Sire Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 En nabo har problemer med den trådløse nettverksforbindelsen sin. Den faller av og til ut. Jeg var og kikket på det, men forbindelsen var god. Han har Telenor ADSL 700 kbps og en fil lastes ned på ca. 80 kb/s. Hjemme har jeg ADSL fra Nextgentel og har 1700 kbps. Typisk nedlastningshastighet på filer er ca. 210 kb/s. På vår trådløse bærbare pc kan jeg laste ned filer på ca. 54 kb/s. Det ble nevnt av en som var til stede at hastigheten på trådløst nettverk var mye høyere, enn hvis masinen er koblet direkte med kabel til ADSL ruteren. Jeg får ikke det helt til å stemme. Han mente at på trådløse nettverk var hastigheten oppgitt i Mb/s som var mye høyere enn hastighet oppgitt i kbps. Altså det som begrenser hastigheten er ikke det trådløse nettverktet men ADSL forbindelsen. Med dette i tankene får jeg det ikke til å stemme at hastigheten på mitt kablede nettverkt der jeg laster ned ca. 210 kb/s, mens jeg laster ned på 54 kb/s på den trådløse. Skal ikke hastigheten være større på det trådløse? Kan noen forklare begrepsforvirringen. Lenke til kommentar
jrz Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 ngt linja di er på 1,7 mbit sånn omtrent.. da bør du ikke merke noen forskjell fra kabel og wireless. kabel er 10 eller 100 og wireless er minimum 11mbit. Det er da med optimale forhold. når moren din går frem og tilbake framom pcen din, så kan du miste en del pakker, og de må sendes på nytt.. Lenke til kommentar
Sire Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Så du mener at jeg vil kunne få en nedlastningshastighet på ca. 210 kb/s på den bærbare med trådløst? Hvordan får jeg i så fall dette til? Har Dlink 624 superG trådløsruter og innebygd intel trådløst nettverkskort i Fujitsu Siemens Amilo pro 2000. (har god forbindelse) Edit: 0% pakketap ved ping. Endret 23. oktober 2004 av Sire Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Båndbredde er oppgitt i bits/sekund (liten b), også på trådløst nett, mens filstørrelser osv er oppgitt i bytes (stor B). En byte er 8 bits. En trådløs tilkobling på 11 Mbps skal ikke være noen flaskehals for en internettlinje på 1,7 Mbps. Endret 23. oktober 2004 av Rikky Lenke til kommentar
jrz Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 var det 4 pakker du sjekket med? ting varierer veldig. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 et trådløst nett vs kabel skal i teorien ikke ha noen betyding med de hastighetene du snakker om. men jo flere noder/tilkoplingspunkter jo mere "packetloss" vil du alltid få...og jo flere hindringer eller lang avstand mellom deg og tilkoplingspunkt vil fremme desto mere tap...og hvis du sender store pakker vil det nodvendigvis gå ut over hastighet, siden kun fullstendige pakker blir registrert. såfremt du ikke sitter i et bomberom eller langt unna med laptop'en din tror jeg heller det den som bremser litt...kikk litt her http://tweakxp.com/ Lenke til kommentar
Sire Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 var det 4 pakker du sjekket med? ting varierer veldig. Brukte ping ip. Er det andre og grundigere måter å sjekke packet loss på? Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 google fant meg en link så jeg slipper skrive selv prøv dette mot en eller annen stabil server http://help.stargate.net/broadband/mtu_ping_test.shtml Lenke til kommentar
jrz Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 var det 4 pakker du sjekket med? ting varierer veldig. Brukte ping ip. Er det andre og grundigere måter å sjekke packet loss på? ping ip i windows sender 4 pakker.. det gir ikke noen oversikt over pakketap imo.. jeg sjekker med et større antall pakker når jeg først gjør det. 'ping ip -n 1000' tror det var -n i windows ihvertfall.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå