Gå til innhold

Har noen prøvd å lage prosjektor av tv/datamonitor


ersa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står jo selvfølgelig lite info om dette på siden. Det jeg lurer på når jeg leser FAQ'en er at ingen modifisering av skjermen er nødvendig. Med andre ord et helt annet konsept enn prosjekt smspvdhhspilh.

 

Så blir jo spørsmålet: om man ikke skal ta skjermen fra hverandre, blir det jo en enorm boks du må plassere i rommet uansett? :hmm: Ser ikke for meg at jeg vil plassere en 23kg 19" over sofakroken på hybelen min, som har gipsvegger :!:

 

 

Skriveleif var på besøk

Endret av schwami
Lenke til kommentar
Ser ikke for meg at jeg vil plassere en 23kg 19" over sofakroken på hybelen min, som har gipsvegger :!:

Hehe. Trenger ikke henge over hodet. Du kan sette den på et bord, så blir det litt tryggere, 20$ er ikke mye så jeg vil prøve. Men vil gjerne ha litt info om opplegget først.

Lenke til kommentar

Utsnitt fra howstuffworks:

Creating Projection TV

A projection TV has four basic parts:

Projector

Screen - separate or built-in

Control panel - separate or built-in

Sound system - separate or built-in

The arrangement of these parts varies with the different types of projection TV. Most rear projection TVs for home theater systems tend to look like very large-screen conventional televisions. Each one is basically a large box that contains all of the above parts. Rear projection TVs for conference rooms can have a separate projection room behind the screen.

In contrast, front projection TVs are spread out. The projector is at one end of the room, the screen is at the other end, the control panel may be in the middle (on a table or as a mobile device such as a laptop computer) and the speakers may be located in different parts of the room.

 

 

Jeg vet ikke om en dataskjerm ville gi et bedre bilde enn et vanlig tv. Det er vel hvor sterk lyskilden er som er avgjørende, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Ok. Takk for svarene, jeg tror jeg skal teste dette men må snakke med faren min for jeg har ikke Visa så må få han til å kjøpe den guiden da.

La det være! Dette er en bløff!!

 

Hvorfor: Fordi du ikke får lys nok. Prinsippet bak alle disse ideene (den er like gammel som TV'en) er å lage en (relativt) liten linse som lyset går gjennom for så å spres ut på den andre siden (Håper dere tilgir mine begrensede evner som teknisk tegner):

 

ProjectPrinciple.gif

 

Ser jo greit ut, gjør det ikke? Nei, problemet er at lyset fra TV'en i motsetning til en ekte projektor ikke er retningsbestemt. Det bare en forsvinnende liten brøkdel av lyset fra TV'en som når linsen. Mesteparten forsvinner alle andre steder. Det er derfor du kan sitte langt ute på siden av TV'en og fortsatt se bildet:

 

ProjectReality.gif

 

Så tanken er at du skal ta den ene prosenten av lyset som går i retning linsen og spre det ut over 10 kvadratmeter veggflate. Det sier seg selv at det ikke hjelper om du skrur av lyset. Ikke engang om du klarte å samle alt lyset fra TV'en, fordi lerretet vil reflektere lyset i alle retninger også. Så det som når dine øyne er lik null.

 

Jeg tipper at bruksanvisningen (ser slik ut på animasjonen deres) forteller at du skal bygge "linsen" inn i en boks for at ikke lyset skal forsvinne ut på sidene. Tipper at det ikke engang er en linse, bare et hull i boksen, siden de sier at man kan kjøpe delene for 15$. Morsomt med skissen som viser at man limer boksen sammen med pakketape...) Men tro meg, det hjelper ikke.

 

LCD prosjektet virker (i teorien i hvet fall) fordi man bruker en dedikert lampe bak med styrt lys som skinner gjennom skjermen. Den muligheten har du ikke med TV'en.

 

En god tommelfingerregel eller to:

1: Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det ofte det.

2: Alle annonser som begynner med "Her er sannheten som produsenten ikke vil at du skal vite om" er som regel bløff.

 

Bruk pengene på en DVD i stedet... :thumbup:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

jeg vil si meg enig.

hvorfor kreve 20 dollar for et møkkapdf som er gratis å distruitere?

De selger også kompomenter selv som refereres til i pdf-filen.

 

En får ikke muligheten til å vurdere på forhånd om informasjonen er tilstrekkelig godt

nok og realistiskt nok for å få et bra en.

Det høres lovende ut, men betale 20 dollar for et verdiløst stykke "papir" for å finne ut om det

er realisebart og får god kvalitet?

 

Syntes å ha sett visse antydinger til uskarphet via bildene, men jeg kan ikke bevise det da jeg ikke har sett

det selv. Mange viser nok en overengasjement å ha en VIRKELIG projektor for ca 5000

og glemme å være kritiske til kvaliteten hos den i forhold til andre ferdigkjøpte projektorer.

Hva er dets svakheter?

Hva er dets sterke sider?

Lenke til kommentar
En god tommelfingerregel eller to:

1: Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det ofte det.

2: Alle annonser som begynner med "Her er sannheten som produsenten ikke vil at du skal vite om" er som regel bløff.

 

Bruk pengene på en DVD i stedet... :thumbup:

 

Geir :)

Takk for svaret.

 

Tror jeg står over dette da for det er jo for godt til å være sant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...