AccessDenied Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Akkurat hentet ei pakke på posten med 1 stk. PSU og 1 stk. grafikkort X800XT Pe. Overraskelsen ble stor da forseglingen på kortet til omlag 4500 kr var brutt! (ingen pastikkforsegling rundt eska kortet lå i i tillegg til at den antistatiske posen var åpnen). Gransket naturligvis kortet nøye og finner fingeravtrykk på kjøleren. Har altså fingeravtrykkene til personen som har besudla kortet Hvordan ville dere ha tatt saken videre? Synes det er merkelig at en kjent webbutikk som jeg har handlet noen ganger fra tidligere plutselig sender ut demo-brukte varer (må jo bare anta at kortet har vært i bruk) til fullpris. Dette er naturligvis uholdbart og jeg har sendt e-post til butikken det gjelder. Noen der ute som har erfart noe lignende? Noen som har innspill på eventuelt hva de ville ha gjort i mitt tilfelle? Venter med å oppgi hvilken butikk (og merke på grafikkort) dette gjelder siden de skal få anledning å svare for seg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg hadde sendt en enkel forespørsel tilbake til butikken det gjaldt angående hva slags stand kortet var i. Sannsynligvis så har noen benyttet seg av angreretten, og kortet har blitt solgt som nytt på ny. Er kortet ikke montert eller noe, så vil jeg si at kortet er nytt ennå. Men spør butikken, kanskje de har noe rutiner på dette. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Du har sikkert fått er "angrerett"-kort. Jeg ville sendt det tilbake og krevd et nytt forseglet kort. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg ville ansett kortet som brukt, og hadde ikke godtatt det. Du har tross alt betalt veldig mye penger for det. Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg hadde sendt en enkel forespørsel tilbake til butikken det gjaldt angående hva slags stand kortet var i. Sannsynligvis så har noen benyttet seg av angreretten, og kortet har blitt solgt som nytt på ny. Er kortet ikke montert eller noe, så vil jeg si at kortet er nytt ennå. Men spør butikken, kanskje de har noe rutiner på dette. Tror jeg ser antydning at det har vært en skrue montert i 'festet'. Virker på meg som om kortet har vært i bruk. Kan man bruke angreretten om man har brutt forseglingen og testet et kort da? Trodde dette kun gjaldt om produktet "fremstår som nytt" - noe det ikke gjør i om med at det har fingermerker og brutt forsegling. Hvem vet hvorfor kortet så i tilfellet da er returnert? Hadde dette gjaldt varer under 1000 kr hadde jeg neppe giddet å bry meg. Takker for innspill folkens. Skal gi tilbakemelding når jeg hører noe fra butikken dette gjelder. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Kan man bruke angreretten om man har brutt forseglingen og testet et kort da? Ja. Trodde dette kun gjaldt om produktet "fremstår som nytt" - noe det ikke gjør i om med at det har fingermerker og brutt forsegling.Kortet fremstår jo i samme stand som da du mottok det. Endret 24. oktober 2004 av Rikky Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Hmm var det ikke nylig en sak her om det samme , tror da det . Vil si det samme nå som da , det er ikke holdbart , med mindre webbutikken først tar kontakt med kunden og forklarer årsaken og hører om det er greit for han/hun . Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Enig med Snekker'n. Det blir kjipt når butikken satser på at kundene ikke ser det, man føler seg litt snytt, og når man oppdaget dette ved en tilfeldighet kunne det samme like gjerne gjelde andre ting man har kjøpt som nytt. Men det vil jo bli et stort tap for butikken dersom man må selge kort til f. eks. halv pris pga. noen har brukt angrerett. Var forresten på Clas Ohlson, og overhørte litt av en samtale mellom en ansatt og en kunde: "- Kan jeg bytte denne hvis den ikke passer? - Ja, bare det ser helt nytt ut så vi kan selge den på nytt". Det er forståelig at butikken ikke kan kaste en vare som blir byttet, men det er jo klart at når en kunde betaler for en ny vare, vil man at den skal være helt ny! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Kan hende butikken har bare testet kortet og det er jo en extra pluss hvis kortet funker som det skal, garantien på kortet gjelder som på en ny vare Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Husk å forholde deg høflig når du tar kontakt... ikke mye velvilje hvis du sender en mail med: "Hvorfor i helvette har dere sendt meg brukt kort forbanna drittsjappe??" Da kan de fort bli mye vanskeligere å ha med å gjøre.... men det har du sikkert tenkt på fra før... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Jeg tror jeg bare ville testet kortet, funker det så beholder du det, funker det ikke etter en stund sender du det inn på reklamasjon og minner butikken på at du mottok et brukt kort, de blir nok velvillige til å bytte kortet da. Om du sender det inn på angrerretten taper du penger, og butikken vil sikkert sende problemet videre til andre. EDIT: feil bruk av angrerett og reklmasjon, smekk på lanken. Endret 23. oktober 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
lodott Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Jeg tror jeg bare ville testet kortet, funker det så beholder du det, funker det ikke etter en stund sender du det inn på reklamasjon og minner butikken på at du mottok et brukt kort, de blir nok velvillige til å bytte kortet da. Om du sender det inn på angrerretten taper du penger, og butikken vil sikkert sende problemet videre til andre. EDIT: feil bruk av angrerett og reklmasjon, smekk på lanken. Samme hadde jeg gjort. Ikke vits å grine på nesen hvis det funker helt fint vel? Men at det er litt uproffesjonelt av butikken å ikke opplyse om at det et er et "angrerett-kort" er jeg enig i... Send gjerne en mail til dem og spør om hvorfor. Da gir du dem i allefall beskjed om at du vet at kortet er brukt. Det vil jo være en fordel dersom kortet skulle ryke en eller annen gang i løpet av garanti/reklamsjonstiden.. Endret 23. oktober 2004 av lodott Lenke til kommentar
viranth Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Du har betalt 4500 for et nytt kort, du har fått et som er brukt. Ingen vil stille spørsmål ved det om du vil ha et nytt, ubesudlet kort. Bare skriv en email eller ring til dem, forklar saken og så ordner det seg nok veldig kjapt =) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Det du bør gjøre om kortet er brukt, er å ta kontakt med nettbutikken og høre om du kan få en kompensasjon for det. Dette vil nettbutikken være tjent med, og du vil også være tjent med det. Selv om varen er "brukt" har du ingenting å tape på å godta denne varen, da du har full garanti og normal reklamasjonsrett på den. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Ingenting aa "tape" jo det syntes jeg rett og slett. Man vet jo aldri om personen for deg har overklokket kortet, kortet er klassa paa. Man vet heller ikke hvordan kortet er behandlet med tanke paa antistatisk elektrisitet osv. Det er KLART at webshopen burde ha informert kunden om at kortet er demo brukt. Jeg er sikker paa at kunden har loven paa sin side, hvis det skulle bli noe tummelumsker. JEg for min del hadde ikke godtatt en slik handel hvor jeg blir solgt en vare som skal vere ny, men som aldeles ikke er ny. Frankie Singapore Lenke til kommentar
Mio Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Du burde i hvertfall fått kortet til en billigere penge. Litt frekt og selge et brukt kort til ny pris spør du meg, jeg hadde heller ikke blitt noe glad for det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Selvfølgelig ikke, og en butikk vil jo rette dette gratis og gi kunden et nytt kort uten omkostninger som porto eller noe som helst. Men er det ikke bedre å få et avslag på kortet? Som sagt, du har SAMME garanti og reklamasjonsrett på skjermkortet selv om noen har brukt det før deg. Du tjener på det, og butikken tjener på det. Er ikke det en hyggelig deal? Uansett, ingen i verden kan hindre deg i å få et nytt kort uten ekstra omkostninger om det er det trådstarter vil! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Personlig hadde jeg testet om det kortet du hadde var en god overklokker før jeg hadde gått videre med saken hehehe... Om det var dårlig, så kanskje jeg hadde giddet å lage en sak på det. Det er greit nok at det er kjekt å ha et helt nytt og uåpnet kort når det er såpass dyrt, men om det fungerer uten problemer til å begynne med, så er det lite sansynlig å tro at det skal utvilke seg problemer over tid noe raskere fordi om embalasjen har vært brutt... Om du har _rett_ på en ubrutt embalasje er jeg litt usikker på, men de aller fleste webshopper selger returrett-varer som demo-varer til litt redusert pris. -Stigma Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Ingenting aa "tape" jo det syntes jeg rett og slett. Man vet jo aldri om personen for deg har overklokket kortet, kortet er klassa paa. Man vet heller ikke hvordan kortet er behandlet med tanke paa antistatisk elektrisitet osv. Det er KLART at webshopen burde ha informert kunden om at kortet er demo brukt. Jeg er sikker paa at kunden har loven paa sin side, hvis det skulle bli noe tummelumsker. JEg for min del hadde ikke godtatt en slik handel hvor jeg blir solgt en vare som skal vere ny, men som aldeles ikke er ny. Frankie Singapore Vel, det er garanti, tolker man loven så er kortet helt nytt, han har alle rettigheter i behold. Når folk tester kort, sender inn på angrerett fordi det ikke holder mål taper webshopen penger, det resulterer i økte priser for å kompensere for tapet de har på folk som gjør dette. Da bør vi ikke sende inn noe som fungerer bare fordi noen har tatt på eller prøvd kortet, når man tross alt har alt av garanti intakt. Har uansett troen på at en webshop ordner opp ganske raskt om det skjer noe med kortet og du oppgir at da du fikk kortet var forseglingen brutt, fingeravtrykk på kortet og skruemerker. Min mening; behold kortet. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Om det er meningen å komme med "ja men, kortet har tydligvis vært i bruk før jeg fikk det - jeg kunne se merker etter skruer i festet og fingeravtrykk på kjøleren" burde kunden fortelle det NÅ. Det blir litt for teit å si det lenge etterpå, dersom kortet plutselig skulle klikke. Jeg ville uansett tatt kontakt med butikken og hørt hva de har å si om saken. Funker kortet, er det jo ikke noe galt i å beholde det. I beste fall inser butikken at de har gjort en liten brøler og så finner de på noe smart for å glede kunden litt/rette opp "skaden". _ johanf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå