x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Hei. Jeg har lagt merke til hvor mye hardware man kan få for pengene i forhold til å kjøpe en bærbar fra de store merkeprodusentene. Jeg tenker på følgende modeller av bærbare: 1557, G556E og CL56 (hvis det er en modell som dere mener matcher mine krav og min definisjon på modeller som ikke er typisk merkepc som f.eks dell og hp, si gjerne ifra.) Det er disse modellene jeg utifra tester og komponenter som de selges med ser på som aktuelle for meg. Slik at dere kan skape dere et bilde av hvordan den bærbare jeg skal ha skal være når det gjelder komponenter nevner jeg dem her. Min bærbare skal ha utifra det som finnes av maskinvare idag: Centrino prossessor med et sted fra 1,7 til 2,1 ghz. (hvor mye tilsvarer disse 2 klokkefrekvensene i forhold til en vanlig intelprossessor for bærbare?) 512 ram eller 1024. En liten mulighet for at det blir 2048 mb ram. Harddisk på minst 80 gb og 5400 omdreininger. DL (duallayer) DVD-brenner som brenner både + og - plater. Jeg lurer også på om dere anfelare to eller en minnemodull. F.eks. 256 ram * 2 istedenfor 512*1 for 512 ram. Kan dere begrunne deres anbefaling? Slik jeg forstår hvorfor det er best.. Eller billigst... I tillegg til dette bør maskinene bråke så lite som mulig som er akseptabelt, ha bra nok design og ikke være for tung. Den bør også ha wland 54 mbit innebygd siden jeg forventer det av en centrino. Prisen skal være mellom 10000 kr og 20000 kr. Med unntak +-1000 kr hvis det er en veldig spesiell maskin. Utifra mine beskrivelse og pcmodellene jeg har nevnt (kom gjerne med foreslag til andre maskiner dere ville anbefalt meg) og prisklassen, hva kan dere anbefale meg? Setter pris på at dere hiver dere på denne tråden Endret 23. oktober 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Beklager bumpinga, men hvorfor er det så liten interesse for å svare på tråden min? Føler at jeg ikke får svar på noen av trådene jeg har startet for tiden. Er det noe jeg har gjort? Har jeg formelert meg dårlig eller er det bare helt tilfeldig at ingen svarer? Folk kommer jo bare innom å skikker på innlegget mitt.. Lenke til kommentar
IwwY^^ Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Du formulerer deg godt ihvertfall. Er vel egentlig sånn en tråd skal være, ikke bare "gi meg en bra bærbar" Men er vel forskjellig aktivitetsnivå på forskjellige dager Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Hva sier du til en helt ny 1557 med: Cpu: 2,0GHz dothan HD: 80GB 5400rpm RAM: 1GB Geil golden dragon DDR333 Wlan: 54Mbit intel DVD: DVD+-RW dual layer og.. ATI Radeon9600 m/64MB ram Til latterlig lave 14500kr inkl. frakt fra butikk Endret 23. oktober 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
Cera Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 1024mb er selvfølgelig bedre enn 512mb, dog rekker 512mb for de aller fleste. Det anbefgales og kjøpe 1x512mb i tilfellet grunnet du da har en ledig slot og kan oppgradere til 1024 mb ved og bare kjøpe en ekstra 512mb brikke. 1,7-2,1 ghz er det en del forskjell på. 2,1ghz er ekstremt dyr nå, og er ikke et alternativ for de aller fleste. 1,7ghz duger for de fleste. Du har nevnt 3 ulike maskiner som er nevnt om og om igjenn og en gang til på forumet. Det virker som det er hipp som happ hvilken av de tre modellene du velger. Feil forekommer på alle og ytelse-pris er relativt likt. En hd på minst 80gb? Ytelsesmessig burde du gått for en 60gb 7200rpm. Du nevner ikke for tung, med de specs du nevner vil jeg nata du havner på ca 3kg (med mindre du velger ibm). Kan du gå ned på prosessor til 1,5ghz kan du få maskiner på litt over 2 kg. I den prisklassen og med nevnte specs kan også ta en titt på acer 8000-serien. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Jo. Så fint ut det. Men gidder du å linke til butikken som selger maskinen til den prisen? Litt meningen med posten var å høre erfaringer av folk som selv har denne maskinen. Slik at jeg kan sammenligne litt mellom maskinene jeg har nevnt. Jeg lurer også på hvordan det er med spilling. Er man nødt å invistere i et 128 mb ram kort for å kunne spelle raltivt nye spill eller går det med 64? Nå er det ike spilling som jeg pririterer mest. Men det hadde vært greit å visst litt om det slik at hvis jeg finner en bra psis på en maskin med 128 mb ram kort, så er ialleflal muligheten der hvis ikke et 64 kort duger... Takk for forslaget forresten! Lenke til kommentar
Cera Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) 8004: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=41136 3201: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38662 EDIT: 3201 vil du sannsynligvis slite litt med og finne erfaringer og tester fra da denne modellen er helt ny. Endret 23. oktober 2004 av Cera Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Kjøp barebook`en: 1557AL fra advance.no dette er nøyaktig samme som 1557GLS, bare med annen farge og uten det idiotiske panelet med knapper for cd-avspilling når maskinen er av.. Får du levert en som er nyere enn 1.sept får du 9700 istende for ati9600 Koster ca. 5850kr inkl. frakt Resten av delene kjøper du hos psdata, dvs: - DVD+-RW dual layer til 1116kr - 1GB DDR333 Geil golden dragon 1800kr. - Wlan 340kr. - 80GB harddisk 1270kr. - ContryKit (norks tastatur og strømkabel) 217kr. Hvis du skal ha 2.0GHz kjøper du denne hos itbutikken for 3650kr. totalt inkl.frakt ca.14500kr. Pc`en skrur du sammen på en time.. Ikke noe å lure på, er nemlig dette jeg gjorde da jeg kjøpte ny for en uke siden! Min endte på 10200kr inkl. frakt, da med mindre ram og celeron M 1,5GHz til 800kr. Skal kjøpe 2,0GHz dothan når prisen er nede på 2000kr., litt ut i neste år Endret 23. oktober 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 1024mb er selvfølgelig bedre enn 512mb, dog rekker 512mb for de aller fleste. Det anbefgales og kjøpe 1x512mb i tilfellet grunnet du da har en ledig slot og kan oppgradere til 1024 mb ved og bare kjøpe en ekstra 512mb brikke. 1,7-2,1 ghz er det en del forskjell på. 2,1ghz er ekstremt dyr nå, og er ikke et alternativ for de aller fleste. 1,7ghz duger for de fleste. Du har nevnt 3 ulike maskiner som er nevnt om og om igjenn og en gang til på forumet. Det virker som det er hipp som happ hvilken av de tre modellene du velger. Feil forekommer på alle og ytelse-pris er relativt likt. En hd på minst 80gb? Ytelsesmessig burde du gått for en 60gb 7200rpm. Du nevner ikke for tung, med de specs du nevner vil jeg nata du havner på ca 3kg (med mindre du velger ibm). Kan du gå ned på prosessor til 1,5ghz kan du få maskiner på litt over 2 kg. I den prisklassen og med nevnte specs kan også ta en titt på acer 8000-serien. Vil ikke en harddisk på 7200 lage sinnsykt mye støy? Har en ekstern på 250 gb og 7200 rpm. Jeg tenkte at 4200 ble for lite idag, men at 5400 ville lønne seg i forhold til hastigheten og så mye støy den vil lage i forhold til en på 7200 i en bærbar. Det jeg tenkte på med ram, var at hvis jeg uansett skal ha 1024 mb, er det generelt raskere å fordele det på to brikker på 512 ram istenfor bare en på 1024? At to jobber bedre når de fordeler arbeidet, enn at en må ta dobbelt så mye arbeid helt alene? Jeg mente at prossessoren skulle ha klokkefrekvens fra 1,7 til og med 2,1. Så i tillegg til de to er alle immellom aktuelle. Det jeg lurte på var hvor mye 1,7 ghz og forsåvid 2,1 tilsvarer i forhold til klokkefrekvensen slik de alltid har blitt målt på vanlige intel pentium 4 prossessorer. Tilsvarer 1,7 en f.eks en vanlig Pentium 4 på 2,1 eller 2,8? Er 3 kg så merkbart tyngre en litt over 2 kg? Vet dere hvor mange vanlige skolebøker 3 kg tilsvarer? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Kjøp barebook`en: 1557ALS fra advance.nodette er nøyatig samme som 1557GLS, bare med annen farge og uten det idiotiske panelt med knapper for cd-avspilling når maskinen er av Får du levert en som er nyere enn 1.sept for du 9700 istende for ati9600 Koster ca. 5850kr inkl. frakt Resten av delene kjøper du hos psdata, dvs: - DVD+-RW dual layer til 1116kr - 1GB DDR333 Geil golden dragon 1800kr. - Wlan 340kr. - 80GB harddisk 1270kr. - ContryKit (norks tastatur og strømkabel) 217kr. Hvis du skal ha 2.0GHz kjøper du denne hos itbutikken for 3650kr. totalt inkl.frakt ca.14500kr. Pc`en skrur du sammen på en time.. Ikke noe å lure på, er nemlig dette jeg gjorde da jeg kjøpte ny for en uke siden! Min endte på 10200kr inkl. frakt, da med mindre ram og celeron M 1,5GHz til 800kr. Ok. Er det ikke vanskelig å sette deler i en bærbar selv da? Kan en ikke ødelegge noe lett? Miste garantien f.eks. hvis en skrur den opp? Jeg har ikk eså mye erfaring med mekking av pc selv. Har kun sattinn/byttet harddsik og pcikort på stasjonære pc'er, men det e rjo det enkleste. Å sette inn ram er vel på en stasjonær sikkert like enkelt som å sette inn en harrdisk. Men å sette inn dette i en bærbar i tillegg til en prossessor på en bærbar er sikkert generelt vanskelig eller krevende med tanke på forsiktelighet. Men det var mye bra hardware en fikk for pengene ved å gjøre det på den måten! Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Hva sier du til en helt ny 1557 med: Cpu: 2,0GHz dothan HD: 80GB 5400rpm RAM: 1GB Geil golden dragon DDR333 Wlan: 54Mbit intel DVD: DVD+-RW dual layer og.. ATI Radeon9600 m/64MB ram Til latterlig lave 14500kr inkl. frakt fra butikk Gidder du også å linke til maskinforslaget ditt? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Kjøp barebook`en: 1557ALS fra advance.nodette er nøyatig samme som 1557GLS, bare med annen farge og uten det idiotiske panelt med knapper for cd-avspilling når maskinen er av Får du levert en som er nyere enn 1.sept for du 9700 istende for ati9600 Koster ca. 5850kr inkl. frakt Resten av delene kjøper du hos psdata, dvs: - DVD+-RW dual layer til 1116kr - 1GB DDR333 Geil golden dragon 1800kr. - Wlan 340kr. - 80GB harddisk 1270kr. - ContryKit (norks tastatur og strømkabel) 217kr. Hvis du skal ha 2.0GHz kjøper du denne hos itbutikken for 3650kr. totalt inkl.frakt ca.14500kr. Pc`en skrur du sammen på en time.. Ikke noe å lure på, er nemlig dette jeg gjorde da jeg kjøpte ny for en uke siden! Min endte på 10200kr inkl. frakt, da med mindre ram og celeron M 1,5GHz til 800kr. Ok. Er det ikke vanskelig å sette deler i en bærbar selv da? Kan en ikke ødelegge noe lett? Miste garantien f.eks. hvis en skrur den opp? Jeg har ikk eså mye erfaring med mekking av pc selv. Har kun sattinn/byttet harddsik og pcikort på stasjonære pc'er, men det e rjo det enkleste. Å sette inn ram er vel på en stasjonær sikkert like enkelt som å sette inn en harrdisk. Men å sette inn dette i en bærbar i tillegg til en prossessor på en bærbar er sikkert generelt vanskelig eller krevende med tanke på forsiktelighet. Men det var mye bra hardware en fikk for pengene ved å gjøre det på den måten! Lett som bare F*** Eneste som var problemet var å montere CPU`en var ikke helt sikker på hvordan jeg fjernet ene dekselet, men det var lett.. ligger en tråd på forumet om hvordan.. Du mister ikke noe garanti.. Lenke til kommentar
Kingy Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 hehe, vanlige skolebøker... vet ihvertfall at Norges Lover er jekla tung! slik som jeg har fått det med meg så skulle 1.7ghz mobile tilsvare en 2.6ghz-2.8ghz pentium desktop model. en 1.5ghz mobile tilsvarer ihvertfall rundt 2.4 ghz i dektop variant. men er altså ikke sikker. du bør gå for 1gig ram, 2*512 mb Lenke til kommentar
Cera Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 En 1024mb brikke er mye dyrere enn 2 på 512mb! En 1,7ghz kan ca sammenlignes med en p4 2,8 ja. 7200 vil i normale tilfeller ikke la merkbart mer støy, de gjorde vel det for et år siden, men ikke i dag. Ikke se blindt på spesifikasjonene, tenk på byggekvalitet, tastatur og skjerm. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 hehe, vanlige skolebøker... vet ihvertfall at Norges Lover er jekla tung! slik som jeg har fått det med meg så skulle 1.7ghz mobile tilsvare en 2.6ghz-2.8ghz pentium desktop model. en 1.5ghz mobile tilsvarer ihvertfall rundt 2.4 ghz i dektop variant. men er altså ikke sikker. du bør gå for 1gig ram, 2*512 mb Hvorfor 512*2 mb ram istedenfor 1024*1. Har sagt at jeg lurer på ulempene og fordelene tidligere i denne trådene. Så hvis dere vet noe, så fortell meg gjerne hva dere vet Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 hehe, vanlige skolebøker... vet ihvertfall at Norges Lover er jekla tung! slik som jeg har fått det med meg så skulle 1.7ghz mobile tilsvare en 2.6ghz-2.8ghz pentium desktop model. en 1.5ghz mobile tilsvarer ihvertfall rundt 2.4 ghz i dektop variant. men er altså ikke sikker. du bør gå for 1gig ram, 2*512 mb Hvorfor 512*2 mb ram istedenfor 1024*1. Har sagt at jeg lurer på ulempene og fordelene tidligere i denne trådene. Så hvis dere vet noe, så fortell meg gjerne hva dere vet Sendte innlegget rett før keg fikk lest ditt Cera. Så sånn er det. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Barebook http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:605034 ContryKit http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=101...lAction=details Harddisk http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=106...lAction=details DVD+-RW Dual layer http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=107...lAction=details CPU https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=69586 Wlan http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=106...lAction=details Minne http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=101...lAction=details Var lettere å bygge enn stasjonær PC Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Ok. Men er det ikke noen som har noen erfaringer eller noe å si om om de to andre forslagene jeg hadde i første post, g556e og cl56. Det kan både gjelde maskinvarenm vekt og oppbygningen av modellene når det kommet til brukervennlighet og designet på dem? Eller kommer disse modellene igjen i flere design slik som 1557 gjør? Synes at disse to modellene også hadde kule design og lurte på om disse også kunne ha fått litt omtale her Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Kjøp barebook`en: 1557AL fra advance.nodette er nøyaktig samme som 1557GLS, bare med annen farge og uten det idiotiske panelet med knapper for cd-avspilling når maskinen er av.. Får du levert en som er nyere enn 1.sept får du 9700 istende for ati9600 Koster ca. 5850kr inkl. frakt Resten av delene kjøper du hos psdata, dvs: - DVD+-RW dual layer til 1116kr - 1GB DDR333 Geil golden dragon 1800kr. - Wlan 340kr. - 80GB harddisk 1270kr. - ContryKit (norks tastatur og strømkabel) 217kr. Hvis du skal ha 2.0GHz kjøper du denne hos itbutikken for 3650kr. totalt inkl.frakt ca.14500kr. Pc`en skrur du sammen på en time.. Ikke noe å lure på, er nemlig dette jeg gjorde da jeg kjøpte ny for en uke siden! Min endte på 10200kr inkl. frakt, da med mindre ram og celeron M 1,5GHz til 800kr. Skal kjøpe 2,0GHz dothan når prisen er nede på 2000kr., litt ut i neste år Så på forskjellige bilder av disse maskinen på aopen sine maskiner. Alle hadde et sånn blått tastatur. Et av de hadde gjerne en mer sjenerende blåfarge enn de andre? Hvis jeg ikke tar feil. Var det pga fargen du mente jeg brude gå for modellen uten cdkanpper og det tastaturet det var på den? For slike cd-knapper er jo bare praktiske. Eller var det pga. av prisforkjellen? Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å hatt 15.1" widescreen på maskinen, burde jeg gå får en annen barebone bærbar da eller kommer 1557 i widescreen? Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 1557 kommer ikke i widescreen utgave. Da må du nok kjøpe en annen maskin. Jeg har forresten ikke sett noen barebone bærbar som har widescreen, ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå