Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stråling fra trådløs ruter?

Anbefalte innlegg

Poenget er ikke direkte om det er mye stråling. Men skal han ha det på nært hold i mange timer hver dag? Nei, absolutt ikke. Jeg er ikke paraniod....har KUN trådløst hjemme hos meg da jeg ble drittlei kabler, men jeg har heller ikke AP'en liggende under puta når jeg sover heller.

Poenget: Hvorfor skal man utsette seg for strålingen mer enn nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt hvordan det er med tråløse routere, men en mobil sender ut 0,5 w/kg. Dette tror jeg det skal stå om i bruksanvisningen til mobilen. Hva en router sender ut er jeg ikke sikker på, men hvis jeg over lengre tid; 5-10 timer, er i nærheten av en tråløs router, får jeg vondt i hode og dotter i øra. Litt som det er med å snakke i mobil.

Man vet jo ikke hvor skadelig det er å med tråløse signaler, men "før-vare" prinsippet gjeder nok her og.

Er du en sånn person som leser om en sykdom i avisa for så å få samme symptomene?

Placebo effekten på mennesker er helt sinnsyk.

Jeg har sittet 2 meter fra min Linksys WRT54G (overklokka fra 29 mW til 251 mW) router 5-7 timer pr dag i år uten at jeg har merket noe ubehag.

Sendestyrken på WLAN er så forsvinnende liten i forhold til andre dingsebongser

Endret av bergetun
Lenke til kommentar
Snakket med Telenor om å ha en trådløs router under barnesengen. De anbefalte ikke det. Så jeg flyttet den.

Et naturlig svar. Siden hadde "noe" skjedd grunnet at de hadde sagt at det var ok å plassere den under sengen, så hadde Telenor muligens vært sårbar for et mulig søksmål en gang ifremtiden.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvordan det er med tråløse routere, men en mobil sender ut 0,5 w/kg. Dette tror jeg det skal stå om i bruksanvisningen til mobilen. Hva en router sender ut er jeg ikke sikker på, men hvis jeg over lengre tid; 5-10 timer, er i nærheten av en tråløs router, får jeg vondt i hode og dotter i øra. Litt som det er med å snakke i mobil.

Man vet jo ikke hvor skadelig det er å med tråløse signaler, men "før-vare" prinsippet gjeder nok her og.

Er du en sånn person som leser om en sykdom i avisa for så å få samme symptomene?

Placebo effekten på mennesker er helt sinnsyk.

Jeg har sittet 2 meter fra min Linksys WRT54G (overklokka fra 29 mW til 251 mW) router 5-7 timer pr dag i år uten at jeg har merket noe ubehag.

Sendestyrken på WLAN er så forsvinnende liten i forhold til andre dingsebongser

Er dere virkelig så arrogante at dere ikke klarer å se føre-var-prinsippet her? Mener ikke bare deg, bergetun, men generelt alle som, fordi de ikke merker noen øyeblikkelig virkning, ikke ser problemet.

Selv om ingen har klart å påvise at slik stråling er farlig, betyr det ikke at den ikke er det. Hva om det plutselig oppdages kreft hos en stor del av befolkningen om 20-30 år? Se f.eks. parallellen til røyking her. Enkelte leger påsto til og med at det var sunt i sin tid!

Jeg hadde forøvrig også et aksesspunkt 3 meter fra sengen min et par måneder, før jeg flyttet det til et annet rom. Jeg merket heller ingenting fysiske forandringer på kroppen min, men jeg føler meg i allefall tryggere nå.

Spørsmålet koker ned til dette: Tør du virkelig satse din fremtidige helse på å la være å være føre var nå?

Lenke til kommentar
Dette er en omni antenne. Den stråler i alle retninger. Ved en meters avstand, så vil strålig pr m² være (formel for overflate av kule : 4*pi*r^2) (setter strålingsstyrke til å være x) x/(4*pi*1²) = x/12, mens ved en avstand på 4 meter vil strålingen være x/(4*pi*4²) = x/201.

Som du ser så er x/201 et langt mindre tall enn x/12. Faktisk så minsker man strålingsstyrken med 10 ganger ved å gå de tre meterene lenger unna. Dette er det jeg finner facinerende med mobiltelefoner. De kan man nemlig legge helt intill øret, slik at radien fra senderen til hjernen blir omtrent 10 cm. Det gir en strålig lik x/(4*pi*0.1²) = x/0,12 = 8x, altså nesten hundre ganger kraftigere enn om du har den en meter unna. Når senderen da er på 0,5W, i forhold til basestasjoner sine ca 0,05W, så sier jo det ganske klart at om man skal kvitte seg med noe så må det være mobilen. Forøvrig så sender mobilen på 900MHz og 1800MHz, mens Wlan går på 2400MHz, så det vil være litt mer "effekt" i det basestasjonen sender, dersom det sender med samme watt styrke.

Hvis man ser i forhold til en mikrobølgeovn, så vil Wlan være nesten ingenting. Vi snakker om ca 900W i forhold til 0,05W, altså bør man ikke sammenligne de to så altfor mye. I så fall så må det jo være minst like farlig å stå ved microbølgeovnen som ved wlan utstyr. Strålinga er jo mer enn kraftig nok til å til tider jamme Wlanet mitt i alle fall.

-Ko_deZ-

To feil.

Det finnes ikke noe sånt som en perfekt omniantenne. Det er rett og slett umulig å produsere. Antennene på routere sender i en sirkel med mellom 5 og 70 graders spredning ut fra antennestangen, noe tilsvarende >|<. Over antennetoppen og under antennefoten er det, som jeg tidligere i tråden har nevt, omtrent ingen stråling. Det er derfor det er viktig å justere antennene riktig. Så beregningene dine er bare "teoretisk" tøys. Om vi teoretisk skulle diskutere arealteorien, så ville faktoren din uansett være redusert mange ganger.

Det andre er formelen din om stråling per kvadratmeter. Det relevante i denne sammenheng, er dempningen i signalet/strålingen i luft fra punkt a til b. M.a.o. hvis routeren har en sendeeffekt på 15 dB, hvor mye er signalet/strålingen redusert hvis du går fem meter bort? Jeg har tidligere i tråden gitt formelen for å beregne dette.

Lenke til kommentar
Er dere virkelig så arrogante at dere ikke klarer å se føre-var-prinsippet her? Mener ikke bare deg, bergetun, men generelt alle som, fordi de ikke merker noen øyeblikkelig virkning, ikke ser problemet.

Selv om ingen har klart å påvise at slik stråling er farlig, betyr det ikke at den ikke er det. Hva om det plutselig oppdages kreft hos en stor del av befolkningen om 20-30 år? Se f.eks. parallellen til røyking her. Enkelte leger påsto til og med at det var sunt i sin tid!

Jeg hadde forøvrig også et aksesspunkt 3 meter fra sengen min et par måneder, før jeg flyttet det til et annet rom. Jeg merket heller ingenting fysiske forandringer på kroppen min, men jeg føler meg i allefall tryggere nå.

Spørsmålet koker ned til dette: Tør du virkelig satse din fremtidige helse på å la være å være føre var nå?

Har absolutt ingen problemer med å akseptere denne teknologien hvor som helst, bare jeg slipper å ha en antenne der sola ikke skinner, da dette er farlig av helt andre grunner enn strålingen. Det er f.eks. mer dokumentasjon på faren ved å spise stekt og grillet mat enn stråling fra de typer apparater vi snakker om her. Hvor mange av dere avstår fra denne typen mat, som føre var prinsipp? Eller følger "fem om dagen", som føre var prinsipp. Eller er det bare teknofobien som får råde?

Vi har hatt tilsvarende diskusjoner i samfunnet da elektrisiteten, radioen og fjernsynet ble innført. Denne diskusjonen er ikke noe unik, sammenlignet med disse. Har sagt det før, hva du gjør privat er din sak. Noe helt annet er å spre udokumentert frykt. Hvis du føler deg tryggere ved å flytte ditt aksesspunkt, så er det viktig. Å gå rundt og ikke føle seg trygg er ikke bra for helsen, uansett om grunnlaget er reelt eller noe men innbiller seg. Derfor, er man utrygg, gjør noe med det. Men det gir deg ikke rett til å gjøre andre utrygg, med mindre du kan underbygge dette med fakta.

Lenke til kommentar
[...]går rundt med aluminiumsfolie på hodet[...]

:yes:

Kjæresten min jobber på sinnsykehus, og på ene avdelingen har de en kar som pakker hodet inn i sølvfolie for å slippe de enorme plagene han har som følge av radiobølger og annen stråling.. regner med det var meg du quote`et fra en av mine tildigere diskusjoner om farer ved wlan.. btw, historien er ikke tull men fra virkeligheten!

Så akkurat som softTest påpeker, så kan man bli alvorlig syk av det å bekymre seg for mye over ting! Tror ikke mange vil være uenig med at en person som kler hodet sitt inn i alu.folie og ikke tør å bevege seg utendørs har et mye større helseproblem enn det stråling måtte gjøre med han.. det å bli syk av å bekymre seg!

Det å gå å bekymre seg forringer livskvaliteten din, og alle de årene man går rundt slik kan ALDRI bli gitt deg tilbake. Man lever bare en gang :hmm:

Ang. taushetsplikt med pasienter, så er det helt ok å diskutere sykdomsblidet til en person så lenge dette ikke kan kobles opp mot denne personen! (hvis noen måtte lure)

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
I så fall så må det jo være minst like farlig å stå ved microbølgeovnen som ved wlan utstyr. Strålinga er jo mer enn kraftig nok til å til tider jamme Wlanet mitt i alle fall.

-Ko_deZ-

Da tror jeg du burde kjøpe deg ny mikrobølgeovn. :D

Lenke til kommentar
Husk at frekvensen den sender på er i mikrobølge-området. Greit å ha det på en avstand.
Poenget: Hvorfor skal man utsette seg for strålingen mer enn nødvendig?
Er dere virkelig så arrogante at dere ikke klarer å se føre-var-prinsippet her?

Mikrobølger er ikke "farlige" på den måten. Faren ligger i at det kan varme opp ting. Når vi vet at sendere til trådløse nettverk ikke overstiger 0,1W effekt og at det stråles rundt 360° så er det ikke store oppvarmingen man får av å være i nærheten av senderen. Husk også at strålingen avtar med X^2 i forhold til avstanden til senderen. Det er med andre ord ikke det samme som å sitte inni en mikrobølgeovn og bli bestrålt fra alle kander med en effekt på 1000W.

Når det gjelder diskusjonen "farlig" eller "ikke farlig" så er det svært mange som ser alt for sort-hvitt på dette. Jeg tror faren mer kan sammenlignes med å spise et gram salt om dagen. Tidligere visste man ikke om det var farlig eller ikke fordi det hadde veldig lav fare. Spiser du derimot 1 kilo salt om dagen så er det selvfølgelig livsfarlig. Sånn er det også med stråling på frekvesene 800,900,1800,1900 og 2400 MHz. En time eller to prating i mobilen hver dag gjør så lite at det ikke er målbart, mens å sitte inni en mikrobølgeovn med over 10.000 ganger kraftigere stråling garantert er farlig.

Jeg bruker bare å si: Husk setebelte, refleks og prat så mye du vil i mobil, da lever du nok mye tryggere enn om du unngår å bruke mobilen, og glemmer setebelte og refleks.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Merk at poenget mitt var at, ved å sove like ved, blir han da utsatt for strålingen i mange timer på strek. Det er ikke bevis at dette er farlig, men greit å ha den på avstand for å slippe å lure.

Og ja, jeg er veldig klar over hvordan stråling minker med avstand. Akkurat det som i grunn er mitt poeng. Den øker også kvadratisk med mindre avstand. ;) Men du kan gjerne sove med din om du vil. Og spesielt siden vi snakker om frekvensen som fører energi til vannmolekylene er det kanskje greit å la være (selv om det trolig er lite).

Forresten, jeg får nesten umiddelbar hodepine ved å bruke min cantenna på nært hold.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Forresten, jeg får nesten umiddelbar hodepine ved å bruke min cantenna på nært hold.

Hva om du en eller annen gang ikke er klar over at den er på nært hold da? Noen burde utsatt deg for den, slik at du kunne finne ut om det var placebo-effekt eller faktisk reell virkning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...