flltho Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hei har litt problemer med classpath Scenario: Har et program som kommuniserer med en oracle database. Har en oracle jdbc driver for å kunne kommunisere med databasen. Har testet dette i compilator (eclipse) fungerer når jeg importerer external jar. Har laget en jar fil av min applikasjon og kjører denne med javaw -jar navnpåjar.jar Problem: Når jeg kjører programmet utenfor compilatoren så finner det ikke driveren. min classpath er .;c:\java\ojdbc14.jar;c:\java og ojdbc14.jar ligger da i c:\java spm1: er syntax på classpath riktig? spm2: er det riktig at eclipse ikke bryr seg om classpath? takker for hjelpen på forhand -- Thomas Flølo Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hei har litt problemer med classpath Scenario: Har et program som kommuniserer med en oracle database. Har en oracle jdbc driver for å kunne kommunisere med databasen. Har testet dette i compilator (eclipse) fungerer når jeg importerer external jar. Har laget en jar fil av min applikasjon og kjører denne med javaw -jar navnpåjar.jar Problem: Når jeg kjører programmet utenfor compilatoren så finner det ikke driveren. min classpath er .;c:\java\ojdbc14.jar;c:\java og ojdbc14.jar ligger da i c:\java spm1: er syntax på classpath riktig? spm2: er det riktig at eclipse ikke bryr seg om classpath? takker for hjelpen på forhand -- Thomas Flølo Hvordan setter du classpath? Prøv å kjøre programmet med kommandoen "java(w) -cp c:\java\ojdbc14.jar -jar navnpåjar". Eller du kan prøve å legge inn classpath til externe jars i applikasjonens manifest. Holder at du angir jar-filen i classpath, ingen grunn til å ta med katalogen den ligger i, med mindre du har andre klasser i denne som også må være med. Lenke til kommentar
flltho Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Hei Har satt classpath i system/bruker variabler, prøvd å sette det i manifest, og har prøvd å legge det inn i kommandolinjen. Men ser ikke ut som det fungerer. mulig at kallet til driveren må gjøres med referanse til ojdbc14.jar, har nå: ClassForname("jdbc.oracle.driver.OracleDriver"); <- mulig dette må endres når jeg kjører applikasjonen utenfor eclipse? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 mulig at kallet til driveren må gjøres med referanse til ojdbc14.jar, har nå: ClassForname("jdbc.oracle.driver.OracleDriver"); <- mulig dette må endres når jeg kjører applikasjonen utenfor eclipse? Nei. Sikkert på at driveren er problemet? Hva slags feilmelding får du? Lenke til kommentar
flltho Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Hei Feilmeldingen er/var at driveren ikke ble funnet. min classpath i system variablene funket når jeg ikke pakket programmet i en jar fil. Etter litt editering av Manifest.mf addet Class-Path: ojdbc14.jar og det funket. Prøvde dett tidligere ved å importere manifestet til jar pakken via eclipse, men da puttet eclipse class-path over main class så det funket ikke. Lagde egen manifest og oppdaterte min jar fil med den og det funket bra. Takker for all hjelp -- Thomas Flølo Endret 25. oktober 2004 av flltho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå