Gå til innhold

Erfaringer med nettbutikk/butikk siba?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10002

Her kan du kopiere "din side" oppsettet med annet kabinett, skjerm og hardisk(HD), dvs klikk av for de samme komponentene/delene utover de du vil bytte ut. Ville valgt ett av chieftech kabinettene(klikk og se hvilket du liker best mht utseende), de holder generelt høy kvalitet.

Ville som sagt også byttet ut Samsung hardisken med denne: "Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM ", Seagate disken er muligens noe mer støysvak.

Vær oppmerksom på at hovedkortene har integrert lydkort og nettverk, dvs det er ikke nødvendig å velge noe her med mindre du har noe spesielt i tankene.

Lenke til kommentar
,24/10/2004 : 00:23] send en mail til komplett og si det du sa så fixer de en pc til deg og bygger den og om du bor i bergen har de butikk på laksevåg

og jeg har handlet en mobil på siba.no og det gikk helt fint ingen problemer der :)

mvh tomas

msn rox  :blush:

komplett har ingen butikker noen plass i norge

datakjeden var tidligere komplett som har gått ut av komplettsystemet.

Datakjeden er i trondheim også

Har desverre hørt litt negativt om Siba

tror du gjør et tryggere kjøp hos datakjeden

jo det har de.... komplett og flexi data har "lager" på laksevåg ikke mot si meg, henta nettopp en hardisk derfra....

Lenke til kommentar

hei!

fant siden til komplett med mange forskjellige PC-bygger-oppsett. må si jeg ble litt forvirret igjen nå. man kan jo velge mellom 13 stk (!!!).. så nå vet jeg ikke helt hvem løsning jeg skal velge. jeg så også at pc bygger "Komplett Athlon 64 (Socket 754)" hadde flere ting å velge imellom blant annet på kabinett og hovedkort... men det er jo disse tingene jeg ikke vet hvem jeg skal velge.. så nå er jeg litt i bakvendtland igjen, desverre...

Lenke til kommentar
hei!

fant siden til komplett med mange forskjellige PC-bygger-oppsett. må si jeg ble litt forvirret igjen nå. man kan jo velge mellom 13 stk (!!!).. så nå vet jeg ikke helt hvem løsning jeg skal velge. jeg så også at pc bygger "Komplett Athlon 64 (Socket 754)" hadde flere ting å velge imellom blant annet på kabinett og hovedkort... men det er jo disse tingene jeg ikke vet hvem jeg skal velge.. så nå er jeg litt i bakvendtland igjen, desverre...

Tror beste tipset er at du velger "Komplett Athlon 64 (Socket 754)" og tar utgangspunkt i din side maskinen mht komponenter(som jeg nevnte i forrige innlegg). Utover dette vil jeg tro at "Din side" maskinen med en bedre skjerm er mer enn god nok, det er neppe noen veldig god grunn til å gjøre det vanskeligere.

Du kan sikkert bygge en like grei maskin på Intel(foretrekker selv Intel), men dersom du ikke vet hva du skal velge av komponenter(eller er usikker) synes jeg ikke det er noen god grunn til å klusse med det når AMD oppsettet er såpass bra.

Lenke til kommentar

AMD Athlon 64 3200+ 1695,- (sparer et par lapper med å gå ned til 64 3000+)

MSI K8N Neo Platinum 895,-

Sapphire Radeon 9800 PRO 128 MB 1759,-

Corsair Value Select PC3200 512MB 694,- (x2 pris om du vil ha 1 GB ram)

DVD brenner er gøy! LG DVD±RW/DVD-RAM 8x 496,-

hardisk Samsung P80 120GB 2MB 670,-

Her mener jeg det er et greit grunn oppsett til en rimlig pris!

Ligger på overkant av 6.000 dette. Kabinett, mus og slikt dill har jeg ikke tatt med da det er smak & behag hva du vil ha. Pluser på et par lapper så har du en foltt pc til rimlige penger. Skjermer er det masse rimlig og bra 17" til 2500-4000 som duger veldig bra.

Kom også til å tenke på den prix/obs pc'en som ble annonesert for en tid tilbakers. Den fikk meget bra omtale til gunstig pris. Er blitt slik at det ikke er så mye å spare på å bygge selv som det var før.

Lenke til kommentar

hei!

satt sammen en pc (Komplett Athlon 64 (Socket 754) som du sa kindings, med utgangspunkt i din side maskinen mht komponenter. det eneste jeg forandret var samsung harddisken til "Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM ". og så tok jeg et annet kabinett (Chieftec LBX-03 Miditower Sort/Sølv m/USB/Firewire 360W Strømforsyning). og jeg tok skjermen Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Sort med VGA og DVI-D inngang, foreløpig (for se hvem jeg tar, har ikke bestemt meg helt ennå). høytalere, mus og tastatur har jeg foreløpig bare på det som stod fra førsten av tilbudet..

men så sammenlignet jeg Komplett Athlon 64 (socket 754) med den "din side"-pcen og da ble Athlon 64 litt dyrere, selv om jeg hadde de samme kompontene i pcen (untatt harddisk og kabinett, men tok jeg med i beregningen). men det er vel fordi din side-pcen er halvveis på tilbud?

prisen på Komplett Athlon 64 (Socket 754) ble kr 12895 og da har jeg ikke tatt med:

-extra DDR-minne

-Ekstra Serial ATA-harddisk

-optisk brenner (men jeg har tatt med optisk leser/brenner. forstår ikke hva man skal med to, men det er meg i et kinderegg :whistle: )

-lydkort

-kommunikasjon

-office (den forstår jeg heller ikke helt :innocent: )

-nettverk

jeg vet ikke hva jeg skal velge innenfor disse punktene eller om jeg trenger alle.

men for at verken jeg eller dere skal gå i sur så lager jeg en liste av pcen allikevel:

- kabinett: Chieftec LBX-03 Miditower Sort/Sølv m/USB/Firewire 360W Strømforsyning

- hovedkort: MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

- CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

- DDR-minne: Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

- Ekstra DDR-minne: Ikke valgt

- Skjermkort: Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP, Tv-Out, DVI, Retail

- serial ATA-harddisk: Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

- ekstra serial ATA-harddisk: ikke valgt

- diskettstasjon: Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

- Optisk leser/brenner: NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

- Optisk brenner: ikke valgt

- lydkort: ikke valgt

- kommunikasjon: ikke valgt

- operativsystem: Microsoft Win XP Home SP2 Norsk,Ink.CD, Komplett, kun til PC Produksjon (Burde jeg heller velge xp pro? hva er egentlig forskjell?)

- office: ikke valgt (skal jeg bare velge den billigste? eller trenger jeg ikke det?)

- mus: (foreløpig) Keytronic Optisk Mus, Sort/Sølv, PS/2

- tastatur: (foreløpig) Komplett.no OfficeMedia Tastatur PS/2, Komplett Logo

- skjerm: (foreløpig) Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Sort med VGA og DVI-D inngang

- høytalere: (foreløpig) Creative SBS230 2 aktive høyttalere, White box

- nettverk: ikke valgt

som dere ser så trenger jeg kanskje hjelp til nettverkskort, lydkort osv.. men ser pcen sånn ellers grei ut? nå er prisen på pcen nesten 13000,- (noe mamma kommer til å klikke på :whistle: ) og da har jeg ikke funnet alle tingene ennå + at mus, tastatur, skjerm og høytalere ikke er valgt ordentlig riktig ennå. men jeg håper å få presset prisen under 14000,- eller enda mindre :ermm:

vennlig hilsen isabel

Lenke til kommentar
Ville som sagt også byttet ut Samsung hardisken med denne: "Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM ", Seagate disken er muligens noe mer støysvak.

Hvorfor bytte ut Samsung-disken som helt klart er mest støysvak?

Isabel:

På det Hovedkortet er det innbygget nettverkskort og lydkort, så det trenger du ikke hvis du ikke har spesielle behov.

Blir bra den PCen der, holder nok noen år den hvis du ikke skal spille annet enn The Sims og lignende. :w00t:

Endret av torsvb
Lenke til kommentar
Isabel:

På det Hovedkortet er det innbygget nettverkskort og lydkort, så det trenger du ikke hvis du ikke har spesielle behov.

ok... :blush:

ehee.. fordi kindings sa det! kanskje en dårlig grunn men.. men du mener alltså at jeg skal velge samsung? da får jeg se på det da..

Endret av Isabel
Lenke til kommentar

Beste årsaken er at Samsung disker kanskje er de diskene med dårligst pålitelighet, dvs det er de som ryker oftest. De yter også dårligere enn disker fra WD, Hitachi etc.. Kilde: http://storagereview.com/index.html. Eneste som taler for dem er prisen og muligens ett lavt støynivå og heller ikke det utgjør det helt store. Dessuten er Seagate diskene mer støysvake, det samme med Hitachi 7k250 serien, dvs relativt til samsung P80.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for WD jeg da.

Oser av kvalitet - brukt dem for alltid.

Jeg prøvde en 80gb Seagate disk en gang, og fikk utrolig mange bad sectors etter noen måneder, som gjorde den totalt ubrukelig til slutt.

Men det kan også ha vært et engangstilfelle - noe det sikker var.

Men jeg sverger til Western Digital inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Isabel: du har ikke vurdert en søt liten bar bone pc da? f.eks en slik barbone kombinerer du den med en lekker lcd så blir jenterommet ditt straks penere :) lykke til med valget av ny pc!

barbone :dontgetit:

i like it! absolutely! :love:

nå gjorde du meg usikker ;)

men kan jeg virkelig få de komponentene jeg har satt sammen nå i en barebon? :ermm:

Endret av Isabel
Lenke til kommentar
,24/10/2004 : 14:15]

jo det har de.... komplett og flexi data har "lager" på laksevåg ikke mot si meg, henta nettopp en hardisk derfra....

host host må nok motsi deg der

bor ca 6 km fra flexi og kremt datakjeden på laksevåg senter

flexi data og datakjeden har ikke noe med komplett å gjøre untatt at norek som eies av komplett er leverandør til begge butikkene

men tilbake til isabel

er du usikker på kjøp av pc så hør på oss her inne og ta med deg de erfaringene til feks datakjeden i trondheim og be dem bygge maskinen til deg

unngå siba og butikker som elkjøp, lefdal og expert

jeg påstår at datakjden er den meste seriøse og billigste butikken i trondheim

bodde der for 5 år siden og så mange nye butikker kan ikke ha poppet opp på den tiden

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

Beste årsaken er at Samsung disker kanskje er de diskene med dårligst pålitelighet, dvs det er de som ryker oftest. De yter også dårligere enn disker fra WD, Hitachi etc.. Kilde: http://storagereview.com/index.html. Eneste som taler for dem er prisen og muligens ett lavt støynivå og heller ikke det utgjør det helt store. Dessuten er Seagate diskene mer støysvake, det samme med Hitachi 7k250 serien, dvs relativt til samsung P80.

According to filtered and analyzed data collected from participating StorageReview.com readers, the Samsung SpinPoint P80 is more reliable than 30% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation.

According to filtered and analyzed data collected from participating StorageReview.com readers, the Samsung SpinPoint P80 's predecessor ( Samsung SpinPoint P40 ) is more reliable than 57% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation.

Skjønner ikke helt hvordan du får det til at Samsungdiskene krasjer mer enn andre disker. Dessuten er ytelses-foskjellen mellom diskene så liten at jeg tviler på en vanlig bruker merker det annet enn når man kjører programmer som måler det. Men lyd er noe man merker lettere forskjell på, iallefall om resten av PCen er ganske stille. Min erfaring er ihvertfall sånn. Har både en WD 120GB og en Samsung 120GB, begge med 8 MB cache. Samsung-disken er så godt som lydløs, hører den kun litt når den jobber.

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Men nok om det, blir litt off-topic dette. Kommet noe lengre Isabel?

Samsung 17" LCD Syncmaster 710N TCO99 Skjerm evt i sølv, er en bra skjerm.

En barebone kan det hende blir litt mer bråkete enn en vanlig PC, men det får nesten du vurdere om hva som er mest viktig av støy eller plass, og evt. pris da.

Skal du ha trådløs mus og tastatur? Hvis ikke er Logitech Ultra X veldig behagelig. :)

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Tok meg den friheten og sette sammen en P4 (Pentium 4 (prosessor, CPU) PC til deg. siden jeg ser du skal redigere film, jeg liker P4 best, osv..

Intel Pentium 4 3.0 GHz

Asus P4P800 SE Hovedkort for S478/800mhz I865PE,Dual DDR,SATA,LYD,ATA100, GbLAN

Corsair XMS3200C2 DDR-DIMM 512MB PC3200

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA

Western Digital Raptor 36.7GB

Hansol 17" LCD H750

Microsoft Windows XP Home Edition

Ortek Wireless OfficeMedia Pro, tastatur/mus, USB, PS/2

EC DVD recorder ND-3500A IDE Sølv Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Vet ikke helt om dette funker jeg, men jeg vil tro det kan gjøre det meste du trenger å gjøre:)

BTW: kanskje det er best med en Bærbar? siden du skal jobbe med skole liksom

EDIT: ble en deeeel dyrere enn de andre forslagene også :-(

Endret av Christahh
Lenke til kommentar
er du usikker på kjøp av pc så hør på oss her inne og ta med deg de erfaringene til feks datakjeden i trondheim og be dem bygge maskinen til deg

unngå siba og butikker som elkjøp, lefdal og expert

hei igjen!

det er bare synd at jeg ikke bor i trondheim :blush: men jeg bor 25minuter fra oslo :yes:

det med harddisker har ikke jeg peiling om. så om det blir samsung eller western vet jeg ikke helt nå :ermm:

men tilbake til barbone... hva er ulemper og hva er fordeler? jeg forstår at den bråker litt mer og at den kostet mer (sjekka på komplett med å ta de samme komponentene i en Komplett Athlon 64 Shuttle XPC og da ble prisen ca 14000kr, dvs 1000kr mer enn en vanlig pc).. men jeg ser jo absolut fordelen med at den tar mindre plass. men hvis jeg velger en barbone... vil ytelsen i barbonen bli dårligere enn den andre pcen?

vennlig hilsen isabel :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...