Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomgangsproblemer med Mitsubishi


argrindh

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk plutselig tomgangsproblemer med min Mitsubishi Galant V6 24 1994 modell. Den stoppet ofte. Justerte opp tomgangshastigheten med en tomgangsskrue. Hørte med merkeverkstedet. De mener det er tomgangsmotoren som er defekt, og at det koster over 6000 kroner. Er ikke vant med denne type motorer, og lurer på, for det første, hvor motoren sitter, og om det eventuelt er noe å gjøre med den, rense den eller noe. Eller er der billigere alternativ??

Noen som kan hjelpe med problemet?? Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Sånn generelt er tomgangsmotor enkelt sagt en motordrevet ventil som på "oppdrag" fra motorhjernen slipper gjennom en nøye utregnet mengde luft, for å gi stabil tomgang under alle forhold.

 

Jeg vet at noen renser gjennomstrømningsdelen med div rensemidler, men selve motoren er nok en stepmotor som det er lite å gjøre med hvis den ikke virker skikkelig.

 

Nøyaktig hvor den sitter på din bil vet ikke jeg, men som du skjønner er den jo en del av innsprøytningsystemet, og antagelig rett i nærheten av gass-spjeldet et sted...

 

Sånn generelt vil jeg anbefale å "holde seg unna" deler som denne hvis man ikke er sikker på hva man gjør :cry:

 

 

Alternativ kan jo være å forsøke å få tak i en brukt, hvis du har fått fastslått at det er den som er ødelagt.

Er i så fall kanskje greit å prøve å finne ut hvorvidt dette er en "svakhet" på akkurat din bil før du bestemmer deg.

 

Skal du absolutt skru selv, bør du i det minste få tak i en haynes bok, der står det beskrevet hvor og hvordan det meste fungerer, og tips til feilsøking.

Men du vil nok ikke komme så veldig langt på akkurat det som har med elektronikk å gjøre da...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er ikke mye du kan gjøre med den tomgangsmotoren der nei. Den sitter plassert under gasspjeldet på din bil vil jeg tro. Gasspjeldet er rett innenfor der gasswire'en er festet. Hele tomgansmotoren er vanligvis en helstøpt sak som ikke er mulig å åpne uten å ødelegge den. Uansett så er det ikke mye en kan gjøre hvis stepmotoren i den er gåen. Grunnen til at disse av og til blir gåen er at det ofte er mye sot og liknende på selve gasspjeldet slik at det blir ujamn lufttilstrømning inn til motoren og tomgangsmotoren må da jobbe mer.

 

Rensing av gasspjeldet er imidlertid en enkel sak. Du tar av slangen som kommer fra luftfilteret inn til motoren (på motorsiden). Da ser du rett inn på luftspjeldet. Ved å trekke i gasswire'en åpner du spjeldet. Ta en fille og dypp den i litt bensin eller rødsprit, og tørk over innsiden av spjeldet. NB! vær påpasselig på at du ikke får noe dritt eller liknende som blir liggende igjen i luftinntaket.

 

Det er veldig mange ting som kan forårsake at bilen din stopper på tomgang (Defekt lambdasonde blant annet). Merkeverkstedene har instrumenter som de kan koble til for å lese av feilkoder og teste ulike komponenter for feil. Når det gjelder feil på tomgangsmotorer så har ikke de alltid noen egen feilkode. Dvs. feilkoden som blir generert kan være en feil som er en konsekvens av at tomgansmotoren er defekt. Derfor er det ofte vanskelig å fastslå at det er denne som er defekt ut i fra bare feilkoder.

 

Den enkleste måten for å sjekke om tomgangsmotoren er defekt er å trekke ut kontakten til denne. Den vil jeg tro du finner rett under gasswire koblingen til spjeldet. dette gjør du når motoren er kald. Motoren vil da ha et turtall på rundt 1000 omdr og etterhvert som motoren blir varm vil nok turtallet øke litt. Hvis bilen ellers oppfører seg skikkelig og ikke stopper, er dette et tegn på at det er tomgangsmotoren som er defekt.

 

En annen måte å sjekke tomgangsmotoren på er ved å skru på tenningen (ikke starte bilen). En kan da høre at tomgangsmotoren justerer seg hvis det har gått en stund (to-tre timer) siden bilen sist ble startet. Det er ikke så lett å høre så en bør kanskje være to når en gjør dette (en som lytter og en som skrur på tenningen). Hvis den fortsetter å justere seg frem og tilbake noe utover et par sekunder etter at tenningen ble skrudd på, er også dette et tegn på at tomgangsmotoren er kapputt.

 

Når det gjelder å trekke ut kontakter fra ulike sensorer i motorrommet så er ikke dette alltid så lurt. Det vil føre til at det blir registrert feilkoder i styringsenheten og dette vil igjen føre til at det blir vanskeligere å finne den egentlige feilen. Men når det gjelder tomgangsmotoren så er jeg veldig sikker på at det ikke vil gi noen feilkode på din bil. Vær også litt forsiktig med å skru på diverse justeringsskruer som finnes rundt luftintaket. Dette kan gjøre problemet mye værre og føre til at det blir bare vanskligere å finne feilen.

 

Håper det jeg har skrevet her kan være litt til hjelp for deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...