Gå til innhold

Første modell i 3d studio max. Hva har dere laget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min første, nesten (vet ikke om jeg vil si meg helt ferdig enda), fullførte 3D modell  :w00t: fulgte en tutorial som viste åssen man laga ett hull i en cube, så mixa jeg litt på egen hånd å mekka mange "utover hull", som til slutt ble en terning :)  men vet enda ikke åssen man får til en glinsende effekt, eller feks at knappene har en annen farge  :( noen som vet av en bra tutorial som viser åssen? bruker foresten 3ds max 9

terningui5.th.jpg

7926384[/snapback]

 

Laget terning i max for noen år siden. Vedlagt bilde. Du må bare spørre hvis det er noe du lurer på!

post-69629-1171294634_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Laget terning i max for noen år siden. Vedlagt bilde. Du må bare spørre hvis det er noe du lurer på!

wow! fin terning :dribble:

hvordan fikk du en annen farge på hullene enn resten av cuben? og hvordan får du til at den reflekterer omgivelsene så godt? hadde hvert digg å vite :)

Lenke til kommentar
Laget terning i max for noen år siden. Vedlagt bilde. Du må bare spørre hvis det er noe du lurer på!

wow! fin terning :dribble:

hvordan fikk du en annen farge på hullene enn resten av cuben? og hvordan får du til at den reflekterer omgivelsene så godt? hadde hvert digg å vite :)

7927597[/snapback]

 

Annen farge i hullene:

 

Jeg tror å huske at jeg bare valgre facen i edit mesh å applya matriale til de.

 

Reflektere Omgivelsene:

 

Jeg satte en reflectmap inne i raytrace. altså Reflection->raytrace->bilde. BIldet som er reflektert husker jeg ikke helt, men ett som har delvis gradient overgang fra lyst til mørkt. Ellers lekte jeg meg bare litt fram til jeg sånn passe fornøyd. Det handler vel mye om å teste ulike ting å flytte på parameter.

Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig enkelt.

 

Create > Lights > så en derfra (jeg bruker som regel Omni eller Target Spotlight)

 

Når du har lagd en lampe kommer det mange valg i høyere side, under General Parameters står det Shadows, kryss av for On der.

Du kan også velge mellom forskjellige typer, du finner fort ut av hvilken du liker best osv.

 

Da skal du ha lys med skygger ;)

Lenke til kommentar
Det er egentlig veldig enkelt.

 

Create > Lights > så en derfra (jeg bruker som regel Omni eller Target Spotlight)

 

Når du har lagd en lampe kommer det mange valg i høyere side, under General Parameters står det Shadows, kryss av for On der.

Du kan også velge mellom forskjellige typer, du finner fort ut av hvilken du liker best osv.

 

Da skal du ha lys med skygger ;)

7948481[/snapback]

Takk skal du ha,nå fikk jeg det til

Lenke til kommentar
Har fått til en annen farge på hullene nå, og lys og skygge. Men skjønner enda ikke helt hvordan man setter på refleksjoner. :dontgetit:

terning2xo1.th.jpg

7949217[/snapback]

 

Gå til material editoren.. Sjekk unner fanen "maps" gå ned til "reflection" . Trykk på den knappen til høyre og legg til "Raytrace" .. Voila! (trengs selfølgelig litt tweaking)

 

Kan legge til at skylight, kan gi mye bedre lyssetting uten at du trenger å tweake så veldig. Men er mer maskinkrevende og tar opptil 50-100 ganger så lang tid å rendre :D Bounce litt lys også så tar det helga å rendre :D

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til dere som kan litt med dette programmet.

Når jeg feks prøver å lage et rom så creater jeg en boks. Hvordan får jeg lys inn?

Må jeg gjøre noe spesielt for å få det til?

 

Tenkte jeg skulle lage en vanntunnel, litt vondt å forklare.

Uansett så får jeg ikke lys inn, selv om jeg gjør materialet gjennomsiktig så får jeg et dårlig resultat.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Få lys til og gå igjennom en ting?

Når jeg lager et rom/hus whatever lager jeg som regen vegger, gulv og tak og setter en lampe inni eller lar det komme lys igjennom et vindu/hull, da blir det som regel fint om du bruker GI, som Marsan sa tar det helga og rendre men resultatet blir også mye bedre ;)

Men jeg skjønte ikke helt forklaringa, til vanntunellen kan du vel bare bruke en tube, for og få lys inni der er bare og sette et lys inni der? eller...

Endret av Mitjmannen
Lenke til kommentar

Nei jeg skjønner ikke helt ennå :p skal veggene være av vann?

Vegger lager jeg av vanlige box'er, fire stk. (eller flere) samme med tak og gulv osv.

 

Også tenkte jeg ikke på cylinder men tube.

 

Hadde vært lettere og forklart noe om jeg skjønte hva du var ute etter men det er ikke alltid så enkelt og forklare meg ting :p

Lenke til kommentar

Jadda, jeg har sysla med denne de siste dagene nå og er endelig ca. ferdig, det er veldig mye jeg kunne lagt mer arbeid i men nå er jeg utslitt :p

Her er det da:

hus3au6.th.jpg

tok ca 5 timer og rendre. jeg så nå at det ble en liten ''feil'' med gresset der og orka ikke og mekke på det for og så ta en ny render, kunne evt. endra det i et annet programm men som sagt nå er jeg utslitt og lei av det j**** huset der :p Taket ble også veldig dårlig ser jeg.

en god bakgrunn kunne også passa inn, evt laget noe selv men det får bli senere :)

Lenke til kommentar
Hvordan lager du vegger?

 

Grotte med vannvegger. Litt vondt å forklare, men istedenfor steingrotte så er det flyende vann.

Jeg prøvte å lage cylinder, men resultatet var heller dårlig.

 

Forstår du hva jeg mener nå?  :p

7962628[/snapback]

 

Noe slikt du vil ha (se vedlegg)?

post-69629-1171826582_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tenker på vanlig grotte som man kan gå i, men veggene er ikke laget av stein men flytene vann. Men har heller begynt på en pistol...

Men en pistol er ikke bare bare det heller...

Derfor må jeg spør om en noen her kan hjelpe meg litt...

 

Jeg bruket vanlig boks som jeg har formet sakte men sikket til et pistolløp.

Jeg holder på med å lage formen til toppen på pistolen og jeg ser at det er rundt.

Problemet er, hvordan kan jeg feks bevle noe slik at det får rund form?

Finnes det et verktøy jeg kan bruke for å få det til?

Feks turbosmoth eller hva det heter, kan jeg isolere det på en eller annen måte slik at jeg kun påvirker et markert område?

 

Håper noen har et svar på dette, hadde spart meg for mye unødvendig arbeid. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...