Gå til innhold

Kristne: Hvordan forklarer dere dette?

Anbefalte innlegg

De 'voksne' jeg har diskutert saken med har latt vær å prøve å overbevise folk fordi de innser at det er så mange idioter i verden, og fordi det finnes andre viktigere saker. F.eks. å jobbe/ vaske huset.

Jeg ser på dette som en slags hobby, og det er viktig for meg å få frem det jeg står for i denne saken.

Jeg har allikevel latt være å le, argumentere, e.l. når jeg f.eks. har snakket med min gamle nabo på 88 år som helt ærlig sier at hun ber til Gud.

De kristne misjonerer, og ondt må bekjempes med ondt, derfor må vi ateister/agnostikere spre vårt budskap også.

Jeg har fått et mye bedre liv etter at jeg skjønte at Gud mest sannsynlig bare er en bløff. Logikk er viktig for enkelte mennesker, tro er viktig for andre.

Jeg er en fan av logikk, og synes at det å tro på en tilfeldig løgn fordi det gir en falsk trygghet er fullstendig bortkastet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De 'voksne' jeg har diskutert saken med har latt vær å prøve å overbevise folk fordi de innser at det er så mange idioter i verden, og fordi det finnes andre viktigere saker. F.eks. å jobbe/ vaske huset.

To spørsmål dukker opp i hode på meg når jeg leser dette.

Først. Sier du at de voksne du har rundt deg ser på troende som idioter? Hvis det er tilfellet, så forklarer vel det hvorfor du også er av samme oppfattning.

Sist. Mener du at de voksne du har rundt deg hadde tatt seg tid til å begynne å krangle med troende hvis de ikke hadde vært nødt til å jobbe eller vaske hus?

Jeg bare lurer siden det er sånn det virker på meg når du skriver det på denne måten.

Jeg har allikevel latt være å le, argumentere, e.l. når jeg f.eks. har snakket med min gamle nabo på 88 år som helt ærlig sier at hun ber til Gud.

Er dette noe du er stolt over?

De kristne misjonerer, og ondt må bekjempes med ondt

Hva ondt kommer ut av at nabogutten ber til gud og går i kirken? Hvorfor er det viktig å forklare nabogutten at det han holder på med bare er triks, juks og fanteri? Hvordan påvirker hans bønnestund livet ditt?

Lenke til kommentar

La oss nå være ærlige. Hvor mange her inne er det som rakker ned på de kristne bare for å fyre all litt damp etter en frustrerende dag? Jeg vet mange her inne er inne i den I-don't-give-a-crap alderen, så noen må det jo være. Kom igjen nå. Ta det som en utfordring. Hvor mange er det som bare vil krangle for å få utagert litt?

Venter i spenning. :)

Lenke til kommentar
Har det ikke slått noen av dere "må-absolutt-ikke-tro-på-noe folkene" at det å tro kan være godt for en.

Problemene oppstår når de blir kvinne diskrimerende, homofobiske... og har mener at de andre kommer til å brenne evigt i helvhete.

Altså, skjønner du ikke at det er provoserende.

(nå er det langt ifra alle troende som er sånn...)

Lenke til kommentar

AHhehae :thumbup:

Den dagen folk får øynene opp og forstår at Gud/Jesus og alle de 12 homofile drankerene hans er historien til en meget meget fantasifull mann, så skal jeg bli veldig glad.

Det er så forbanna tåpelig at sååååååååååå mange mennesker verden over kan bli så lurt av et tema som ikke har ET ENESTE bevis what so ever for at eksisterer.

Jeg blir kvalm jeg - også må jeg le litt - også må jeg stadig spørre meg selv hvor dumme folk er. Jeg spør gjerne kristne til stadighet hvorfor også.

Det beste svaret de kommer med er: "Fordi jeg liker å håpe på noe bedre!"

Det er i og for seg et bra svar - alt annet - SKAM DERE!!!

Gud er død - hovedsakelig fordi han aldri har vært til. :thumbdown:

Lenke til kommentar

En ting som er litt interessant er at pavekirken erklært diskusjonen om kvinnelige prester død. Johannes Paul II mener at det ikke er noe å diskutere. Jesus valgte ut 12 disipler som alle var menn, og derfor må prester være menn.

Det var faktisk lenge kirkens standpunkt at kvinner ikke var mennesker.

Nå har ting forbedret seg på det området, men vi ser til og med i dag hvordan kirken har et kvalmende kvinnesyn...

