Hidden Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Vårrengjøring. Endret 6. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Mr.MadCow Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Hei! Jeg har noen spørsmål angående 3D: 1. Hva er og Rendere? 2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.? 3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ? MadCow Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Hei! Jeg har noen spørsmål angående 3D: 1. Hva er og Rendere? 2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.? 3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ? MadCow Kan iallefall svare på den første; Å rendere er vel egentlig en presentasjon av modellen din. Du kan lage såkalte "scenes" (se min m16) hvor modellen blir fremstilt i et realistisk miljø, og du kan også bruke en del lys og skygge-effekter for å gi renderet et eget preg. Kunstnerisk utfoldelse vil nå jeg kalle det Prøver å finne noe hosting for en rar-fil med en del renders av modellene mine nå. Endret 22. desember 2004 av Caliber Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Hei! Jeg har noen spørsmål angående 3D: 1. Hva er og Rendere? 2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.? 3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ? MadCow 1. Å rendre eller "To render" er å få et raffinert bilde av en scene som du kan konvertere om til .jpg, .bmp eller hva du måtte ønske ellers. Et render er det ferdige produktet som skal fremheve noe, f.eks. Caliber's M16 eller fremstille en rekke objekter. Lys og skyggeeffekter blir lagt på for å lage et realistisk bilde. 2. Wings 3D har ikke noen spesielle teksturfunksjoner med bump-mapping, spekularitet eller noe sånt, men hvis du velger de polygonene du vil farge, høyreklikker og trykker på "Vertex Color" kan du velge farge på objekter eller deler av et objekt, ikke profesjonelt, men til de grader godt nok for nybegynnere. 3. I mer avanserte 3D programmer en Wings 3D kan man enkelt og greit lage vegger og bakke, såkalte "Planes" altså flater. Deretter kan man mappe veggene og bakken med hva som skulle falle en inn og så har du en flott og brukbar bakgrunn på objektene dine. Håper at jeg forklarte godt da, er vel litt trøtt nå så sent det er, men når man har fri og det snart er jul kan man ikke waste bort tiden når man skal reise til de dataløse besteforeldre og feire jul! Hvis du har virkelig lyst til å lære 3d programmer så ville jeg begynt med noe mer avansert enn Wings 3D etter du føler at du har taket på det. Wings 3D er ypperlig til low-poly modelling men det er rett og slett ikke bra nok etter hvert. Skaff deg 3DSMax og ta en tutorial. Hvis Max er litt for vanskelig til akkurat den og den biten så bare lager du det i Wings og eksporterer i .3DS format slik at du kan importere filen i Max og legge den ved i modellen din! Lang post det her ja! EDIT: Leste igjennom hele tråden og vil inderlig minne på at en middels data (min doning) ikke er ideell til å jobbe i de tre dimensjoner med. Dataen må behandle mange hundretusen vertexes (fagspråk her ja ) og faces, polygons, edges, objects osv. Håper selv på en GB minne til jul, slik at den håndterer 3D bedre. Her er noen tips for å gjøre dataen klar til en (deilig) økt med 3D: 1. Formater dataen NÅ! 2. Innstaller Opera, Firefox eller en annen god nettleser slik at du unngår spyware og andre typer inntrengere. Disse er veldig utbredt ved bruk av Internet Explorer (IE) 3. Skaff deg Crap Cleaner (CCleaner), AdAware og Spybot Search & Destroy og kjør dem minst en gang i uken. 4. Få tak i Diskkeeper, som defragmenterer harddiskene dine slik at datautveksling går fortere. Aktiver modus "Set It and Forget It" slik at den defragmenterer automatisk. 5. Gjør det til en vane å lagre modellene dine ofte, når PC'en må behandle store mengder tung data, er det ikke uvanlig at programmet kræsjer. Håper posten som ble enda lengre hjalp litt! Endret 22. desember 2004 av Hubman Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Vårrengjøring. Endret 6. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Da var hodet ferdig. Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Oj.. Polycount? Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Dataen må behandle mange hundretusen vertexes (fagspråk her ja ) Da heter det i tilfelle vertices.. a vertex two vertices.. Lenke til kommentar
andm Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Dataen må behandle mange hundretusen vertexes (fagspråk her ja ) Da heter det i tilfelle vertices.. a vertex two vertices.. Det er valgfritt. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Vårrengjøring. Endret 6. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
andm Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 I min nyeste ordbok står det i hvert fall noe annet, men jeg gidder ikke diskutere mer, for jeg hadde selv valgt vertices uansett... Lenke til kommentar
Mr.MadCow Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Hei! Jeg har noen spørsmål angående 3D: 1. Hva er og Rendere? 2. Hvordan farger man, setter på textures etter selve modellen er ferdig, kan man gjøre det i Wings 3D, eller må man ha et annet prog.? 3. Dere har sett det bildet med Chriss88's bord på, hvordan legger man farge på det som ikke er på en måte fokusert på, (kaller det gulv og vegger jeg).. ? MadCow 1. Å rendre eller "To render" er å få et raffinert bilde av en scene som du kan konvertere om til .jpg, .bmp eller hva du måtte ønske ellers. Et render er det ferdige produktet som skal fremheve noe, f.eks. Caliber's M16 eller fremstille en rekke objekter. Lys og skyggeeffekter blir lagt på for å lage et realistisk bilde. 2. Wings 3D har ikke noen spesielle teksturfunksjoner med bump-mapping, spekularitet eller noe sånt, men hvis du velger de polygonene du vil farge, høyreklikker og trykker på "Vertex Color" kan du velge farge på objekter eller deler av et objekt, ikke profesjonelt, men til de grader godt nok for nybegynnere. 3. I mer avanserte 3D programmer en Wings 3D kan man enkelt og greit lage vegger og bakke, såkalte "Planes" altså flater. Deretter kan man mappe veggene og bakken med hva som skulle falle en inn og så har du en flott og brukbar bakgrunn på objektene dine. Håper at jeg forklarte godt da, er vel litt trøtt nå så sent det er, men når man har fri og det snart er jul kan man ikke waste bort tiden når man skal reise til de dataløse besteforeldre og feire jul! Hvis du har virkelig lyst til å lære 3d programmer så ville jeg begynt med noe mer avansert enn Wings 3D etter du føler at du har taket på det. Wings 3D er ypperlig til low-poly modelling men det er rett og slett ikke bra nok etter hvert. Skaff deg 3DSMax og ta en tutorial. Hvis Max er litt for vanskelig til akkurat den og den biten så bare lager du det i Wings og eksporterer i .3DS format slik at du kan importere filen i Max og legge den ved i modellen din! Lang post det her ja! EDIT: Leste igjennom hele tråden og vil inderlig minne på at en middels data (min doning) ikke er ideell til å jobbe i de tre dimensjoner med. Dataen må behandle mange hundretusen vertexes (fagspråk her ja ) og faces, polygons, edges, objects osv. Håper selv på en GB minne til jul, slik at den håndterer 3D bedre. Her er noen tips for å gjøre dataen klar til en (deilig) økt med 3D: 1. Formater dataen NÅ! 2. Innstaller Opera, Firefox eller en annen god nettleser slik at du unngår spyware og andre typer inntrengere. Disse er veldig utbredt ved bruk av Internet Explorer (IE) 3. Skaff deg Crap Cleaner (CCleaner), AdAware og Spybot Search & Destroy og kjør dem minst en gang i uken. 4. Få tak i Diskkeeper, som defragmenterer harddiskene dine slik at datautveksling går fortere. Aktiver modus "Set It and Forget It" slik at den defragmenterer automatisk. 5. Gjør det til en vane å lagre modellene dine ofte, når PC'en må behandle store mengder tung data, er det ikke uvanlig at programmet kræsjer. Håper posten som ble enda lengre hjalp litt! Hei! Takk for svar Hubman, jeg vil også rose deg for lange, fyldige og gode svar/innlegg! MadCow Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jo, når jeg tenker meg om heter det one vertex, several vertices mht. "3D-språket". Hehe, når jeg svarer så må jeg alltid være utfyllende slik at noen i det hele tatt fatter det jeg skriver har en tendens til å bli litt i det minste laget noen ganger, hehe. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Dataen må behandle mange hundretusen vertexes (fagspråk her ja ) Da heter det i tilfelle vertices.. a vertex two vertices.. Det er valgfritt. Sannsynligvis et språkråd som tillater alt mulig rart, akkurat som i Norge... Lenke til kommentar
andm Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Men så var det ikke engelsk ortografi som var hovedtemaet her da.. Kan vi ikke holde oss til emnet, og unngå å få diskusjonstråden stengt? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 I det hele tatt noen som er interessert i å se flere av milkshape-modellene mine, eller skal jeg lage en ny tråd? Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg er interessert! Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Ikke nødvendig å lage en ny tråd, bare samle alle modellene dine her, det er jo det denne er laget til for. Snart update her. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg er interessert! ny tråd eller poste litt her? Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg er interessert! ny tråd eller poste litt her? Stapp det inn her, du! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå