Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

maks overførings hastighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om 100Mbps nettverkskort, er det naturlig nok 100Mbps som er maks overføringshastighet (100Mbps= 12.5MBytes/s). Dette er dog MAKS, og sitter du på dårlige nettverkskort er nok rundt 10MBytes/s mer realistisk.

For å øke ytelsen kan du bytte over til gigabits-nettverkskort og kabel. Da vil du nok få oppimot 50MBytes/s under særdeles gode omstendigheter.

Alt utover dette koster mer enn det smaker (Da vil det i en langt større grad bero på nettverkskort, hovedkort, harddisker, kontrollere, etc..)

Lenke til kommentar

maks overføringskapasitet er i teorien den hastigheten som er lavest, dvs, hvis det er en med 10mbit kort og en med 100mbit, så går nettverket på 10mbit mellom de to. Hvis det er en med 10 og en med 1000mbit så går det på 10mbit. Men hvis det er to med feks 1000mbit så går ikke nettverket på 1000mbit, for dette er så kjapt at maskinene sannsynligvis ikke klarer flytte så store mengder data. som nevt tidligere. 50megaByte pr sek(400mbit) er under særdeles gode forhold, selv pleier det ligge på rundt 200mbit, som er 25MB i sek hos meg.

Hvorfor lurer du på dette egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en inngaaende post om akurat med Gigabit nettverk. En av de beste merkene du kan kjope naar det gjelder Gigabit er SysKonnect, det er et kort som drar ifra Intel sine Gigabit kort.

Ta en titt paa ett av mine siste innlegg i denne traden hvor jeg har linket til tester osv av dette kortet.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=296508&hl=

Naar det gjelder aa faa mest ut at et nettverk saa er det flere faktorer som spiller inn, dem forste er nok arkitekturen som nettverks kortet kjorer paa er det 32 eller 64bits. Naar man skal sende data med stor fart saa kan det rett og slett lonne seg aa sende storre pakker, typisk naar man er paa internet saa sendes pakken en plass mellom 700 og opptil 1500 (kommer ann paa hastighet), men paa Gigabit saa kan dette gjerne dreie seg opptil 6000 eller mer (vi snakker da om MTU).

Er jeg paa jordet naa saa er det fint hvis noen retter paa meg (konstruktivt takk).

Frankie

Singapore

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Egentlig saa er det veldig avhengi av hva slags trafikk man skal sende paa nettverket, er det mye smaa filer eller er det mye store filer?

Strengt tatt, saa har det litt aa si om nettverks kortet kjorer paa 32 eller 64 bits platform. Samt MTUen, dette er noe man kan stille selv, her er det bare aa prove seg frem med forskjellige innstilllinger osv.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...