegget i tråden. Forsøk å hjelpe MrRetard Start ikke såpeserie Hmmm, jeg svarte nå bare på spørsmålet hans, og man KAN formatere og repartisjonere når man booter fra cden... Jeg lurte bare på hvorfor patience ikke skjønte det, eller noe i den dur. Dessuten må jeg få lov til å spørre om det bare er på mine cder at man må trykke en tast for å boote fra cden, om jeg lurer på det. Og det var igrunn derfor jeg sa jeg ikke skjønte hva han mente. Men skal holde kjeft jeg hehe mvh greiguttn Endret 24. oktober 2004 av greiguttn Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Sikkert bare jeg som ikke har lest grundig nok her. Men greigutten har ikke lest noe bedre he he. Ordla meg kanskje noe klønete. Men når du allerede har et gammel OS liggende inne så må du trykke en tast for å starte installasjonsprogrammet. Korrekt. Men det jeg sier er at det skal du ikke gjøre andre gangen etter at installasjonsprogrammet har kopiert over setup-filene. Da skal du bare la tastaturet være frem til installasjonen starter. Trådstarter ordla seg ikke direkte godt, så svarene kan skli noe ut. Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Siden du sa "etter formatering hvor datamaskinen starter på nytt" gikk jeg bare ut ifra at du mente etter en formatering med en bootdisk eller lignende. hehe. Derfor trodde jeg du mente at man ikke trengte å trykke en tast for å få pcen til å boote fra cd. Personlig liker jeg forresten å benytte cd sammen med en svarfil, man kan da bare putte i cd og diskett, starte datamaskinen og gå fra i en halvtime, så er ALT klappet og klart til man kommer tilbake. Dette anbefales!! mvh greiguttn Lenke til kommentar
ToP-HaiR Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Er det ikke bare gå inn i bios, sette cd'n til first boot device, lagre innstilinger. Starte dataen på nytt så kommer det opp om man vil starte fra cd'n og da er det bare å trykke en tast. så fölge veiledningen som gis. Da får man også muligheten til å lage nye partisjoner og fjerne de man ikke vil ha lenger Sånn legger jeg inn windows hver gang... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når man formaterer (eller reinstallerer) so er det vanligvis fordi man har crashet, og vil fjerne "rusk" fra c: (operativsystempartisjonen). Jeg har på forhand kopiert hele Windows-CD til en mappe som heter D:Win. Så buker jeg en oppstartdiskett og skriver Format C: som nevnt tidligere. Etter å ha restartet skriver jeg da D:\Win\i386\winnt.exe og da starter installeringen (eller setup) på vanlig måte. Denne fremgangsmåten er utrolig rask.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå