Gå til innhold

Problem med klokking på A7N8X

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hovedkortet ASUS A7N8X Deluxe og AMD xp2800+.

men i bios går det ikke ann å stille multi pleier høyere enn 12.5 og jeg får heller ikke stilt FSB'en. (eller får stilt FSB'en, men det er kun 4 hakk; 100 MHz, 133 MHz, 166MHz (den jeg kjører), 200 MHz.) så det jeg er litt redd for er at jeg kanskje klokker litt for mye hvis jeg setter den opp til 200 Mhz (med tanke på varmen og slikt).

Jeg har prøvd å klokke med programmet Clockgen, men her er FSB'en låst.

Noen som har en fin løsning på mitt problem? takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett multipliern på 11 og fsb på 200.

Sett det meste på "User defined" men ikke endre på settingsene. (dette løser evt. bootproblemer.)

Vcore skal stå på 1.65

vdimm skal stå på default (såfremst du har pc3200 ram).

Da ska du ha en xp3200 med din xp2800 :)

Lenke til kommentar

Sett det meste på "User defined" men ikke endre på settingsene. (dette løser evt. bootproblemer.)

Vcore skal stå på 1.65

hm... hvis jeg setter ned multipliern.. får jeg ikke da dårligere enn hvis jeg lar den stå der jeg har den nå? og heller øke til litt høyere fsb?

noe jeg har funnet ut er at det skjer noe rart med maskina når jeg setter fsb på høyere enn 180 MHz... da vil den ikke boote ordentlig. noen som kan fortelle meg hvorfor?

Lenke til kommentar

Problemet er ikkje hovudkortet, men at prosessoren er låst, dvs at du ikkje kan stille multiplier. Det du då må øke er FSB. Grunnen til at du ikkje kjem over 180 er at prosessoren eller andre komponentar ikkje takler det. Still det litt og litt opp til det kjører stabilt.

Lenke til kommentar
Problemet er ikkje hovudkortet, men at prosessoren er låst, dvs at du ikkje kan stille multiplier. Det du då må øke er FSB. Grunnen til at du ikkje kjem over 180 er at prosessoren eller andre komponentar ikkje takler det. Still det litt og litt opp til det kjører stabilt.

11 x200 = 2.2 ghz

12.5 x166 = 2075

Da har du klokka opp pc'en din, og høyere fsb har mer å si enn å ha høy multiplier.

FSB på 200 jobber raskere enn fsb 166 duh :tease:

Grunnen fordi du ikke får bootet når du har 180 mhz er mest sannsyling fordi du ikke har uppet vcore.

men setter du multplier NED og fsb OPP så er det en mer effektiv klokking og du får en "raskere pc"

133x16.5 = 2.2 ghz

200x11 = 2.2 ghz

Den siste er raskere fordi FSB (selve busshastigheten) er høyere/raskere.

Men vet du ikke hva fsb og multiplier er så se på overklokkings forumet her.

Lenke til kommentar

Vcore skal stå på 1.65

Rettelse, får jo ikke en xp3200, ifølge mange andre. skal jeg klokke opp til en xp3200+ så må jeg klokke til 11,5 multip. og 210 MHz FSB

Lenke til kommentar

Vcore skal stå på 1.65

Rettelse, får jo ikke en xp3200, ifølge mange andre. skal jeg klokke opp til en xp3200+ så må jeg klokke til 11,5 multip. og 210 MHz FSB

11.5 og 210 fsb så må du bruke mye mer vcore enn det som er default på xp3200

Rart at xp3200 kjører 11x200 orginalt, og rart at jeg får xp3200 opp når jeg booter... rart at xp3200 kjører en fsb på 200mhz, hva med at du sjekker sjøl enn at du hører på andre. <-- klikk, så scroller du ned til Spesifikasjoner.....

Så rett degsjøl :)

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar
Du kan fikse på en instilling sånn at du får user defined ting. istede for optimal eller hva det var. Hukser ikke hvor det var man gjorde det, mener det var en plass atme fsb tingen.

riktig det ;) har funnet ut hvordan det funker nå...

kjører CPU på 2,3 GHz nå.. (vet ikke hvorfor men den vill ikke høyere, får no bug greier uansett hva jeg gjør, men den er nå stabil på 11,5 x multiplier og 200 MHz FSB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...