ovle Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Skjønner ingenting av nedlasting-systemet til linux. prøvde å laste ned bitchx, men det endte opp med en hel del filer som jeg ikke skjønte hva jeg skulle gjøre med.. kan noen gi meg en pekepinn på hvordan jeg gjør dette og hvordan det er oppbygd? Lenke til kommentar
jrz Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 kan du lese stickyene ? du har sikkert lastet ned source, som må kompileres.. mandrake tar vel rpm filer? (bruker ikke mandrake jeg) se på hjelpefilen til programmet 'rpm' for å installere ting Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Mandrake har urpmi, som laster ned og installerer programmer automatisk for deg. Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Installering og oppgradering: rpm -Uvh foo.rpm rpm -ivh foo.rpm rpm -i foo.rpm Uninstallering: rpm -e foo.rpm force opplegg hvis den nekter (rpm --force -e foo.rpm) foo er bare et eksempel Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Ripz911 skrev: Installering og oppgradering: rpm -Uvh foo.rpm rpm -ivh foo.rpm rpm -i foo.rpm Uninstallering: rpm -e foo.rpm force opplegg hvis den nekter (rpm --force -e foo.rpm) foo er bare et eksempel Ikkje bruk rpm i mdk. Bruk urpmi istadenfor. Då får du mindre problem med dep o.l. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hvis du har lastet ned source, så er det som regel en README-fil og en INSTALL-fil. Les disse. Du vil nok komme best ut av det med å bruke urpmi, hvis den har bitchx såklart. "man urpmi" og les deg vis. Lenke til kommentar
ovle Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 som sagt så er jeg fullstendig grønn på dette området, og skjønner ikke en dritt av hva dere snakker om.. sett at jeg vil innstallere dette: http://www.stack.nl/~brama/mp3blaster/src/...er-3.2.0.tar.gz steg for steg, hvordan gjør jeg det? Ta med alle detaljer, til og med de mest opplagte, siden jeg er fullstendig newbie på linux. Lenke til kommentar
jrz Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 finn ut om tar.gz (source) i faqen. kort er det slik: (som jeg gjør det da) i en terminal emulator: tar xvfz fil.tar.gz -C /tmp cd /tmp/fil/ ./configure make su make install dette er en rutine som gjelder for fleste source pakker. les gjerne README eller INSTALL. om ovennevnte ikke virker, så er det ofte ./install.sh eller lignende. men, som tips bør du helst finne ut av hva urpmi er, og lese litt i faq'en. der står det meste av det du lurer på.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 De fleste distribusjoner har et system for installering og avinstallering av programmer. Systemet varierer med distribusjonen. Disse systemene baserer seg som regel på et pakkesystem. Og mange distribusjoner har samme pakkesystem. RPM er brukt av bl.a Mandrake og Fedora. Det du bør gjøre er derfor først finne ut hvilken distribusjon du kjører. Så finne ut hvilket system den distribusjonen bruker for pakker, og så se om programmet du ønsker finnes innen distribusjonen, Hvis det gjør det, så trenger du ikke styre med å laste ned fra nett andre steder. Hvis programmet ikke finnes i distribusjonen, så må du hente det ned fra nett. Da kan du enten lete etter kildekode, eller ferdig pakke (f.x RPM), og installere dette manuelt. Det er da du må til med RPM-kommandoer, eller ./configure make make install osv. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 ovle skrev: Skjønner ingenting av nedlasting-systemet til linux. prøvde å laste ned bitchx, men det endte opp med en hel del filer som jeg ikke skjønte hva jeg skulle gjøre med.. kan noen gi meg en pekepinn på hvordan jeg gjør dette og hvordan det er oppbygd? Linux har ikke noe nedlastningssystem. Nye versjoner av Linux laster du enkelt ned fra www.kernel.org eller en av mange mirrors. Jeg skjønner selvsagt hva du mener, men første bud ved slike spm er jo at du MÅ fortelle oss hvilken distribusjon du bruker (f.eks Fedora, Debian, Slackware...). Det eksisterer ikke noe felles system for installering av pakker for alle distroer. Lenke til kommentar
ovle Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 jeg bruker mandrake! Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 På min nåværende linux installasjon, SuSE 9.1 har jeg kompilert et par programmer selv fra kilde.. Heldigvis vet jeg hvor programmet ligger henn hvis det skulle komme til at jeg ville avinstallere det. Under kompileringsstatusen kommer det opp haugesvis med masse meldinger om ditt og datt, og hvor programmet blir lagt(denne studerte jeg i detalj når jeg kompilerte mine 2 programmer for å finne ut hvor det ble lagt)... En fordel med å kompilere fra kilde er at du vet hva du får og hva som skjer(for det meste) Men en liten ting bekymrer meg... Hvis du har installert alle dine programmer slikt(opp mot 50 programmer(bare et tall))... Hvordan i sv***e skal du kunne holde oversikten over disse hvis du vil avinstallere et program(under installasjonen(kompileringen) blir vel programkoden spredt over harddisken under flere forskjellige mapper) Blir vel et mareritt og håndtere. I alle fall får du opp en liste over alle installerte pakker med RPM( Skulle vært noe slikt med kildekompileringsinstallasjon også) Noe ala InstallShield som er i Windows... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du kan velge å installere et program til en bestemt mappe: ./configure --prefix=/usr/local/foo Da blir programmet installert der i stedet for sammen med de andre, slik gjør jeg med alt som ikke installeres av pakkesystemet. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 DJViking skrev: Blir vel et mareritt og håndtere. I alle fall får du opp en liste over alle installerte pakker med RPM( Skulle vært noe slikt med kildekompileringsinstallasjon også) Noe ala InstallShield som er i Windows... Det er vanlig at programmer man kompilerer selv legges i /usr/local (kan overrides) istedenfor bare /usr, og normalt trenger man ikke installere så fryktelig mange programmer fra source, så jeg har aldri hatt noe problem med dette. Mange programmer har også mulighet for en kjapp 'make uninstall'. De fleste progarmmene jeg har vært borti som IKKE har hatt noen rutiner for uninstall har gjerne vært så simple at hele programmet bare var én enkelt kjørbar fil, som man jo raskt fjerner manuelt (ligger da normalt i /usr/local/bin eller evt /usr/local/sbin hvis det er programmer som bare kjøres som root) InstallShield er da bare ene bloata installer for binærpakker, så hvorfor sammenlikner du det med installasjon av programmer fra source? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Langbein skrev: InstallShield er da bare ene bloata installer for binærpakker, så hvorfor sammenlikner du det med installasjon av programmer fra source? Fordi jeg tenkte på en grafisk GUI(i tillegg til CLI) installasjonsrutine som også holdt en oversikt over hva som er installert og lar deg avinstallere dette enkelt og greit. For eksempel det er mange ting som kan endre på en kompileringsrutine, prefix, tilleggsfunksjoner som ikke blir lagt ved som default.. Ikke bestandig lett å vite hva du kan legge ved i kompileringen og hva som kommer som default og ikke uten å se i en tekstfil... Hadde vært kjekt om dette kunne automatiseres ved at du får valg opp under installasjonen om du vil ha ditt og datt og om du vil overstyre path til installasjon.... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 DJViking skrev: For eksempel det er mange ting som kan endre på en kompileringsrutine, prefix, tilleggsfunksjoner som ikke blir lagt ved som default.. Ikke bestandig lett å vite hva du kan legge ved i kompileringen og hva som kommer som default og ikke uten å se i en tekstfil... Hadde vært kjekt om dette kunne automatiseres ved at du får valg opp under installasjonen om du vil ha ditt og datt og om du vil overstyre path til installasjon.... Du snakker om gentoo, portage og use-flags. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 zyp skrev: Du snakker om gentoo, portage og use-flags. Hva er så bra med Gentoo og hva kan den gjøre for meg? Spør bare etter den korte forklaringen før jeg sjekker selv på google Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Her er en fin samling sitater fra fornøyde Gentoo-brukere, hvis du vil ha noen inntrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå