Karibi-Kåre Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Når man bruker angreretten, sender man inn noe som er brukt, men tilnærmet nytt, så man kan selge det som nytt. Jeg synes alikevell butikken kunne spurt om det var greit, eller bare lagt det under "Demovarer" Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hva har skjedd med folk? Hvorfor skal han absolutt sende en mail? Det er upersonlig, og det er så utrolig lett for webshopen å glemme den mailen. Jeg mener at han har ikke "rett" til en forseglet vare, men produktet skal ikke ha noen antydninger til bruk. Noe som dette kortet da har... Derfor vil det beste, absolutt beste, ring til webshopen. Begynn høflig med God dag mitt navn er ***** *****, jeg kjøpte nylig ett produkt av dere som jeg har ett problem med osv osv. (dette med høflighet er det mange som glemmer for tiden. Høflighet varer lengst, og det virker som mange har telefonskrekk også). Dette vil mest sannsynlig gjøre at han kommer lengst med kravet sitt. Men så kommer en annen ting da, hva er kravet hans? Burde han kreve ett nytt produkt. Selsagt kan han det! Han har betalt for ett nytt produkt, aldri blitt opplyst om at det er brukt, eller i det minste at pakka er åpnet. Men, hva er poenget? Vente først 3 dager til de har fått tilbake kortet, også vente 3 til på ett nytt ett? Som aller mest sannsynlig er kliss likt bare uten fingermerket og den lille ripa etter skruen? Jeg tror det er de færreste som kjøper ett kort for å overklokke og så sender det tilbake hvis det ikke klokker godt nok. Sier ikke at det ikke skjer, men sannsynligheten for at dette har skjedd med hans kort er veldig liten. Så, hvis vi da i det minste går ut ifra at kortet fungerer som det skal, er det lite poeng i å tulle med å få ett nytt kort. Derimot burde han få en form for kompansasjon, og jeg mener at dette ikke behøver å være så mye, men bare som ett tegn fra butikken at "sorry, vi bomma litt denne gangen"...for slikt skjer, og vi kan ikke da straks skrike til butikken og si "dette skal dere gjøre for det har jeg rett til". Vi kan selvsagt ikke stå med rompa i været for dem heller. Så, enten en kompansasjon på f.eks. 5-10% av verdien på kortet, altså 200-400 kroner. Eller f.eks. gratis frakt + rabatt på neste vare han bestiller igjennom dem. Da vil jeg også gi ett tips til trådstarter. Få dette dokumentert. Om det så skal skje i mail er det jo greit, skriv ut mailen du sender og svarene du får. Men jeg tror du kommer lengst med en telefonsamtale. En veldig hyggelig sådan. Ingen trusler i første omgang. Fortell dem hva som er problemet, spørr hvorfor har dette skjedd, og hva de kan tilby det som kompansasjon. Hvis de f.eks. ikke tilbyr noe kompansasjon eller det de tilbyr ikke er akseptabelt, er det bare å si, *jeg syns ikke det er rimlig*. Så, ring, be om en skriftlig bekretelse fra dem om hva dere blir enige om. De aller fleste butikker er klar over hvor viktig kundetilfredshet er, og vil også strebe litt for kunden hvis det betyr god omtale fra deg. "word of mouth" er utrolig viktig for en butikk selv i disse tider hvor man får tilgang til alt på nett. Med vennlig hilsen Steffen Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Takk for gode råd og tilbakemeldinger folkens. Butikken hadde ikke registrert at dette produktet hadde vært ute hos kunder tidligere så de fant det merkelig at jeg mente produktet hadde vært i bruk. Dog kunne jeg naturligvis få byttet kortet eller eventuelt kanskje motta en kompensasjon. Der står saken intill videre. Burde vel kunne forlange å få byttet kortet uten noen form for ekstra utgifter for meg? Benytter jo ikke noen form for angrefrist ol. i og med at jeg ikke angrer på kjøpet. Har jo bare ikke fått varen (eller har jeg det?) jeg har betalt for. Kjøper man seg en ny bil ville man vel ikke likt å funnet sneipstumper i askebegeret? Får sikkert en tilbakemelding på forslaget mitt for kompensasjon i løpet av morradagen. Blir sikkert negativt så jeg får vel bare returnere kortet og håpe på at det ikke tar for lang tid før de klarer å skaffe meg et ubesudlet kort. Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Morsomt at du nevner dette med bil. Når jeg var å tittet på bil fikk jeg prøve kjøre det jeg pekte på ikke noe stress, tror dog ikke det er lov å røyke. Noen her som har vet om en får avslag i prisen på en prøvekjørt bil? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Morsomt at du nevner dette med bil. Når jeg var å tittet på bil fikk jeg prøve kjøre det jeg pekte på ikke noe stress, tror dog ikke det er lov å røyke. Noen her som har vet om en får avslag i prisen på en prøvekjørt bil? bilen man prøvekjører og den man får er ofte to forskjellige biler, om ikke man vil ha den bilen som er hos forhandleren, tror de selges til lavere priser eller noe sånt. Biler spesialbestilles som regel etter hva du vil ha av farger på lakk og interiør og slikt. Men fabrikken kjører alle nye biler på en testbane og slikt før de sendes, så alle nye biler har kjørt noen kilometer. Uansett, unødvendig mye sutring her synes jeg, kortet fungerer jo, gjør det ikke? At det er prøvd betyr ikke at det er noe dårligere. Er det noen som klager over at bilene er testet? Litt off-topic her fra meg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Takk for gode råd og tilbakemeldinger folkens. Butikken hadde ikke registrert at dette produktet hadde vært ute hos kunder tidligere så de fant det merkelig at jeg mente produktet hadde vært i bruk. Dog kunne jeg naturligvis få byttet kortet eller eventuelt kanskje motta en kompensasjon. Der står saken intill videre. Burde vel kunne forlange å få byttet kortet uten noen form for ekstra utgifter for meg? Benytter jo ikke noen form for angrefrist ol. i og med at jeg ikke angrer på kjøpet. Har jo bare ikke fått varen (eller har jeg det?) jeg har betalt for. Kjøper man seg en ny bil ville man vel ikke likt å funnet sneipstumper i askebegeret? Får sikkert en tilbakemelding på forslaget mitt for kompensasjon i løpet av morradagen. Blir sikkert negativt så jeg får vel bare returnere kortet og håpe på at det ikke tar for lang tid før de klarer å skaffe meg et ubesudlet kort. Et prisavslag på 5-10% burde ikke butikken nekte for, men om du derimot har krevd mer, så kan det nok hende de sier nei. Men hvorfor er du så sikker?` Ellers meget stor takk til steffen for et flott innlegg! Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Et prisavslag på 5-10% burde ikke butikken nekte for, men om du derimot har krevd mer, så kan det nok hende de sier nei. Men hvorfor er du så sikker?` Ellers meget stor takk til steffen for et flott innlegg! Forespurte om ikke en vare som f.eks en harddisk på 160-200 gigg har vært på sin plass. Blir vel 10-20% av varens verdi det! De får garantert solgt kortet til fullpris til kunder som kanskje ikke er fullt så oppmerksomme (eller som gir blaffen) om jeg returnerer det. Hadde vært kjekt med dette kortet til lanseringen av HL2 så jeg får se om ikke jeg og gir blaffen dersom jeg ytterligere blir økonomisk belastet for en eventuelt bytte av kortet. X800 XT Pe-kortene er ikke så lett å få tak i for tiden slik at ventetiden på et ubesudlet kort kanskje vil ta litt tid. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Tviler sterkt på at de vil sende deg en harddisk, da det vil medføre mye mer slit for de, først i form av å måtte pakke og sende, og dernest om det skulle bli noe garantisaker o.l. Penger er mye lettere for de, da det tar ca 3 minutter å overføre til kontoen din. Pris på billigste 160GB harddisk er jo 699, og det er hos databutikken. Pluss porto ca 800,-. Noe som ligger tett opptil 20% avslag/kompensasjon, pluss ekstra arbeid for butikken. Det vil de aldri rimelig sikkert aldri gå med på, og jeg vil si det er et meget urimelig krav av deg. Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Tviler sterkt på at de vil sende deg en harddisk, da det vil medføre mye mer slit for de, først i form av å måtte pakke og sende, og dernest om det skulle bli noe garantisaker o.l. Penger er mye lettere for de, da det tar ca 3 minutter å overføre til kontoen din. Pris på billigste 160GB harddisk er jo 699, og det er hos databutikken. Pluss porto ca 800,-. Noe som ligger tett opptil 20% avslag/kompensasjon, pluss ekstra arbeid for butikken. Det vil de aldri rimelig sikkert aldri gå med på, og jeg vil si det er et meget urimelig krav av deg. Enig i at det nok var i overkant, dog må man vel ta i betraktning at det blir en del ekstra utgifter fordi butikken allikevel må betale for et eventuelt bytte av kortet. De må i tillegg hente pakken, selge kortet til en annen kunde (til full pris? + en ny forsendelse=ekstra arbeid) og så sende meg et nytt kort. Føler ikke at jeg skal bli belastet en krone i og med at jeg ikke har noen skyld i det hele. De skaper dessuten ekstra bryderi for meg i og med at jeg må pakke inn igjen kortet og gå på posten å sende det tilbake til dem. Må antagelig legge ut for utgiftene i forbindelse med retur osv. Alt i alt burde man nesten forlange en vare i verdi på minst 10 % (av 4500). De har da avanse på produktene de selger slik at de nok sitter igjen med minst en 100-lapp for hver harddisk de selger. At de kanskje synes det er surt å kanskje ikke gå i fortjeneste med salget til meg er jo butikkens problem. Hadde butikken i første omgang levert det jeg allerede har betalt for hadde jo ikke problemet dukket opp, så det er vel på tide de tar ansvar og ordner opp. Egentlig fortjener en kunde i min situasjon kompensasjon for tort og svie uansett utfall av saken. Tross alt er det jo jeg som så langt er den skadelidende part i det hele. Endret 26. oktober 2004 av AccessDenied Lenke til kommentar
Digger Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Det er jo ganske artig og se all diskusjonen her men hadde jeg gått hen og kjøpt ett kort til 4500kr så er det minste kravet at det er forseglet og ubrukt.. hadde jeg derimot kjøp ett kort til 500-600kr så hadde det ikke vært så nøye. men det er jo tydelig at folk har forsjellig meninger og det er jo også greit. det hadde vært utrolig kjedelig hvis alle mente det samme. Lenke til kommentar
Kingy Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Herreland, 15% av totalsummen er ikke å forlange for mye idet hele tatt. Han har jo bestilt et NYTT kort og BETALT for det. At butikken har gjort han urett og sendt han et brukt kort må jo si at han fortjener erstatning samt godgjørelse for den ekstra tiden han må vente på det nye kortet OG det slitet han som kunde må gjennom med å sende dette tilbake og alt. KUNDEN har all rett til å kreve , nettbutikken burde skjerpet rutinene og skjekket hva de sendte ut , spesielt når det er snakk om så mye penger. På tross av dette så synest jeg du (AccessDenied) har gått frem på en rolig og høflig måte med tanke på at du har etterspurt råd her på forumet. Håper du får noe ekstra for slitet og tiden du brukte på dette. DET HADDE JEG krevd om det var meg som var kunden i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Hadde en nettbutikk hatt 100,- i avanse per harddisk de selger hadde de solgt svært få harddisker. Jeg kan tenke meg at på et ASUS X800XT PE så tjener en butikk 200,- fordi konkurransen om å selge dette billig er så hard. Jeg tror mye heller at butikken tar kortet imot igjen i forhold til det kravet du har utstedt. 160GB disk + frakt + arbeid med saksbehandling og sending + evt garantibehandlinger o.l. av disken = minimum 1000,- Å ta kortet ditt i retur gjør at de må betale portoen begge veier, det taper de 200,- på, også selger de kortet med 500,- i avslag som demovare. Pluss behandling av saken din, ca 100,- til. EDIT: @ Kingy. Det eneste han har _rett_ etter forbrukerkjøpsloven å kreve, er å få et splitter nytt kort sendt til han gratis, og få sendt det andre fra seg med porto betalt av nettbutikken. Ingenting annet. Da er det opp til butikken å kalkulere hva som er greiest. Endret 26. oktober 2004 av Alastor Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Ville dere likt f.eks hvis du hadde bestillt en ny høytaler over internett til 4500kr og fått de brukt...nei Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Morsomt at du nevner dette med bil. Når jeg var å tittet på bil fikk jeg prøve kjøre det jeg pekte på ikke noe stress, tror dog ikke det er lov å røyke. Noen her som har vet om en får avslag i prisen på en prøvekjørt bil? Bilsjappa tilbød 10.000kr i avslag for en prøvekjørt Skoda octavia elegance. Prøvekjørt i ca en måned. Ikkeno riper elller lignende. Kunne sikkert får mer rabatt hvis man prutet. Kjøpte den ikke da... Endret 26. oktober 2004 av blackninja Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Hadde en nettbutikk hatt 100,- i avanse per harddisk de selger hadde de solgt svært få harddisker. Jeg kan tenke meg at på et ASUS X800XT PE så tjener en butikk 200,- fordi konkurransen om å selge dette billig er så hard. Jeg tror mye heller at butikken tar kortet imot igjen i forhold til det kravet du har utstedt. 160GB disk + frakt + arbeid med saksbehandling og sending + evt garantibehandlinger o.l. av disken = minimum 1000,- Å ta kortet ditt i retur gjør at de må betale portoen begge veier, det taper de 200,- på, også selger de kortet med 500,- i avslag som demovare. Pluss behandling av saken din, ca 100,- til. EDIT: @ Kingy. Det eneste han har _rett_ etter forbrukerkjøpsloven å kreve, er å få et splitter nytt kort sendt til han gratis, og få sendt det andre fra seg med porto betalt av nettbutikken. Ingenting annet. Da er det opp til butikken å kalkulere hva som er greiest. Har egentlig ikke utstedt noe krav. Gav bare uttrykk for en kompensasjon i størrelsesbeløp mellom 500-1000 kr (tilsvarer 10 - 20%). F.eks en harddisk eller en annen vare som kunne være interessant. Regnskapsmessig er det vel enklere for butikken å sende en ny vare enn å overføre et pengebeløp til en ukjent konto. Om jeg bytter kortet må de dekke porte på 200 kr? I tillegg kan de vel neppe forlange full pris for kortet når de selger det igjen? La oss si de selger det for 4000. Vi er nå kommet opp i 700 kr. Tar man så i betraktning mitt arbeid for å returnere kortet og så hente det nye kortet (da det nå en gang måtte komme) burde naturligvis dette kompanseres. Butikken vil jo dessuten måtte ta i mot, sende i retur og forsøke å få solgt det returnerte kortet. Alt i alt er jo ikke størrelsesbeløpet mitt på 10 - 20 % urimelig og den enkle løsningen for alle parter. Velvel. Får se hva som skjer. Takk igjen uansett for synspunktene folkens! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Ville dere likt f.eks hvis du hadde bestillt en ny høytaler over internett til 4500kr og fått de brukt...nei Nei, og hadde dertil krevd et _rimelig_ prisavslag. Anyway, nå tror jeg vi skal overlate dette her til butikken og access denied. Synes uansett du har lagt fram saken på flott måte, og håper du blir fornøyd til slutt. Endret 26. oktober 2004 av Alastor Lenke til kommentar
JonV Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Stort sett de fleste firmaer som låner ut biler til prøvekjøring er biler tatt ut som DemoBiler. De selges først gjerne da de er ca 1År gamle. Skal mye til her på jobben å få kjøpt en DemoVogn før det første året er omme. Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Butikken tilbød meg kr 500 i avslag på kortet (overført til min konto). Dette var vel greit i og for seg selv og jeg aksepterte med en forutsetning at kortet fungerte 100%. Årsaken til at jeg aksepterte er først og fremst at ventetiden på nye kort rett og slett er for lang. Blir vel en del kjøring 3dmark/benchmark nå i dag tenker jeg med nøye gransking av samtlige pixler på skjermen for mulige artifacts Lenke til kommentar
Kingy Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 gratulerer med en bra løsning på saken og lykke til med bruken av kortet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Flott, det er en meget god løsning, både for deg og for butikken! Bra det ordnet seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå