Moose Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg skal formatere en harddisk med win ME, men hvordan kommer jeg inn i dos slik at jeg kan skrive format c:? Har prøvd f8, men det kommer ikke opp noe dos alternativ. Lenke til kommentar
Buggah Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Prøv start og kjør oxo skriver du : command.com Tror den ligger i c:windowssystem Håper det hjalp deg! :smile: Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Buggah skriver at du skal bruke Comand.com fra dos promtet!!!? Hvordan i huleste skal han DA få formatert C:? Den ligger jo på c:!! Det går ikke, du må gjøre det fra en cd eller en oppstartsdiskett. Få tak i en oppstartsdiskett til w98, og bruk den. Den kan du laste ned fra http://www.bootdisk.com Dj_Offset lurer på hvorfor man formaterer?? Det kan ha mange grunner, men det er flott å gjøre innimellom, spes. hvis man tester mange progr, et rotete register kan lage mange irritasjoner, og spesielt hvis man prøver spilldemoer. Det er også lett å krølle til ME, så en ren innstallasjon, gjør underverk. Har men feks. oppgradert maskinvare, så er det veldig bra med en ren innst. Og det tar et par timer, og er abs. verdt det hvis man synes systemet er ustabilt. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 (endret) df Endret 17. april 2015 av aldrimerforum Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Quote: Den 2002-05-21 09:55, Dj_Offset skrev:Er jeg helt kjøttkake i huet jeg da? Må holde meg for ikke å svare på den :razz: Quote: I den perfekte verden hadde ikke installerte programmer laget trøbbel på disken, og man ville hatt et generisk pakkesystem for alle programmer som finnes og registeret ville vært en saga blott.- Vil ikke starte en Windows vs noe annet debatt her bare skjønner ikke poenget med "et nytt filsystem en gang i måneden". I den perfekte verden hadde vi ikke hatt verken kverulanter eller PC/OS og balle med! (Vi hadde hatt en form for innebygd PC i oss) Å formatere er kjekt innimellom hvis du eksperimenterer med masse forskjellig stuff, og nødvendig en gang iblant! (Med mindre du liker BSOD en gang i minuttet da) Lenke til kommentar
DiJayQ Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Skaff deg en Windows 98 oppstarts-diskett! Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Hvem har snakket om filsys??!!! IKKE jeg, og IKKE Moose. Formatering KAN ha med filsystem å gjøre, men ME støtter bare Fat, så det er ikke saken her. Kjøttkake?? Jeg har ikke sagt noe om noen her, så ikke legg ord i min munn. Saken dreier seg om formatering av hd, ikke om iq. Og meg bekjent kan man ikke formatere med prog. som ligger på samme disk/partisjon som man skal formatere. DET var det jeg sa lengere oppe. Registeret er noe i os-et, og de som har peset litt mer enn i overflata på Wxx, VET hvordan det blir etter hvert. [ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-05-21 10:23 ] Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Mulig det er jeg som er surrehuet her, men etter det jeg har forstått så er det ikke mulig å komme inn i real mode DOS i WinME uten oppstartsdiskett?! Lenke til kommentar
joac Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Quote: Den 2002-05-21 09:12, Moose skrev:Jeg skal formatere en harddisk med win ME, men hvordan kommer jeg inn i dos slik at jeg kan skrive format c:?Har prøvd f8, men det kommer ikke opp noe dos alternativ. Ok.. du har win Me liggende inne. For å lage deg en oppstartsdiskett stikker du innom kontrollpanel-->add/remove programs og velger flippen startupdisk.. Der blir du guidet gjennom prosessen med å lage denne. Etterpå restarter du maskinen med denne disken inni, og så er det bare å formatere c: så mye du vil. Hvis du skal installere fra cd rom eller noe, bør du sjekke om cd romen virker når du booter fra oppstartsdisketten (vanligvis ikke noe problem, men har du en ekstern pcmcia cd-rom kan det være litt kronglete) _før_ du formaterer c: . Lykke til! Lenke til kommentar
Moose Skrevet 21. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2002 Takk for hjelpa. Jeg skal prøve med oppstartsdiskett. For å formatere i win98 mener jeg å huske at man kan starte rett opp i dos ved å trykke f8, for så og formattere C:. Dette går altså ikke i winME.(?) Jeg formaterer fordi maskinen er helt fu*ka. Muligens virus.(ikke min maskin). Tenkte å installere win XP. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Legger du inn XP, eller noe annet basert på NT-kjernen og ikke DOS, så kan du nok forvente et stabilitets-sprang, ja. Selv bruker jeg nå Linux, og jeg har ikke prøvd noe mer stabilt. Bruker du Linux trenger du liksom aldri å formatere, fordi filsystemet og o/s'et er stabilt som et fjell... Lenke til kommentar
JonV Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Quote: I den perfekte verden hadde ikke installerte programmer laget trøbbel på disken, og man ville hatt et generisk pakkesystem for alle programmer som finnes og registeret ville vært en saga blott. MAC er registerfri :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå