Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fra manuell til elektronisk AC?

Gerber

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Volvo V40 som har manuell AC. Har fått problemer med at den av og til henger seg opp på full varme selvom jeg har satt den til å blåse kald luft. Dette for meg til å tro at det er noe feil med det som styrer om det er varm eller kald luft som skal komme.

For noen dager siden skulle jeg bytte ut en lyspære som hadde tatt kvelden bak panelet til vifte, varme ac osv. Da fant jeg ut at det var en boks som hadde alt av brytere og knapper osv. Til denne var det to kontakter som lett kunne tas av. Jeg la også merke til at det var lagt opp ledninger til knapper til ekstrautsyr jeg ikke har installert i min bil. Dette får meg til å tro at de har lagt opp alt av ledninger osv i alle biler slik at det skulle være lettere ved de tidlige fasene av produksjonen, samt installere ekstrautstyret ved en senere anledning.

Håpet mitt er at alt jeg trenger å gjøre er å bytte boks. Termostaten som sjekker kupetempraturen sitter også på denne boksen. Så for meg så virker det som alt som trengs å gjøres er å bytte denne boksen.

Eneste er at jeg har vært på 3 forskjellige verksteder og hørt om dette er mulig. De svarene jeg har fått har vært at det mest sansynligvis er for kostbart, at det ikke lar seg gjøre osv uten at jeg egentlig har blitt overbevist siden de jeg har pratet ikke kjente til biltypen veldig godt. Alt av det som trengs er jo på plass, eneste er det som sier om det er varm eller kald luft.

Kommer dette fra bilens data? eller kan det være som jeg tror og håper, at det er nevnte boks som styrer dette?

Er jeg helt på jordet? noen som har gjort noe lignende og vet?

Takk for at du gadd å lese posten og håper du skjønte hva jeg mente... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...