Gå til innhold

Lodde PIN15 og PIN20 gir farger i TVPCPro?

Anbefalte innlegg

Har nettopp lest meg gjennom en typisk gjenganger her "Svart/hvitt-bilde på TV fra S-Video" og har motsatt problem:

Problemet mitt er at jeg har et gammelt video-opptak som jeg gjerne vil ha inn på PC-en min som en mpg-fil, og det går for så vidt helt ok, bortsett fra at jeg kun får tatt opp i sort/hvitt, og ikke farger.

Jeg har kjøpt et Pinnacle TVPCPro PCI-kort som har S-Video-inngang. Hensikten med TV-kortet er å kopiere en VHS-kassett, slik at jeg får en mpg-fil som kan spilles av på PC-en. Jeg kjøpte en SCART-kabel med S-Video-inngang i andre enden og plugget SCART-kontakten i videospilleren (Goldstar fra 1995) og S-Video-pluggen i TV-kortet.

Ved hjelp av softwaren som følger med TV-kortet, fikk jeg opp bildet på pc-en, men bildet er sort/hvitt! Jeg testet TV-inngangen med en vanlig antennekabel, og da fikk jeg opptak i farger.

Problemet er altså at jeg får sort/hvitt-opptak (capture-funksjon) når jeg skal ta opp fra en videospiller. Jeg ringte forhandleren og forklarte problemet, og han mente at videospilleren var for gammel. Ok, så jeg lånte en nyere spiller av en kamerat (Radionette RN-300, kjøpt for noen år siden). Men samme problem: sort/hvitt-opptak!

Så leste jeg to interessante innlegg av Covah og Serpensis, som kanskje kan være relevant i mitt tilfelle. Covah skriver at dersom TV-en ikke takler S-video, kan man konvertere signalene til composite v.h.a. software. Serpensis legger til at det også går an å lodde sammen PIN15 og PIN20 på en SCART-kabel for å oppnå samme effekt.

Spørsmålet mitt er da: Kan jeg også utføre denne "gammeldagse hackingen" på SCART-kabelen min og dermed få farger inn på TV-kortet og dermed opptakene mine?

Tilleggsspørsmål: Har prøvd å finne ut om Radionette RN-300 videospiller har S-Video-utgang, men fant ikke noe svar på det ved å lese pdf-manualen. Bakpå spilleren fins det kun to stk. SCART-innganger kalt EURO AV2 Decoder og EURO AV1 Audio/Video. Kan den første være en slags S-video inn/utgang?

(Ja, dette ble veldig omstendelig...!)

Blir kjempeglad for konstruktive tilbakemeldinger. På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-video signaler er på samme frekvenser som composite, bare delt opp i to deler. Derfor kan lodde trikset virke som Serpensis sier, men jeg vil tro det blir med noe kvalitetstap (støy?) i forhold til å bruke en composite utgang. Hvorvidt det vil virke andre veien som du ønsker vet jeg ikke men jeg tviler på at du ødelegger noe (mer enn en scartkabel) hvis du prøver. Så sett i gang, og la oss vite hvordan det gikk.

Tilleggssvar: Hvis videospilleren hadde S-video ut ville dette stått i manualen, og helst med store bokstaver i fronten, da dette var ekstrautstyr på veldig påkostede modeller (og standard på S-VHS spillere)

Lykke til

Lenke til kommentar
Takk for innspill!
Ja, jeg skal teste det, men syns det er meget underlig at forhandleren ikke opplyste om dette klart og tydelig på forhånd.

Jeg presiserte at kortet primært skulle brukes som et "capture"-kort og ikke som et kort som gjorde det mulig å se TV på PC-en. Er det virkelig mulig at man må ha en svindyr S-VIDEO-spiller for å kunne ta opp i farger v.h.a. Pinnacle PCTVpro-kortet?

Hvis jeg hadde visst at jeg bare fikk sort/hvitt-opptak selv med en videospiller som kun er noen år gammel, ville jeg aldri betalt 8-900 kr for det. Da vil jeg levere kortet inn igjen og be om å få en dings som faktisk gjør jobben.

Er det andre der ute som har fått til å få fargeopptak fra videospiller (VHS-bånd) med et Pinnacle PCTVPro-kort, så er jeg veldig interessert i å høre om det!

Hvis jeg forstår deg rett, Ingebrigt, så kan jeg få farger på opptakene mine ved å kjøpe en composite-konverter - altså: TVPCPro > S-video-kabel >SCART-plugg > Composite (konverter) > SCART-inngang på videospiller ?

Jeg må formatere en harddisk, installere win xp, teste loddetrikset m.m. før jeg får gitt en tilbakemelding i forumet her, så utover dagen/ettermiddagen vet jeg trolig mer.
Lenke til kommentar

Forsøker et innspill, selv om jeg egentlig ikke har mye erfaring med dette:

Er det noen innstilling på kortet for PAL? Hvis det står på NTSC så vil du ikke få farger.

Tviler på at problemet ligger i noe med S-Video. VHS spillere har kompositt utgang, så det er ingenting som skal forandres på det signalet. Men det er mulig du må fortelle kortet at det er kompositt du bruker, ikke S-Video.

Lenke til kommentar

Trur kanskje Hårek er inne på noke der. Eg har på 3 forskjellige maskiner opplevd at når eg bruker s-video kabel så får eg svart kvitt inn på PC. Løysinga har då vore å finne ein plass i programmet der eg kasn stille inn at det skal bruke compositt ("sammensatt" i noken program) i staden for s-video...

Lenke til kommentar

Jeg vet at SECAM (tror det var det det het, iallfall fransk system, gir sort-hvitt bilde på PAL utstyr. Om dette gjelder også for s-video/composite, er jeg ikke sikker på, men det er verdt et forsøk. Ang. lodding har jeg ingen anelse.

NTSC gir ikke bare sort-hvitt bilde på PAL tv'er, det gir også veldig utydelige bilder. Det er frodi NTSC har høyere oppdateringsfrekvens (60 Hz tror jeg), men færre punkter i tv bildet (tror det var den veien) :)

Lenke til kommentar

Problemet her er egentlig det samme som alle som mangler farger ved kobling av PV til TV.

Løsningen med å "tyvkoble" scarten skulle funke. Eller å bruke en "s-video til kompositt"-adapter.

Men jeg tittet på sidene til Pinnacle. Der står det føgende om PCTV Pro / Technical data:

Video-Inputs:

- S-Video (Hosiden-socket)

- Composite video (RCA socket)

Hvis kortet har komposit-inngang så bruk for all del den! Det er ingenting å hente på å bruke s-video fra VHS.
Lenke til kommentar
Tusen takk for kjempemange bra innspill!

Før jeg går i gang med "hackingen" av SCART-kabelen, vil jeg prøve ut forslaget til Mr D, altså å kjøpe en kabel med kompositt-utgang i den ene enden og SCART i andre. Kjøper den på Claes Ohlsson i morgen og melder fra om progresjonen...!

Ja, TV-kortet mitt, PCTVPro, har en inngang som er merket 'comp'. Spent på om dette går.
Lenke til kommentar
Før jeg går i gang med "hackingen" av SCART-kabelen, vil jeg prøve ut forslaget til Mr D, altså å kjøpe en kabel med kompositt-utgang i den ene enden og SCART i andre. Kjøper den på Claes Ohlsson i morgen og melder fra om progresjonen...!
Da kjøper du art. nr 32-5310 (eller tilsvarende lengre) og velger out på bryteren på scarten.

(Ikke kjøp 32-2401 / 32-2400 fordi de har motsatt signalvei.)

Lenke til kommentar

YES! Kompositt i den ene enden og SCART i andre enden gjorde susen! VHS med PAL kommer inn i på PC med fine farger! Herlig.

Men, og her må jeg få noen synspunkter.

Har fire kassetter med NTSC og når jeg setter på disse og stiller inn composite og NTSC i softwaret som følger med Pinnacle TVPCPro, så får jeg kun sorthvitt-bilde. Æsj! Noen som har synspunkter på om det kanskje vil funke med "kabelhacking"-trickset?

Lenke til kommentar

Støtter videoen NTSC?

Hvis det er en ekte multisystem video burde det funke, men er det en med "NTSC playback on PAL TV" så funker det kanskje ikke. Det siste skal være en løsning hvor maskinen "modder" NTSC-signalet for å "lure" en PAL TV til å tegne opp korrekt bilde. Dette funker greit på ca 90% av alle TV-er, men funker nesten aldri hvis man prøver å kopier (og det er jo det du prøver på).

Lenke til kommentar

Beklager sent svar!

Ja, videomaskinen (Radionette RN-300) støtter NTSC-avspilling (står NTSC Playable på fronten, eller noe sånt).

Koblet en SCART-kabel til TV-en og fikk en fargebilde med god kvalitet. Men når jeg bruker SCART-kabel med kompositt i andre enden og putter denne i TVPCPro-kortet mitt, får jeg kun et svart/hvitt-bilde inn på PC-en. Snålt?!

Hypotese: hvis videospillern kan sende et signal inn til TV-en som gir et helt ok bilde med farger via en SCART-SCART-kabel, er det tydeligvis noe som skjer på veien fra SCART-kompositt-kabelen som fjerner fargene inn til TV-kortet. Men hvorfor?

Aner ikke om videosp. "modder" signalet inn til TV-en (hva betyr det egentlig? Skjønner det halvveis!). Hvordan kan man i så fall finne ut om den "modder" eller ikke "modder". Skjønner at "modding" er en slags "billigløsning", hvor ulempen er at man ikke kan kopiere signalet med farger.

IDE

Fikk en litt typisk "Reodor Felgen"-ide da jeg kikket bakpå videospillern som stod oppå en LG DVD4730-spiller (altså DVD-spiller). Denne DVD-spillern har to SCART-innganger hvor en er ment å gå til TV-en, mens den andre fungerer som en input.

Ideen min er følgende: på baksiden av denne DVD-spillern fins det alt man kan ønske seg av digitale utganger, S-video, kompositt osv. Tror du Mr D at det kan være en ide å koble en SCART fra videospillern inn i DVD-spillern og tappe signalet derfra videre f.eks. via en S-videokabel inn i TV-kortet?!

Tanke: for det virker jo unektelig som om det skjer noe på veien fra SCART til kompositt mht fargene (men ikke SCART-SCART), men vel å merke kun når det gjelder NTSC, ikke PAL.

Ok, dette er bare en vill ide, men den kan kanskje ha noe for seg? Hva sier du?!

Lenke til kommentar

Videoen din støtter egentlig ikke NTSC. Når du spiller av en NTSC-kassett får du hverken NTSC eller PAL. Maskinen leverer et modda NTSC-signal som får en moderne PAL-TV til å tegne opp et brukbart bilde.

Regner med at det er grunnen. Jeg tror eneste løsningen vill være å bruke en multisystem videomaskin, fordi da ville du fått et vanlig NTSC-signal ut. Men slike maskiner er nesten ikke å oppdrive lenger...

Koblingen via DVD-spilleren vil ikke funke fordi scartinngangen bare virker når apparatet er i stand-by og signalet videresendes kun ut på scartutgangen.

Hvis TV har kamerainngang i front eller siden med gul phonokontakt, kan du for morro skyld koble den nye ledningen der og se at det også funker.

Lenke til kommentar

Ok, så det vil ikke være mulig å få farger inn på TV-kortet hvis jeg spiller en NTSC-kodet VHS-kassett i videospillern min, så vidt jeg kan forstå?

Leste en del artikler på nettet i går og fant ut at signalet ut fra videospillern (SCART-utgang) alltid er kompositt (med unntak av S-VIDEOspiller), ergo vil en SCART-kompositt-ledning gi grei kvalitet (fargebilde), mens en SCART-S-video-kabel kun vil gi sort/hvitt fordi signalet i en S-video-kabel er splittet.

SCART-hacking-trickset vil så langt jeg kan forstå egentlig si at man kobler det splittede signalet (kompositt) sammen slik at man får et komposittsignal ut av s-videokabelen. Men det er IKKE et s-videosignal, og altså ikke noen bedre kvalitet enn det man får med en SCART-kompositt-kabel.

Når det gjelder NTSC og PAL, tror jeg Mr D treffer spikern på hodet ved å si at signalet er "modda", og at det er grunnen til at jeg ikke får fargeopptak med SCART-kompositt-kabelen min når jeg spiller NTSC-kassett. Men hvorfor jeg får et helt greit bilde (sorthvitt) inn på TV-kortet med NTSC-kassetten, og hvorfor fargene forsvinner på veien, catcher jeg ikke helt. Ligger fargeinformasjonen i et høyere/lavere frekvensregister som faller bort ved at videospillern "modder"/tilpasser signalet når den spiller NTSC-kassetten?

Jeg tror jeg gir meg her og konkluderer med at jeg ikke kan få opptak med farger på TV-kortet mitt mht NTSC-kassettene. Jeg får sort/hvitt og grei lyd, det er bedre enn ikke noe.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...