sedsberg Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Har en '91 Citroën BX14TE med et problem som egentlig bare er irriterende, men hadde ikke hatt noe imot å få retta på feilen (om det er mulig). Når motoren er kald 'hakker' motoren ved gasspådrag. Jo mer gass, jo mer hakking. Kan av og til være vrient å komme opp i fart uten å bruke en halv evighet. Den har vært slik helt siden jeg kjøpte den for 1,5 år siden. Værken blitt værre eller bedre. Har byttet luftfilter, olje, oljefilter og tennplugger (nesten) uten hell. Tennpluggene som stod på var flunka nye (husker ikke merket men tror det var noen franske noen. Er de de bruker vanligvis på citroën-verkstedet). Byttet til NGK og det ble litt bedre, men fortsatt ganske ille. Tviler på det er bensintilførselen siden motoren går HELT perfekt når den er driftsvarm. Har heller aldri antydninger til startproblemer, selv om det er massevis av kuldegrader ute. Noen som har noen tips? Kan det være "chippen" (ECU)? Eller en av sensorene? I såfall hvilken er mest sansynlig? Er det noen egen "choke"-funksjon på insprøytningsmotorer eller blir dette styrt av "chippen"? En liten ting til: Noen som vet hvor påfyllingen til olje på girkassa er på disse? (K1G-motor). Evt. hvordan man sjekker oljenivået? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Heisann! Vil bare nevne at pluggledninger og fordelerlokk/rotor bør byttes/sjekkes før du begir deg inn på innsprøytnings-systemet. Choke fungsjonen sitter jo forsjåvidt både i "hjernen" og i sensorer, men det er nok mer vanlig at sensorer feiler, enn at selve hjernen gjør det... Har drevet mye med Citroen, men begynner å bli litt lenge siden merker jeg.. Gear oljen tror jeg du skjekker med speedometerwire, (altså huset der wiren er festet, tannhjulet var da max/min merke) ellers er det vel et lokk (en litt stor skrue) på siden av gearkasse som du fyller til det renner ut. (mulig jeg blander CX og BX her altså, så du får bare se om det kan se ut til å stemme) Ellers, hvis det ikk er andre her som kan gi deg nøyaktige svar, burde jo du som er såpass teknisk kunne få til mye med en "Haynes bok" Der kan du se hvilke sensorer som er hvor osv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Jeg er temmelig sikker på at bilen min ikke har fordeler/rotor. Haynes bok finnes det ikke til akkurat min modell. Har en som stemmer sånn nesten, men er en del som mangler/ikke stemmer der. Insprøytningssystemet står det ingenting om, og finner ikke noe om det andre steder heller. Tror det heter Bosch Monopoint injection eller noe. Pluggledninger etc. ser også fine ut, og som sagt så sviver den helt ypperlig så fort den blir varm (ca. 5 min. kjøring). Den starter også alltid helt fint og tomgangen er helt fin både når den er kald og varm. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Hmm, jeg skjønner, men den boka, er det denne du har? Haynes Er nok litt forskjellig hvor bra de forskjellige er, har hatt en del av dem opp i gjennom, og i alle fall en del av dem er det ganske godt beskrevet ekle feilsøkings metoder også for innsprøytning. Det krever jo at du har, og kan bruke et måleapparat da, men du kan finne ut ganske mye uten særlig mye eller bra utstyr. legger også inn en annen link til deg her, som er Automobila bokhandel, de har både masse Haynes bøker, men også div hefter/bøker som forklarer de forskjellige Bosh innsprøytningsystemene. (ligger i Oslo, men nettkjøp går også fint) Er det forresten nok vann, og blir den "normalt" fort varm osv, Innsprøytningen baserer seg jo mye på vanntemperatur, så slike ting kan muligens skape problemer. Til slutt vil jeg legge til at pluggkabler kan SE hele ut, men likevel gi tilsvarende symtomer som du nevner (er noen lunefulle jævler egentlig), samme med sprekker fuktighet i fordelerlokk, men det siste er da tydeligvis ikke problem hos deg! Lykke til Endret 24. oktober 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Er den boka jeg har ja. Bilen min går ikke inn under der selv om det er en '91. Aner ikke hvorfor. Er en nesten helt lik bil i boka, og den eneste forskjellen er at den har forgasser mens min har innsprøytning. Men vil defekte pluggledninger bastant skifte egenskaper når motoren blir varm? (kan godt være 20 kaldegrader ute. Er motoren driftsvarm så fusker den ikke). Ellers får jeg se om jeg finner noen manualer/hefter/e.l. til inspr. systemet. Fant et sted noe info om hvordan man selv kunne lage et enkelt diagnoseverktøy med bare et par motstandere, dioder og lysdioder. (Og en bryter). Har alltid nok vann og mener den blir varm på vanlig tid/måte. Eneste sensorene jeg finner er vanntemperatur, lambda og oljetemperatur. (Usikker på om sistnevnte er med i styringssystemet eller bare til oljelampa i dashbordet). EDIT: En ting jeg har merket er at motoren er dønn avhengig av å få rett lufttemperatur inn i luftinntaket. Den henter nesten alltid litt luft fra forvarmeren (Saken foran eksosmanifolden.) Om vinteren, når det er kaldt, henter den bare luft derifra, og om jeg tvinger den til å ta kald luft fra inntaket så funsker den hele tiden. Edit2: Er visst Magneti Marelli injection jeg har tror jeg. Endret 24. oktober 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Det kan virke som du har trøbbel med kaldstarts dysen. Det er en ekstra innsprøytnings dyse som leverer ekstra bensin når motoren er kald. Du må mest sansynelig innom et verksted for å få sjekka det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå