J00J Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Hei, Noen som kjenner til et bra remote desktop program som jeg kan bruke til å styre hjemme serveren min med? Fortiden bruker jeg Remote desktop connection som følger med win2003 og xp, men med dette programmet så gjør jeg ikke ting direkte på maskinen med jeg gjør forandringer direkte på hd-en. En litt bedre forklaring vil kanskje være at jeg er ute etter et program som gjør slik at jeg kan styre musepekeren til serveren å ikke bare gjøre ting direkte på hden slik som remote desktop gjør. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Fortiden bruker jeg Remote desktop connection som følger med win2003 og xp, men med dette programmet så gjør jeg ikke ting direkte på maskinen med jeg gjør forandringer direkte på hd-en. Prøv og forklar en gang til. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Radmin er ganske bra.. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Remote desktop gjør vel bare ikke det samme som standard fildeling gjør? Anyway: Det beste programmet for remote desktop er VNC. Liten størrelse, god kvalitet. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Voldsomt med begrepsforvirring her, ja. Windows sin innebygde remote desktop er rett og slett en fjernpålogging. Den har en genial måte å kommunisere med klienten på, i at det kun sender tegnekall til grafikkdelen av os'et på klienten, og ikke hele bilder. VNC (som f.eks. RAdmin, ThightVNC og UltraVNC bruker), er en grafisk protokoll, som stort sett sender ren grafikk. Derfor er det mye tregere, og krever mer båndbredde. Siden VNC kjører som en server på en allerede innlogget lokal bruker, vil man kunne se det samme skrivebordet samtidig. Ellers kan nevnes at VNC har større sikkerhetshull. Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 download radmin er klar det programmet du ser etter, det kan du styre muspilen Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) En litt bedre forklaring vil kanskje være at jeg er ute etter et program som gjør slik at jeg kan styre musepekeren til serveren å ikke bare gjøre ting direkte på hden slik som remote desktop gjør. Jeg lurer litt på hva som er problematisk med det? Siden det er en server regner jeg med at det ikke sitter noen der som må få med seg hva du gjør? Hvis du absolutt skal se musepekeren bevege seg på serveren så er vel Remote assistance et alternativ? (innebygget i windows - du finner det ved å gå inn i "hjelp") Endret 23. oktober 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
J00J Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 En litt bedre forklaring vil kanskje være at jeg er ute etter et program som gjør slik at jeg kan styre musepekeren til serveren å ikke bare gjøre ting direkte på hden slik som remote desktop gjør. Jeg lurer litt på hva som er problematisk med det? Siden det er en server regner jeg med at det ikke sitter noen der som må få med seg hva du gjør? Hvis du absolutt skal se musepekeren bevege seg på serveren så er vel Remote assistance et alternativ? (innebygget i windows - du finner det ved å gå inn i "hjelp") Det jeg tenkte var å bruke serveren til nedlastnings pc om natta, å remote desktop connection (som er i xp og 2003) funker dårlig fordi når jeg åpner feks dc/odc så lukker programmet seg når jeg logger av remote desktop. Derfor vil jeg ha et program som lar program jeg åpner være åpne helt til jeg velger at de skal lukke seg. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 En litt bedre forklaring vil kanskje være at jeg er ute etter et program som gjør slik at jeg kan styre musepekeren til serveren å ikke bare gjøre ting direkte på hden slik som remote desktop gjør. Jeg lurer litt på hva som er problematisk med det? Siden det er en server regner jeg med at det ikke sitter noen der som må få med seg hva du gjør? Hvis du absolutt skal se musepekeren bevege seg på serveren så er vel Remote assistance et alternativ? (innebygget i windows - du finner det ved å gå inn i "hjelp") Det jeg tenkte var å bruke serveren til nedlastnings pc om natta, å remote desktop connection (som er i xp og 2003) funker dårlig fordi når jeg åpner feks dc/odc så lukker programmet seg når jeg logger av remote desktop. Derfor vil jeg ha et program som lar program jeg åpner være åpne helt til jeg velger at de skal lukke seg. Det lukker seg selvfølgelig når du logger av, men hvorfor skal du logge av? Du kan bare lukke remote desktop-vinduet, så fortsetter sessionen på serveren din. Deretter kan du logge deg på igjen og få opp det samme skjermbildet. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Jepp. Bruker selv RDP til det du beskriver her. Funker som fjell. RDP er også kryptert, noe VNC IKKE er... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 RDP er også kryptert, noe VNC IKKE er... VNC er kryptert, men ikke gratisversjonen. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 RDP innebygget i xp/2003 er det du er ute etter, bare lukk vinduet istedefor å logge ut når du skal avslutte som de sier over her. Du kan også koble til flere sesjoner ved å gå til oppgavebehandling/task manager, velge brukere/users så høyreklikke på sessionen du vil ta over og trykke remote control. Det å ha flere sessioner kjørende samtidig kan være lurt da du ikke burde kjøre fildelingsprogrammer med en administrator-bruker. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) RDP er også kryptert, noe VNC IKKE er... VNC er kryptert, men ikke gratisversjonen. Tja, i og med at VNC er en åpen protokoll alle kan implementere, må vel utsagnet ditt tas med en klype salt. Spesifikasjonen ble utviklet av AT&T i Cambridge, og ansatte der dannet et eget firma (RealVNC) som videreutviklet programvaren. Det finnes imidlertid mange andre som har valgt å implementere protokollen og gi ut produktet mer eller mindre gratis (ThightVnc, UltraVNC). Denne er i midlertid fullt kompatibel med den originale protokollen, som kan finnes på: http://www.realvnc.com/docs/rfbproto.pdf Edit: I denne sammenhengen vil VNC være upassende, da RDP både krever mindre båndbredde, føles raskere samt har bedre sikkerhet. Søk på VNC hack e.l. på google, så ser du hva jeg mener. VNC har sin styrke der hvor man bruker flere forskjellige plattformer, f.eks. Linux og Windows. Endret 23. oktober 2004 av Saftis Lenke til kommentar
en fyr Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Men siden du bruker 2003 Server så kan du bruke /console parameteren i RDP klienten.... F.eks. så kan du kopiere ikonet for Remote Desktop Connection til Desktop'en din og endre oppstartslinja til : C:\WINNT\system32\mstsc.exe /v:SERVER /console der SERVER enten er navnet på serveren eller ip'en. Men igjen så er det jo viktig at en ikke velger "Log Off" (eller "Shut Down" ), men bare kobler seg fra ved å bruke "det vanlige" krysset i øvre høyre hjørne. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Det jeg tenkte var å bruke serveren til nedlastnings pc om natta, å remote desktop connection (som er i xp og 2003) funker dårlig fordi når jeg åpner feks dc/odc så lukker programmet seg når jeg logger av remote desktop. Derfor vil jeg ha et program som lar program jeg åpner være åpne helt til jeg velger at de skal lukke seg. Her har nok du misforstått litt... Dersom du LOGGER AV, vil selvsagt alt lukke seg. Dersom du avslutter Remote desktop, vil derimot INGENTING skje på serveren. Problemet ditt er antagelig at når du logger på neste gang, så logger du inn med en ny bruker, eller en ny sesjon. Windows Server 2003 er litt avansert på det der. Du kan være logget inn med administrator-kontoen fra flere forskjellige PC'er - uavhengige av hverandre. Hver pålogging starter en ny session. For å forhindre at den starter en ny session hver gang du logger på må du gjøre en endring i group policy'en. Ler mer HER. Når det er gjort er det kun mulig å være pålogget med en sesjon per bruker. Jeg kan nevne at jeg bruker utelukkende remote desktop til å styre serveren min (jeg bruker den også til nedlastinger om natten f.eks.), og har absolutt ingen problemer med det. Jeg kan faktisk ikke tenke meg hva alternative programmer kan gjøre bedre. Det eneste som skiller remote desktop fra å faktisk sitte på PC'en er jo at video og spill fungerer dårlig - men det er jo selvfølgelig på grunn av begrensninger i nettverket! Endret 23. oktober 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
J00J Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) En litt bedre forklaring vil kanskje være at jeg er ute etter et program som gjør slik at jeg kan styre musepekeren til serveren å ikke bare gjøre ting direkte på hden slik som remote desktop gjør. Jeg lurer litt på hva som er problematisk med det? Siden det er en server regner jeg med at det ikke sitter noen der som må få med seg hva du gjør? Hvis du absolutt skal se musepekeren bevege seg på serveren så er vel Remote assistance et alternativ? (innebygget i windows - du finner det ved å gå inn i "hjelp") Det jeg tenkte var å bruke serveren til nedlastnings pc om natta, å remote desktop connection (som er i xp og 2003) funker dårlig fordi når jeg åpner feks dc/odc så lukker programmet seg når jeg logger av remote desktop. Derfor vil jeg ha et program som lar program jeg åpner være åpne helt til jeg velger at de skal lukke seg. Det lukker seg selvfølgelig når du logger av, men hvorfor skal du logge av? Du kan bare lukke remote desktop-vinduet, så fortsetter sessionen på serveren din. Deretter kan du logge deg på igjen og få opp det samme skjermbildet. Takk! Litt rart jeg ikke har lagt merke til det krysset :S Endret 23. oktober 2004 av J00J Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå