Gå til innhold

Nytt Ati X800 XT Pe - forsegling brutt


Anbefalte innlegg

Akkurat hentet ei pakke på posten med 1 stk. PSU og 1 stk. grafikkort X800XT Pe. Overraskelsen ble stor da forseglingen på kortet til omlag 4500 kr var brutt! (ingen pastikkforsegling rundt eska kortet lå i i tillegg til at den antistatiske posen var åpnen).

 

Gransket naturligvis kortet nøye og finner fingeravtrykk på kjøleren. Har altså fingeravtrykkene til personen som har besudla kortet :hrm:

 

Hvordan ville dere ha tatt saken videre? Synes det er merkelig at en kjent webbutikk som jeg har handlet noen ganger fra tidligere plutselig sender ut demo-brukte varer (må jo bare anta at kortet har vært i bruk) til fullpris.

 

Dette er naturligvis uholdbart og jeg har sendt e-post til butikken det gjelder.

 

Noen der ute som har erfart noe lignende? Noen som har innspill på eventuelt hva de ville ha gjort i mitt tilfelle?

 

Venter med å oppgi hvilken butikk (og merke på grafikkort) dette gjelder siden de skal få anledning å svare for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde sendt en enkel forespørsel tilbake til butikken det gjaldt angående hva slags stand kortet var i. Sannsynligvis så har noen benyttet seg av angreretten, og kortet har blitt solgt som nytt på ny.

 

Er kortet ikke montert eller noe, så vil jeg si at kortet er nytt ennå. Men spør butikken, kanskje de har noe rutiner på dette.

Lenke til kommentar
Jeg hadde sendt en enkel forespørsel tilbake til butikken det gjaldt angående hva slags stand kortet var i. Sannsynligvis så har noen benyttet seg av angreretten, og kortet har blitt solgt som nytt på ny.

 

Er kortet ikke montert eller noe, så vil jeg si at kortet er nytt ennå. Men spør butikken, kanskje de har noe rutiner på dette.

Tror jeg ser antydning at det har vært en skrue montert i 'festet'. Virker på meg som om kortet har vært i bruk.

 

Kan man bruke angreretten om man har brutt forseglingen og testet et kort da? Trodde dette kun gjaldt om produktet "fremstår som nytt" - noe det ikke gjør i om med at det har fingermerker og brutt forsegling.

 

Hvem vet hvorfor kortet så i tilfellet da er returnert?

 

Hadde dette gjaldt varer under 1000 kr hadde jeg neppe giddet å bry meg.

 

Takker for innspill folkens. Skal gi tilbakemelding når jeg hører noe fra butikken dette gjelder.

Lenke til kommentar
Kan man bruke angreretten om man har brutt forseglingen og testet et kort da?

Ja.

 

Trodde dette kun gjaldt om produktet "fremstår som nytt" - noe det ikke gjør i om med at det har fingermerker og brutt forsegling.
Kortet fremstår jo i samme stand som da du mottok det. Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Enig med Snekker'n. Det blir kjipt når butikken satser på at kundene ikke ser det, man føler seg litt snytt, og når man oppdaget dette ved en tilfeldighet kunne det samme like gjerne gjelde andre ting man har kjøpt som nytt.

 

Men det vil jo bli et stort tap for butikken dersom man må selge kort til f. eks. halv pris pga. noen har brukt angrerett.

 

Var forresten på Clas Ohlson, og overhørte litt av en samtale mellom en ansatt og en kunde: "- Kan jeg bytte denne hvis den ikke passer? - Ja, bare det ser helt nytt ut så vi kan selge den på nytt". Det er forståelig at butikken ikke kan kaste en vare som blir byttet, men det er jo klart at når en kunde betaler for en ny vare, vil man at den skal være helt ny!

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bare ville testet kortet, funker det så beholder du det, funker det ikke etter en stund sender du det inn på reklamasjon og minner butikken på at du mottok et brukt kort, de blir nok velvillige til å bytte kortet da. Om du sender det inn på angrerretten taper du penger, og butikken vil sikkert sende problemet videre til andre.

 

 

EDIT: feil bruk av angrerett og reklmasjon, smekk på lanken.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg bare ville testet kortet, funker det så beholder du det, funker det ikke etter en stund sender du det inn på reklamasjon og minner butikken på at du mottok et brukt kort, de blir nok velvillige til å bytte kortet da. Om du sender det inn på angrerretten taper du penger, og butikken vil sikkert sende problemet videre til andre.

 

 

EDIT: feil bruk av angrerett og reklmasjon, smekk på lanken.

Samme hadde jeg gjort. Ikke vits å grine på nesen hvis det funker helt fint vel?

 

Men at det er litt uproffesjonelt av butikken å ikke opplyse om at det et er et

"angrerett-kort" er jeg enig i...

Send gjerne en mail til dem og spør om hvorfor. Da gir du dem i allefall beskjed om at du vet at kortet er brukt. Det vil jo være en fordel dersom kortet skulle ryke en eller annen gang i løpet av garanti/reklamsjonstiden..

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Det du bør gjøre om kortet er brukt, er å ta kontakt med nettbutikken og høre om du kan få en kompensasjon for det. Dette vil nettbutikken være tjent med, og du vil også være tjent med det.

 

Selv om varen er "brukt" har du ingenting å tape på å godta denne varen, da du har full garanti og normal reklamasjonsrett på den.

Lenke til kommentar

Ingenting aa "tape" jo det syntes jeg rett og slett. Man vet jo aldri om personen for deg har overklokket kortet, kortet er klassa paa. Man vet heller ikke hvordan kortet er behandlet med tanke paa antistatisk elektrisitet osv.

 

Det er KLART at webshopen burde ha informert kunden om at kortet er demo brukt. Jeg er sikker paa at kunden har loven paa sin side, hvis det skulle bli noe tummelumsker.

 

JEg for min del hadde ikke godtatt en slik handel hvor jeg blir solgt en vare som skal vere ny, men som aldeles ikke er ny.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, og en butikk vil jo rette dette gratis og gi kunden et nytt kort uten omkostninger som porto eller noe som helst.

 

Men er det ikke bedre å få et avslag på kortet? Som sagt, du har SAMME garanti og reklamasjonsrett på skjermkortet selv om noen har brukt det før deg. Du tjener på det, og butikken tjener på det. Er ikke det en hyggelig deal?

 

Uansett, ingen i verden kan hindre deg i å få et nytt kort uten ekstra omkostninger om det er det trådstarter vil!

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg testet om det kortet du hadde var en god overklokker før jeg hadde gått videre med saken hehehe... Om det var dårlig, så kanskje jeg hadde giddet å lage en sak på det.

 

Det er greit nok at det er kjekt å ha et helt nytt og uåpnet kort når det er såpass dyrt, men om det fungerer uten problemer til å begynne med, så er det lite sansynlig å tro at det skal utvilke seg problemer over tid noe raskere fordi om embalasjen har vært brutt...

 

Om du har _rett_ på en ubrutt embalasje er jeg litt usikker på, men de aller fleste webshopper selger returrett-varer som demo-varer til litt redusert pris.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ingenting aa "tape" jo det syntes jeg rett og slett. Man vet jo aldri om personen for deg har overklokket kortet, kortet er klassa paa. Man vet heller ikke hvordan kortet er behandlet med tanke paa antistatisk elektrisitet osv.

 

Det er KLART at webshopen burde ha informert kunden om at kortet er demo brukt. Jeg er sikker paa at kunden har loven paa sin side, hvis det skulle bli noe tummelumsker.

 

JEg for min del hadde ikke godtatt en slik handel hvor jeg blir solgt en vare som skal vere ny, men som aldeles ikke er ny.

 

Frankie

Singapore

Vel, det er garanti, tolker man loven så er kortet helt nytt, han har alle rettigheter i behold.

 

Når folk tester kort, sender inn på angrerett fordi det ikke holder mål taper webshopen penger, det resulterer i økte priser for å kompensere for tapet de har på folk som gjør dette. Da bør vi ikke sende inn noe som fungerer bare fordi noen har tatt på eller prøvd kortet, når man tross alt har alt av garanti intakt. Har uansett troen på at en webshop ordner opp ganske raskt om det skjer noe med kortet og du oppgir at da du fikk kortet var forseglingen brutt, fingeravtrykk på kortet og skruemerker.

 

 

Min mening; behold kortet.

Lenke til kommentar

Om det er meningen å komme med "ja men, kortet har tydligvis vært i bruk før jeg fikk det - jeg kunne se merker etter skruer i festet og fingeravtrykk på kjøleren" burde kunden fortelle det NÅ. Det blir litt for teit å si det lenge etterpå, dersom kortet plutselig skulle klikke.

 

Jeg ville uansett tatt kontakt med butikken og hørt hva de har å si om saken. Funker kortet, er det jo ikke noe galt i å beholde det. I beste fall inser butikken at de har gjort en liten brøler og så finner de på noe smart for å glede kunden litt/rette opp "skaden".

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...