Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen/rattet rister når man svinger til venstre

sedsberg

Anbefalte innlegg

Hva kan være feil? Er kun når jeg svinger litt hardt mot venstre. Rett fram og til høyre er det ikke antydning til vibrasjoner. Selv i høy fart.

Skal sjekke de mest innlysende tinga, slark/dødgang og løse hjul, i morgen. (for mørkt nå). Men lurer på hva annet som kan være feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg kan se har de drivakselledd til din bil (hvis der er BX vi snakker om) feks her Biltema til ca 600 kr.

Men er ikke helt sikker på at det er det som er feil hos deg enda, det du sier med at det blir værre ved pådrag i venstresving tyder jo på drivakselledd, men du sier ikke noe om ved hvilken fart...

Drivakselledd vil lage en "klapre- lyd" i lav fart hvis du feks svinger fult rattutslag (til venstre), eller sånn typisk i rundkjøringer ol.

Du bør også kunne se at gummimansjetten er sprukket (ledd kan være ødelagt uten at mansjett er gåen, men det er sjelden)

Hev bilen helt opp, og se inn bak forhjulene med fult rattutslag til begge sider, da bør du kunne se om det er sprekk i mansjetten, evnt fett-søl på innsiden av felgen.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Hva kan være feil? Er kun når jeg svinger litt hardt mot venstre. Rett fram og til høyre er det ikke antydning til vibrasjoner. Selv i høy fart.

Skal sjekke de mest innlysende tinga, slark/dødgang og løse hjul, i morgen. (for mørkt nå). Men lurer på hva annet som kan være feil.

Kom dette plutselig?

Har du vært borti en kant elns med fremhjulet?

Tenker på 2 ting:

1* Nedre bærekule er gåen.

2* Spissingen er feil, trolig pga. slitt/defekt endeledd.

Lenke til kommentar

Jeg tror nesten jeg må krype til det sure eplet og sende den inn på et verksted. Har verken peiling eller riktig verktøy til en slik jobb. Er mest ved noenlunde lav fart (20-40) at man merker ristingen. Er også en "klapre-lyd" framme når jeg kjører over f.eks. brostein og humplete veier.

Lenke til kommentar

Ja det føltes akkurat ut som om hjulboltene skulle vært løse (har vært ute for det før med en militærbil), men de har jeg allerede sjekka. Mener det må være noe med styringa/forstillinga pga. rallinga i humpler etc. Tror jeg overlater det til noen som vet hva de driver med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...