aadnk Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Etter jeg hadde besluttet å koble pcen til det gamle mini-hifianlegget mitt har jeg blitt svært skuffet over kvaliteten. Først var lyden ulidelig skurrete og gebrokkent, men da jeg skrudde volumet på lydkortet ned til 2% var den nokså akseptabel - men vanvittig dårligere enn med andre høytalere. Jeg testet så for støv, konfigurasjon og tilkobling på anlegget, men med intet resultat. Alt så ut til å være i sin skjønneste orden. Men så kom jeg til å tenke på muligheten at kabelen jeg benyttet kan hende ikke passet. Fysisk sett gjorde den det, men da jeg testet den på et annet stereoanlegg, som jeg definitivt visste var foruten feil, begynte jeg å lure da problemet dukket opp igjen. Tilkoblingen mot pcen er jeg sikker på - en Mini-Jack Stereo 3,5mm kontakt. Men jeg er ikke sikker på inngangen mot anlegget; er det to Phono hunnkontakter? De er farget henholdsvis hvit og rød, så da burde de veil være Phono hannkontakter? Eller er jeg langt ute på viddene nå? Spørsmålet er altså: Hva er problemet? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Har ikke koblet til en platespiller inngang vel ? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Men jeg er ikke sikker på inngangen mot anlegget; er det to Phono hunnkontakter? De er farget henholdsvis hvit og rød, så da burde de veil være Phono hannkontakter? Eller er jeg langt ute på viddene nå? Om de er røde og hvite sier jo ingenting om de er hunn eller hann. Phono - Hann er den med pinne på enden, mens phono - hunn er den med hull i enden. Kabelen passer nok, men det høres ut som om kabelen er defekt siden du har testet den på et anlegg du vet fungerer. Prøv med en annen kabel å se om det blir bedre. Lenke til kommentar
siixx0 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Det er bare det du har sikert kobbla den i feil, du har sikkert kobbla den til noe annet en AUX kontrollen i hifi anlegget. se bak på det annlegget og se om du kan finne en <RØD> og <HVIT> audioledning inngang, eller under skal det stå <AUX> Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg har koblet ledningene til i hvite og røde hunn-kontakter, hvor det klart og tydelig står PHONO under. Under der finner jeg en innstilningsbryter med tre posisjoner som er markert med ISS. Det er ingen merkbar forksjell når jeg endrer på denne kontakten. Jeg testet også anlegget med en annen ledning til datamaskinen, men problemet vedvarte. Da er det vel best å skaffe seg en ny forsterker? Noen forslag? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Du må ikke koble til der det står phono. Kabelen skal kobles til der det står AUX, Line in, CD, Radio etc. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Du må ikke koble til der det står phono. Kabelen skal kobles til der det står AUX, Line in, CD, Radio etc. Da har jeg et stort problem, ettersom anlegget tydligvis ikke har andre tilkoblingsmuligheter. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 phono ingangen har en såkalt RIIA frekvenskarakteristik (equalizering -litt forenklett: mye forsterkning i bass område og mye demping i diskanten- hvis jeg ikke husker feil...) dessuten veldig høy folsømhet/forsterkning, men selve RIIA delen kan du "koble bort" og da blir en nesten "AUX" inngang. apropos, phono kabler/plugger bruker rød farge som "høyre kanal" og hvit blir "venstre kanal" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå