Gå til innhold

Første modell i 3d studio max. Hva har dere laget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har noen spørsmål angående 3D:

 

1. Hva er og Rendere?

 

2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.?

 

3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ?

 

MadCow :roll:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har noen spørsmål angående 3D:

 

1. Hva er og Rendere?

 

2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.?

 

3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ?

 

MadCow  :roll:

Kan iallefall svare på den første;

 

Å rendere er vel egentlig en presentasjon av modellen din. Du kan lage såkalte "scenes" (se min m16) hvor modellen blir fremstilt i et realistisk miljø, og du kan også bruke en del lys og skygge-effekter for å gi renderet et eget preg. Kunstnerisk utfoldelse vil nå jeg kalle det :D

 

Prøver å finne noe hosting for en rar-fil med en del renders av modellene mine nå.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har noen spørsmål angående 3D:

 

1. Hva er og Rendere?

 

2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.?

 

3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ?

 

MadCow  :roll:

1. Å rendre eller "To render" er å få et raffinert bilde av en scene som du kan konvertere om til .jpg, .bmp eller hva du måtte ønske ellers. Et render er det ferdige produktet som skal fremheve noe, f.eks. Caliber's M16 eller fremstille en rekke objekter. Lys og skyggeeffekter blir lagt på for å lage et realistisk bilde.

 

2. Wings 3D har ikke noen spesielle teksturfunksjoner med bump-mapping, spekularitet eller noe sånt, men hvis du velger de polygonene du vil farge, høyreklikker og trykker på "Vertex Color" kan du velge farge på objekter eller deler av et objekt, ikke profesjonelt, men til de grader godt nok for nybegynnere.

 

3. I mer avanserte 3D programmer en Wings 3D kan man enkelt og greit lage vegger og bakke, såkalte "Planes" altså flater. Deretter kan man mappe veggene og bakken med hva som skulle falle en inn og så har du en flott og brukbar bakgrunn på objektene dine.

 

Håper at jeg forklarte godt da, er vel litt trøtt nå så sent det er, men når man har fri og det snart er jul kan man ikke waste bort tiden når man skal reise til de dataløse besteforeldre og feire jul! Hvis du har virkelig lyst til å lære 3d programmer så ville jeg begynt med noe mer avansert enn Wings 3D etter du føler at du har taket på det. Wings 3D er ypperlig til low-poly modelling men det er rett og slett ikke bra nok etter hvert. Skaff deg 3DSMax og ta en tutorial. Hvis Max er litt for vanskelig til akkurat den og den biten så bare lager du det i Wings og eksporterer i .3DS format slik at du kan importere filen i Max og legge den ved i modellen din! Lang post det her ja! :)

 

EDIT: Leste igjennom hele tråden og vil inderlig minne på at en middels data (min doning) ikke er ideell til å jobbe i de tre dimensjoner med. Dataen må behandle mange hundretusen vertexes (fagspråk her ja ;) ) og faces, polygons, edges, objects osv. Håper selv på en GB minne til jul, slik at den håndterer 3D bedre.

 

Her er noen tips for å gjøre dataen klar til en (deilig) økt med 3D:

 

1. Formater dataen NÅ!

2. Innstaller Opera, Firefox eller en annen god nettleser slik at du unngår spyware og andre typer inntrengere. Disse er veldig utbredt ved bruk av Internet Explorer (IE)

3. Skaff deg Crap Cleaner (CCleaner), AdAware og Spybot Search & Destroy og kjør dem minst en gang i uken.

4. Få tak i Diskkeeper, som defragmenterer harddiskene dine slik at datautveksling går fortere. Aktiver modus "Set It and Forget It" slik at den defragmenterer automatisk.

5. Gjør det til en vane å lagre modellene dine ofte, når PC'en må behandle store mengder tung data, er det ikke uvanlig at programmet kræsjer.

 

Håper posten som ble enda lengre hjalp litt!

Endret av Hubman
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har noen spørsmål angående 3D:

 

1. Hva er og Rendere?

 

2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.?

 

3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ?

 

MadCow  :roll:

1. Å rendre eller "To render" er å få et raffinert bilde av en scene som du kan konvertere om til .jpg, .bmp eller hva du måtte ønske ellers. Et render er det ferdige produktet som skal fremheve noe, f.eks. Caliber's M16 eller fremstille en rekke objekter. Lys og skyggeeffekter blir lagt på for å lage et realistisk bilde.

 

2. Wings 3D har ikke noen spesielle teksturfunksjoner med bump-mapping, spekularitet eller noe sånt, men hvis du velger de polygonene du vil farge, høyreklikker og trykker på "Vertex Color" kan du velge farge på objekter eller deler av et objekt, ikke profesjonelt, men til de grader godt nok for nybegynnere.

 

3. I mer avanserte 3D programmer en Wings 3D kan man enkelt og greit lage vegger og bakke, såkalte "Planes" altså flater. Deretter kan man mappe veggene og bakken med hva som skulle falle en inn og så har du en flott og brukbar bakgrunn på objektene dine.

 

Håper at jeg forklarte godt da, er vel litt trøtt nå så sent det er, men når man har fri og det snart er jul kan man ikke waste bort tiden når man skal reise til de dataløse besteforeldre og feire jul! Hvis du har virkelig lyst til å lære 3d programmer så ville jeg begynt med noe mer avansert enn Wings 3D etter du føler at du har taket på det. Wings 3D er ypperlig til low-poly modelling men det er rett og slett ikke bra nok etter hvert. Skaff deg 3DSMax og ta en tutorial. Hvis Max er litt for vanskelig til akkurat den og den biten så bare lager du det i Wings og eksporterer i .3DS format slik at du kan importere filen i Max og legge den ved i modellen din! Lang post det her ja! :)

 

EDIT: Leste igjennom hele tråden og vil inderlig minne på at en middels data (min doning) ikke er ideell til å jobbe i de tre dimensjoner med. Dataen må behandle mange hundretusen vertexes (fagspråk her ja ;) ) og faces, polygons, edges, objects osv. Håper selv på en GB minne til jul, slik at den håndterer 3D bedre.

 

Her er noen tips for å gjøre dataen klar til en (deilig) økt med 3D:

 

1. Formater dataen NÅ!

2. Innstaller Opera, Firefox eller en annen god nettleser slik at du unngår spyware og andre typer inntrengere. Disse er veldig utbredt ved bruk av Internet Explorer (IE)

3. Skaff deg Crap Cleaner (CCleaner), AdAware og Spybot Search & Destroy og kjør dem minst en gang i uken.

4. Få tak i Diskkeeper, som defragmenterer harddiskene dine slik at datautveksling går fortere. Aktiver modus "Set It and Forget It" slik at den defragmenterer automatisk.

5. Gjør det til en vane å lagre modellene dine ofte, når PC'en må behandle store mengder tung data, er det ikke uvanlig at programmet kræsjer.

 

Håper posten som ble enda lengre hjalp litt!

Hei!

 

Takk for svar Hubman, jeg vil også rose deg for lange, fyldige og gode svar/innlegg! ;)

 

MadCow :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...