Pug Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Har kjøpt meg Arctic Silver 5, og skal bruke det istedet for den kjølepastaen som fulgte med. Men hvordan fjerner jeg den gamle kjølepastaen? Det ser ut som at den nesten har stivnet/blitt fastbrennt. Har søkt litt rundt i forumet og funnet ut at Whitesprit anbefales til å rense med, også bruke isopropanol til å avfette med. Funker dette på stivnet kjølepasta også? (Det går bra med blå isopropanol, eller kodensfjerner, til å avfette med, right? Som de har på bensinstasjoner?) Når jeg skal rense CPU'en, skal jeg da ta den ut av socket'en, eller? Også lurer jeg på hvor mye av CPU'en som skal dekkes med ny goop? Hele firkanten? Så lant ut til kantene som mulig? Her vises det jo litt av "det svarte" fortsatt... Har dette noe å si? Skal det heller smøres på alt det svarte? Og til slutt, hvor tykt bør laget med goop være? Så tynt som mulig, bare det dekker? Har forresten en AMD Athlon XP2000+, og snart en AMD Athlon 64 3000+ (Regner med at påføring av goop foregår på samme måte på de to CPU'ene?) Takker for all hjelp! Endret 23. oktober 2004 av Pug Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Arctic Silvers egen guide for påsmøring av Arctic Silver finner du her! Lenke til kommentar
Pug Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Arctic Silvers egen guide for påsmøring av Arctic Silver finner du her! Oki Der fikk jeg mange svar. Men jeg skjønte ikke helt det der med Athlon64 prossesoren. Skal jeg ta litt Arctic Sliver 5 midt på CPU'en, også bare ta kjøleren på, uten å smøre utover? Eller? "Thermal pads can be scraped off with a plastic tool that will not scratch the bottom", betyr det at jeg skal skrape av så mye som mulig, men ikke så mye at jeg når ned på CPU'en? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Arctic Silvers egen guide for påsmøring av Arctic Silver finner du her! Oki Der fikk jeg mange svar. Men jeg skjønte ikke helt det der med Athlon64 prossesoren. Skal jeg ta litt Arctic Sliver 5 midt på CPU'en, også bare ta kjøleren på, uten å smøre utover? Eller? "Thermal pads can be scraped off with a plastic tool that will not scratch the bottom", betyr det at jeg skal skrape av så mye som mulig, men ikke så mye at jeg når ned på CPU'en? Det betyr vel på en måte at du skal feie vekk det som ligger klistret til kjernen. Et kredittkort egner seg veldig bra Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Arctic Silvers egen guide for påsmøring av Arctic Silver finner du her! Oki Der fikk jeg mange svar. Men jeg skjønte ikke helt det der med Athlon64 prossesoren. Skal jeg ta litt Arctic Sliver 5 midt på CPU'en, også bare ta kjøleren på, uten å smøre utover? Eller? "Thermal pads can be scraped off with a plastic tool that will not scratch the bottom", betyr det at jeg skal skrape av så mye som mulig, men ikke så mye at jeg når ned på CPU'en? ta 1 liten dråpe som du smører ut, og 1-2 dråper midt på. Disse 1-2 dråpene flyter jevnt ut over hele kjernen over de neste 24-56 timene Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du kan bare ta litt as5 midt på kjernen slik de anbefaler ja. Jeg var litt skeptisk til denne metoden, men da jeg tok av kjøleren etter noen uker hadde pastaen fordelt seg perfekt utover hele kjernen, så ja, det virker. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Arctic Silvers egen guide for påsmøring av Arctic Silver finner du her! Oki Der fikk jeg mange svar. Men jeg skjønte ikke helt det der med Athlon64 prossesoren. Skal jeg ta litt Arctic Sliver 5 midt på CPU'en, også bare ta kjøleren på, uten å smøre utover? Eller? "Thermal pads can be scraped off with a plastic tool that will not scratch the bottom", betyr det at jeg skal skrape av så mye som mulig, men ikke så mye at jeg når ned på CPU'en? Det betyr vel på en måte at du skal feie vekk det som ligger klistret til kjernen. Et kredittkort egner seg veldig bra Feie vekk? Det har jo satt seg fast / brent seg fast. Da må det vel heller skrapes? Eller ødelegger jeg prossesoren om jeg skraper med et plastikkredskap? ta 1 liten dråpe som du smører ut, og 1-2 dråper midt på. Disse 1-2 dråpene flyter jevnt ut over hele kjernen over de neste 24-56 timene Skal jeg smøre utover en dråpe først, eller skal jeg ikke? (abraxa skriver ikke noe om å smøre utover først) Endret 24. oktober 2004 av Pug Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du trenger ikke smøre noe utover først. Gjør slik de beskriver på hjemmesiden til AS, legg på et lite "riskorn", sett på heatsink og vri en kvart/halv omdreining hver vei (husker ikke om det var en kvart eller halv). Lenke til kommentar
wim Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du trenger ikke smøre noe utover først. Gjør slik de beskriver på hjemmesiden til AS, legg på et lite "riskorn", sett på heatsink og vri en kvart/halv omdreining hver vei (husker ikke om det var en kvart eller halv). Det er helt umulig å vri både kvarte og halve omganger med kjøleren oppe på prosessoren. Sånn c.a. 1-3% er det vel mulig å vri, og dette holder. Ta forresten ikke goop-dråpen på kjøleren, men ta den midt på prosessoren. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Du trenger ikke smøre noe utover først. Gjør slik de beskriver på hjemmesiden til AS, legg på et lite "riskorn", sett på heatsink og vri en kvart/halv omdreining hver vei (husker ikke om det var en kvart eller halv). Det er helt umulig å vri både kvarte og halve omganger med kjøleren oppe på prosessoren. Sånn c.a. 1-3% er det vel mulig å vri, og dette holder. Ta forresten ikke goop-dråpen på kjøleren, men ta den midt på prosessoren. Det er jo mulig å vri ganske mye om jeg ikke fester den, bare holder den oppå og vrir på den måten... Er det meningen det, eller skal jeg feste den, og vri bare bitte-litt? Også lurer jeg om prosessoren kan ta skade om jeg bruker ett eller annet plastredskap til å fjerne stivnet/fastbrent goop? Lenke til kommentar
wim Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du trenger ikke smøre noe utover først. Gjør slik de beskriver på hjemmesiden til AS, legg på et lite "riskorn", sett på heatsink og vri en kvart/halv omdreining hver vei (husker ikke om det var en kvart eller halv). Det er helt umulig å vri både kvarte og halve omganger med kjøleren oppe på prosessoren. Sånn c.a. 1-3% er det vel mulig å vri, og dette holder. Ta forresten ikke goop-dråpen på kjøleren, men ta den midt på prosessoren. Det er jo mulig å vri ganske mye om jeg ikke fester den, bare holder den oppå og vrir på den måten... Er det meningen det, eller skal jeg feste den, og vri bare bitte-litt? Også lurer jeg om prosessoren kan ta skade om jeg bruker ett eller annet plastredskap til å fjerne stivnet/fastbrent goop? ooops, jeg glemte at alle ikke hadde det samme som meg . På AMD 64 754 er det en ramme rundt kjøleren som gjør det umulig å vri noe særlig på den. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Nå har jeg kjøpt kondensfjerner. Den har 35% isopropanol og 65% etanol. Funker den til rengjøring av CPU? Eller er rødsprit bedre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå