Gå til innhold

RAM passer ikke


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg bor i Bergen og en kamerat av meg kjøpte seg 128pc133 sdram hos TELEBUTIKKEN for 450 kroner.

Kompisen har et Aopen hovedkort(a6xl)

det skulle passe, men når vi satt brikken i maskinen så telte det bare 64mb istedenfor 128.

Så tok vi og satt brikken over på min maskin med ukjent(for meg) hovedkort og da viste det 128, vi skjønte ingenting.

Hva er problemet?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde også et Aopen A6LX og det viste akkurat samme feilen, selv med siste BIOS. Tror HK kun støtter en viss type ram, det var noe med forskjeller mellom enkelsidet og dobbelsidet ram. HK teller bare opp det som er på den ene siden. Tror det var slik, lenge siden jeg hadde det kortet. Det står i manualen faktisk.

Lenke til kommentar

Altså, HK teller bare rammen på den ene siden av rambrikken > kun 64 av 128 i ditt tilfelle. Samme hos meg dengang. Resultatet blir det samme uansett hvor du plasserer den rambrikken på det hovedkortet. Det kan være at jeg tar helt feil, men slik var det for meg med samme HK. Les om ram i manualen...

Lenke til kommentar

Det ligger i hvor mye som ligger på hver side av rammen. Idag er minnechippene noe mindre pr mb, og derfor er det nesten utelukkende bare minne på en side på en 128 mb brikke idag. Før var de 128 mb delt utover 2 sider, dvs. 64mb per side, så hovedkortet takler nok bare 128mb brikker med chipper på begge sider, se om du får tak i en slik, så skal det nok fungere.

Lenke til kommentar

hei Pluto

Sorry

Den meldingen om "har det noe å si..." var ikke til deg, fordi jeg skrev den før din var kommet fram så jeg trodde at den skulle komme etter "mhsalan" sin.

Thanks for help anyway.

 

P.S jeg skjønte hva du mente i den første meldingen din.

 

Hilsen Fil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...