Gå til innhold

1557 Guiden (Råtass til under 8500kr.?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du tatt en titt på mamoz.no? Tror de kan ha noe. Men de er dyrere.

Har sjekka, de får ikke inn før i desember :(. ITbutikken.no har heller ikke på lager. Ser at de har den på IT24.no, men klarer ikke finne noen lagerstatus der. Får sende dem en mail og høre om de har noen på lager. Er uansett litt skeptisk til å handle hos dem, de har fått en del klager under Webshop- og butikkdiskusjoner.

Lenke til kommentar
Har du tatt en titt på mamoz.no? Tror de kan ha noe. Men de er dyrere.

Har sjekka, de får ikke inn før i desember :(. ITbutikken.no har heller ikke på lager. Ser at de har den på IT24.no, men klarer ikke finne noen lagerstatus der. Får sende dem en mail og høre om de har noen på lager. Er uansett litt skeptisk til å handle hos dem, de har fått en del klager under Webshop- og butikkdiskusjoner.

Prøvd bruktmarkedet? var en som skulle selge en 1,5 banias for 1100kr for ei stund sia.. sett inn annonse, mange som oppgradere sine gamle

Sitter på bærbaren nå :D

Lenke til kommentar

Hei

ser på Aopens produkt info at

System Memory Available Socket: 2

DIMM Type: SO-DIMM DDR (DDR333/266)

Max. Supported RAM 1024MB

DDR333/266

I oppsettet til ArctiOC har han brukt DDR400...men han kjøpte ikke minne,men brukte DDR333.

Såååå altså vist du kjøper DDR400 vil det kun gå på 333 da, eller ikke i det hele tatt?

Uansett så ville det jo være idiotisk å kjøpe DDR400, når 333 er billigere,men jeg bare lurte...

Endret av Rogeriforum
Lenke til kommentar
Hei

ser på Aopens produkt info at

System Memory Available Socket: 2

DIMM Type: SO-DIMM DDR (DDR333/266)

Max. Supported RAM 1024MB

DDR333/266

I oppsettet til ArctiOC har han brukt DDR400...men han kjøpte ikke minne,men brukte DDR333.

Såååå altså vist du kjøper DDR400 vil det kun gå på 333 da, eller ikke i det hele tatt?

Uansett så ville det jo være idiotisk å kjøpe DDR400, når 333 er billigere,men jeg bare lurte...

Stemmer det ja, me prisforskjellen på DDR333 og 400 er liten.

Dessuten vil annenhåndsverdien være større om du går for 400.

Til deg med 1,8GHz celeron, denne kan ikke brukes!

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig her, men vil bare utdype årsaken: Celeron 1,8 er basert på Pentium 4, mens Celeron-M er basert på Pentium-M. Celeron og Celeron-M er altså to ganske så forskjellige CPU'er, selv om navnet er til forveksling likt.

Celeron bruker Socket 478, mens Celeron-M bruker Socket 479.

Celeron blir mye varmere og sluker dermed strøm mye raskere enn Celeron-M.

Celeron har 128KiB L2 cache, mens Celeron-M har 512KiB

Celeron er rettet mot billige desktop-PC'er, mens Celeron-M er rettet mot billige bærbare PC'er.

Celeron yter mye mye dårligere enn Celeron-M på samme klokkefrekvens.

Den raskeste Celeron går på 2,8GHz, mens den raskeste Celeron-M går på 1,5GHz.

Celeron 2,8GHz yter ca likt med Celeron-M 1,5GHz.

Dvs. at din Celeron 1,8GHz yter ca likt med Celeron-M 1,0GHz.

Din Celeron bruker langt mer strøm, og blir langt varmere enn Celeron-M 1,0GHz.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig her, men vil bare utdype årsaken: Celeron 1,8 er basert på Pentium 4, mens Celeron-M er basert på Pentium-M.

Det er vel Celeron for bærbar basert på P 4-M som det linkes til vel?

EDIT: 256KiB L2 cache, thermal guideline 30W...men den vil fremdeles ikke kunne brukes her.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Skrapet sammen pc`en jeg tenkte å ha:

Netshop (selvbygg)

Country kit for AOpen barebone 199,00

Hitachi Travelstar ATA/100 60GB 7200RPM 1550,00

Intel Wireless LAN Mini PCI Card 350,00

Aopen barebone bærbar PC m/ATI 9600 5950,00

AOpen 4X DVD+RW for 155XXX 1150,00

Intel Pentium M 735 1,7GHz FSB400 2195,00

Corsair VS512SDS400 SO-DIMM 512MB 1790,00

Tot: 12 829 (inkl. mva.) + frakt

Whitebox (ferdig)

CL1557 8060

15''SXGA TFT (1400*1050)

1,7 GHz Intel Pentium M Dothan 2MB Cache

60GB Harddisk (7200RPM) 595

4X DVD Dual RW+/RW-Brenner 595

1024MB DDR RAM (2700 - 333MHz) 990

Delsum 10240 / Tot: 12697 (inkl. mva.) + frakt

Det som er litt synd er at Whitebox ikke har så godt rykte på seg etter det jeg har hørt (erhm, lest) Men igjen så får jeg garanti/service (uansett hvor god den er)

Samt den pc`en er billigere og bedre (Har 9700-128 mot 9600-64)

*Ser nå at Netshop ikke har fler barebone laptoper igjen, vente å se om di får den oppgraderte verisjoen inn*

Ååå, vanskelig å velge.. :cry:

Endret av oorzako
Lenke til kommentar

..å ja! Glemte å si at det var litt av tankegangen min da jeg kjøpte ;)

Dessuten tror jeg netshop er mye greier enn de der whitebox folkene, virker som det går over stokk og stein der nede..

+at du hadde gått glipp av gleden å bygge selv!!!! Tror også de whitboxfolka ikke nødvedigvis ville vært like nøye som deg

Lenke til kommentar
Hmm.. du ødela jo hele det fine oppsettet med det dyre rambrikken.. Er ikke så mye ytelse å hente på "super" brikker.. max 3-4% i bestefall..

Dessuten kunne du putta inn en celeron 1,5 til 760kr. for så å sitte å glede deg til du kjøper 2,1dothan billig ;)

Og når blir Dothan 2.1 billig? Det blir hvertfall en stund til. :p

Lenke til kommentar
Hmm.. du ødela jo hele det fine oppsettet med det dyre rambrikken.. Er ikke så mye ytelse å hente på "super" brikker.. max 3-4% i bestefall..

Dessuten kunne du putta inn en celeron 1,5 til 760kr. for så å sitte å glede deg til du kjøper 2,1dothan billig ;)

Og når blir Dothan 2.1 billig? Det blir hvertfall en stund til. :p

Intel slipper en drøss med 533 cpuer på nyåret, er ikke i tvil på at det blir priskutt.

Tja, billig.. hverfall ikke 5500kr. som nå, uansett så har jeg det ikke travelt..

og skal vel klare å lure den på noen andre for en god penge når den tid kommer, gjør seg godt med 2,1 centrino! om et års tid eller litt mere..

Og skal man først invistere i noe så idiotisk som hardware er bærbare pc`er det lureste man kan kjøpe.. solgte en bærbar celeron400MHz maskin for to mnd siden for den ringe sum av 3500kr :cry: folk er ikke riktig kloke

Sånn som markedet har vært i det siste, er det slik at ALLE vil ha seg bærbar. Noe som gjør at dette er et av de mest stjelte produktene i Norge.

Bærbare PC`er kjøper man ikke brukt, prisforskjellen mellom brukt og ny er forsvinnende liten

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
..å ja! Glemte å si at det var litt av tankegangen min da jeg kjøpte ;)

Dessuten tror jeg netshop er mye greier enn de der whitebox folkene, virker som det går over stokk og stein der nede..

+at du hadde gått glipp av gleden å bygge selv!!!! Tror også de whitboxfolka ikke nødvedigvis ville vært like nøye som deg

Ang rammen så kostet di ikke så mye mer en de "no-name" ram`a. Men uansett så var det bare et kjapt oppsett, jeg har mest lyst å bygge den selv. Whitebox er ikke helt til å stole på. Kjøper 1,7Dothan nå så oppgraderer jeg sener hvis nødvendig, er bare p.g.a jeg ikke orker Celeron i laptop igjen. Venter med evnt bestilling når Netshop får inn igjen den nye typen! (Nå som de er utsolgt)

Lenke til kommentar

Genial tråd!

Skal kjøpe en bærbar som primært vil bli brukt i forbindelse med studier. Oppsett basert på Halvsame sitt innlegg:

Netshop:

Aopen 15"SXGA, 10/100, modell 1557ALS 5595,-

Country kit for AOpen barebone 199,-

PS Data:

Intel Mobile CPU Celeron M 340 1.5GHz 400MHz 512k Boxed 781,-

Geil 512MB DDR PC2700 333MHz SO-DIMM CL2.5 32x8 2.5-2.6V Golden Dragon Series 911,-

Samsung Harddisk 40.0GB IDE 5400RPM UDMA-100 2.5" Silent Seek 8MB Cache 663,-

Aopen Combo 24X/10X/24X-8X For 1547/1555/1556/1557 663,-

Intel PRO/Wireless 2200 MiniPCI 802.11g 54Mbps 2.4GHz Bulk 310,-

Vil dette passe sammen?

Er usikker på RAM og WLAN - noen som har forslag til en billigere 512 brikke? Jeg trenger heller ikke 54mbps wlan siden jeg bare vil bruke dette til internet - noen forslag til et greit 802.11b kort?

Skulle gjerne ha presset prisen nærmer 8500,-, denne kommer på 9122 eks. frakt.

Lenke til kommentar
Er usikker på RAM og WLAN - noen som har forslag til en billigere 512 brikke? Jeg trenger heller ikke 54mbps wlan siden jeg bare vil bruke dette til internet - noen forslag til et greit 802.11b kort?

Skulle gjerne ha presset prisen nærmer 8500,-, denne kommer på 9122 eks. frakt.

De greiene passer sammen ja.. Behold opsettet ditt, det er ok!

Lenke til kommentar
bare kjøp fra whitebox! biligere det, ta ikke en sjanse med å bygge den sølv...

Enig med at whitbox er billig.. men de har så som så rykte på seg også.

Men denne pc`en du bygger selv kan være grei hvis du mangler den siste tusenlappen eller to.. så kan man jo alltids oppgradere senere.

Veldig fornøyd med min iallefall

Husk at tråden er ganske gammel også, da jeg bygget min til 10000kr var dette et knallkjøp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...