Gå til innhold

Tilgang til windows partisjon i mandrake?


ovle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for å gjøre det klart, bokstavnavn er windowsting. i linux mountes devices en eller annen plass.. en disk som ligger på slave ide0 blir hdb, master ide0 er hda. da kan du kanskje regne deg frem til resten? eksterne usbdisker finner du på sdx osv.. for å mounte en partisjon kan du skrive

 

mount -t filsystem /dev/device /mount/point

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt vanskelig å forstå dette om du er vant med systemet slik det er Windows, og

slik situasjonen er nå så er det slik at det kreves en del selvlæring for å kunne forstå Linux/*nix-systemet

bedre. Det finnes en del informasjon på http://www.tldp.org/ og om du har noen problemer (som

virker nogenlunde 'generelle') så er http://www.google.com/ et kjempegodt hjelpemiddel.

 

Du skal dog ikke nøle med å spørre her, men vennligst undersøk om du hvertfall kan løse

problemet v.h.a. google.com e.l. (Ellers er det også lurt å gi opp informasjon om datamaskinen din

og programvaren du bruker når du skal ha hjelp av andre). Om du vil prøve deg med enda mer

direkte hjelp, så kan du spørre på kanalen #linuxhelp.no på EFNET v.h.a. IRC. :)

Lenke til kommentar

Jeg også sliter litt med dette for øyeblikket.

 

Har nettopp installert Fedora Core-2, og ting ser ut til å funke fint.

 

Maskinen min inneholder 2 disker, hvor den første disken er den som holder på operativsystemene (Win XP/og nå Fedora).

 

På den andre disken (disk 2/HDB?) ligger all dataen jeg gjerne vil ha tilgang til fra Fedora. Filsystemet er NTFS.

 

Gjorde et tafatt forsøk på zyrthec's oppskrift, nemmlig å knekke inn følgende:

 

mount -t ntfs /dev/hdb /mnt

Da hadde jeg et lønnlig håp om at den disken som hetet D: i Windows skulle dukke opp under /mnt i Linux.

 

Svaret jeg får fra systemet er:

mount: fs type ntfs not supported by kernel

 

Betyr dette i klartekst at min kernel (Fedora Core-2 ikke støtter ntfs?)

 

Jeg har ikke noe tro på det, og tipper heller at jeg driter meg ut på en eller annen plass.

 

Har søkt litt rundt, men får ikke dette til. Uansett så har jeg kommet så langt at hele dette innlegget er skrevet og postet fra min nye Linux installasjon:)

 

Takk til kyrsjo for excellent Fedora guide forresten...

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Instict.

 

Trenger kun å lese fra denne disken inntil videre. Var førøvrig "livredd" for å ødelegge denne under installsjonen av Fedora, men med tunga rett i munnen så gikk det greit......

 

Backup er selvfølgelig alfa omega, men med en enkel DVD brenner så skal det ganske mange plater til (for ikke å snakke om tiden det tar) å ta full backup.

Går det til helv... så er det heldigvis bare èn person og skylde på....meg selv!

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Men husk, du må _aldri_ skrive til ntfs fra linux  :no:

Hva er det egentlig med å skrive til NTFS i Linux, er det filrettigheter (som kan endres) eller skade på partisjonstabell/filsystem?

Jeg er ikke sikker, har bare hørt det.. Bruker ext3 til mine partisjoner :love:

Dette er så gammelt "nytt" at det snart kan klassifiseres som en myte.

 

Den gamle støtten for NTFS hadde eksperimentell (dangerous) støtte for skriving til NTFS, og dette førte "ofte" til korrupte ntfs-partisjoner ettersom den bare var i teste-stadiet i kernelen.

 

Denne er for lengst byttet ut med helt ny kode som gir helt trygg skriving til NTFS. Derimot er det ganske restriktivt - man kan f.eks. ikke endre størrelsen på filer man skriver til (man kan bare forandre innholdet). Men dette er ikke noe man behøver å tenke på, det kommer en feilmelding hvis man prøver å gjøre noe driveren ikke klarer enda.

 

Edit: forandre litt til ganske [restriktivt]..

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Men husk, du må _aldri_ skrive til ntfs fra linux  :no:

Hva er det egentlig med å skrive til NTFS i Linux, er det filrettigheter (som kan endres) eller skade på partisjonstabell/filsystem?

Jeg er ikke sikker, har bare hørt det.. Bruker ext3 til mine partisjoner :love:

Dette er så gammelt "nytt" at det snart kan klassifiseres som en myte.

 

Den gamle støtten for NTFS hadde eksperimentell (dangerous) støtte for skriving til NTFS, og dette førte "ofte" til korrupte ntfs-partisjoner ettersom den bare var i teste-stadiet i kernelen.

 

Denne er for lengst byttet ut med helt ny kode som gir helt trygg skriving til NTFS. Derimot er det ganske restriktivt - man kan f.eks. ikke endre størrelsen på filer man skriver til (man kan bare forandre innholdet). Men dette er ikke noe man behøver å tenke på, det kommer en feilmelding hvis man prøver å gjøre noe driveren ikke klarer enda.

 

Edit: forandre litt til ganske [restriktivt]..

Så det du sier er at det ikke skal være noe problem og laste ned en og annen fil fra mitt "brand new" Linux system, og lagre disse filene til en ntfs partisjon (som jeg har klart å mounte takket være Instict:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...