Lenke til kommentar

Jeg fatter enda ikke hva denne tråden har med Kristne å gjøre: P

Uansett, jeg er evig lei diskusjonen om kristendom og religion, alle har forskjellige meninge og man klarer ikke "omvende" en kristen (til det bedre:D).

Jeg har selv prøvd å få dama mi til å bli "normal" (hu er kristen in case you didnt notice) men det er komplett umulig, men hu kan faen ikke gi noen bra argumenter for det. Ingen av de kristne jeg kjenner kan gi bra argumenter for å være kristen å tro på det. De sier bare " Det er bare sånn, du må øære å tro".

Hvis bibelen sier at Gud fines så sier tegneserier at supermann finnes ( han er jo delvis dau nå da men men.)

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hva som er rett, eller om en får til å forklare det, men om personen som tror får noe ut av det. Herre. Jeg får fnatt av å lese mange av innleggene i denne tråden, og jeg er ikke-troende selv. Men jeg er i hvert fall voksen nok til å forstå at folk er forskjellige. Og at det ikke nødvendigvis er snakk om å tro på en høyere makt, men en søken om en bedre tilværelse. Mange blir troende nettopp fordi de opplever at det å tro på noe gir dem et bedre liv.

Å forkaste virkeligheten har aldri ført til noe godt. Dersom man har valg fornuften som sitt verktøy for kunnskapservervelse, er diskusjon middelet for overtalelse; dersom man derimot har valgt tro, er tvang middelet. Man kan ikke overbevise en troende, ganske enkelt fordi han har valgt å forkaste virkeligheten. Han har valgt å tro på noe, uansett hvilke argumenter som finnes for og imot. Å forkaste virkeligheten er roten til all ondskap i verden. Kommunisme, nasjonalsosialisme, islamisme – alle har de sin rot i prinsippet om at virkeligheten ikke har noe å si.

Lenke til kommentar

Tror poenegt til Kag var at selv om man mener / tror noe annet, bør man være tolerant nok til å ikke se ned på andre som har en annen oppfattning .. uansett hvor tåpelig du synes det måtte være. (Personlig har jeg større problemer med å tolerere at noen elsker Microsoft :))

dersom man derimot har valgt tro, er tvang middelet. Man kan ikke overbevise en troende, ganske enkelt fordi han har valgt å forkaste virkeligheten.
Ærlig talt .. tvang er middelet?

Og, igjen, ditt argument kan jo brukes like godt mot deg, som mot en troende .. vær glad at ikke kristne og muslimer tenker som deg :hmm:

Lenke til kommentar
dersom man derimot har valgt tro, er tvang middelet. Man kan ikke overbevise en troende, ganske enkelt fordi han har valgt å forkaste virkeligheten.

Og, igjen, ditt argument kan jo brukes like godt mot deg, som mot en troende .. vær glad at ikke kristne og muslimer tenker som deg :hmm:

Det argumentet rammer ikke motsatt vei, men troende vil gjerne bruke det pga. ovenfornevnte grunner.

Lenke til kommentar

Først. Sier du at de voksne du har rundt deg ser på troende som idioter? Hvis det er tilfellet, så forklarer vel det hvorfor du også er av samme oppfattning.

Sist. Mener du at de voksne du har rundt deg hadde tatt seg tid til å begynne å krangle med troende hvis de ikke hadde vært nødt til å jobbe eller vaske hus?

Jeg bare lurer siden det er sånn det virker på meg når du skriver det på denne måten.

Hva ondt kommer ut av at nabogutten ber til gud og går i kirken? Hvorfor er det viktig å forklare nabogutten at det han holder på med bare er triks, juks og fanteri? Hvordan påvirker hans bønnestund livet ditt?

Vi får på skammelig vis dra dette ned på jorden nok en gang: Kirkens ansatte lønnes av Staten. Enough said.

Lenke til kommentar

Jeg er ateist, og tror ikke på mer enn det som kan fysisk bevises... Men jeg har respekt for andre og deres synspunkt på livet og religioner. Om noen velger å leve etter de ti bud, så lar jeg dem gjøre det, ikke flamme dem.. Men jeg er veldig enig i det meste som Zyklon har skrevet gjennom posten! Selv om jeg har respekt for dere andre kristne, så ser jeg meg enig i mye av det han har skrevet.

Lenke til kommentar

+ Først: jeg brukte ordet idioter, mens de voksne sier 'de troende'. Jeg var trøtt.

Allikevel er vi alle idioter, deg og meg inkludert. Mennesket er ikke allvitende.

+ Sist: Ja, noen ville det. Det er jo kristne som tar seg tid til å krangle med 'ikke-troende', så jeg vil tro det går andre veien også.

+ Ja, det er jeg stolt over. Jeg var på besøk hos min nabo, ikke på et forum for diskusjon, e.l.

+ Dette tror jeg gspr har svart på ganger i løpet av tråden.

Dessuten føler jeg at verden vil fungere bedre hvis alle holder seg til virkeligheten, ikke tilfeldige løgner. Blandt annet religionskriger er noe som ville ha forsvunnet, og jeg regner med at du ikke liker at folk drepes, selv i religionens navn ?

Lenke til kommentar
Tror poenegt til Kag var at selv om man mener / tror noe annet, bør man være tolerant nok til å ikke se  ned på andre som har en annen oppfattning ..

Jeg forbeholder meg retten til å fordømme mennesker som gjør den største av alle synder: å forkaste virkeligheten. Det verken bør eller skal tolereres.

uansett hvor tåpelig du synes det måtte være. (Personlig har jeg større problemer med å tolerere at noen elsker Microsoft :))

Tja, Microsoft lager da bra maskinvare.

Ja, som sagt: Et menneske som bruker fornuften, kan man overbevise ved hjelp av argumentasjon; men hvordan kan man overbevise en som har valgt å forkaste fornuften, som velger å ta standpunkter uavhengig av virkeligheten? Da er det bare tvang som gjenstår.

Og, igjen, ditt argument kan jo brukes like godt mot deg, som mot en troende .. vær glad at ikke kristne og muslimer tenker som deg  :hmm:

Nei, argumentet kan ikke brukes mot meg. Jeg har fornuften, ikke tro, som mitt verktøy for kunnskapservervelse.

Lenke til kommentar
Jeg forbeholder meg retten til å fordømme mennesker som gjør den største av alle synder: å forkaste virkeligheten. Det verken bør eller skal tolereres.

Synder?

Og du ser vel hvordan dette argumentet kan brukes mot deg?

Og etter din standard, hvem er det som ikke gjøre det .. på ett eller annet punkt? (forkaster virkeligheten altså)

Tja, Microsoft lager da bra maskinvare.
Programvare ja, men nei, de gjør desverre ikke det..

har uansett ikke tenk til å "dømme" deg for det. (eller noe annet for den sags skyld)

Ja, som sagt: Et menneske som bruker fornuften, kan man overbevise ved hjelp av argumentasjon;
Hvorfor tror du at det alltid er sant? Lurer på hvor lang tid jeg hadde brukt på å overbevise deg om at MS lager dårlig programvare.. eller at man ikke skal dømme andre.

men hvordan kan man overbevise en som har valgt å forkaste fornuften, som velger å ta standpunkter uavhengig av virkeligheten? Da er det bare tvang som gjenstår.
:no: Veldig farlig holdning det der .. at alle MÅ være enig med deg, og hvis de ikke kan overbevises må tvang til.. håper du aldri kommer til makten. Ikke glem at Hitler sikkert var helt og holdent overbevist om at han hadde rett / gjore det riktige og slike ting, men det er selvsagt annderledes med deg, du har faktisk rett i alt :ermm:

(og nei, jeg sier ikke at du er Hitler2, prøver bare å fram et poeng)

Lenke til kommentar

Ja, som sagt: Et menneske som bruker fornuften, kan man overbevise ved hjelp av argumentasjon; men hvordan kan man overbevise en som har valgt å forkaste fornuften, som velger å ta standpunkter uavhengig av virkeligheten? Da er det bare tvang som gjenstår.

Dette er litt OT:

Nå er ikke jeg kristen selv, men å bruke tvang ville i såfall være svært farlig.

Hvem skal bedømme hva som er virkelighet?

F.eks. hva om du ser høyst levende aliens på tur i skogen en dag. Dessverre så ingen andre disse vesenene. Du forteller det du så til alle kjente.

Skal andre da "overbevise" deg ved tvang om at det du så var oppspinn?

Selv om noe er svært vanskelig å dokumentere betyr det jo ikke at det faktisk ikke er ekte/virkelig.

Lenke til kommentar
Programvare ja, men nei, de gjør desverre ikke det..

har uansett ikke tenk til å "dømme" deg for det. (eller noe annet for den sags skyld)

Tastatur og mus fra Microsoft har jeg hatt god erfaring med, men av prinsipp kjøper jeg det ikke. Windows og Word er kanskje en vits, men Excel er faktisk et veldig godt program. Ellers er Visio ikke så eller verst, men det irriterer meg at man bare kan bruke VB til programmering (Correct me if I'm wrong).

Beklager denne lille 'off-topic'en og blanding av engelsk og norsk som jeg til daglig forakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...