Gå til innhold

S-ATA RAID 0 striping

oevold

Anbefalte innlegg

Hei kan noen hjelpe meg?

Funder fremdeles på om og kjøpe hardisk. så lurte jeg på hvis jeg kjøpte 2 stk

S-ATA 160gb 7200 rpm hardisker og fikset RAID 0 med striping på de om det ville fungere bra? og hvordan man setter det opp? evt bios forandringer og ekstra utstyr jeg trenger?

har nytt hk med RAId

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken modell er hovedkortet ditt? Dersom du har integrert serial-ata raidkontroller, trenger du ikke noe ekstrautstyr, utenom kabling.

To slike disker du nevner fungerer sikkert veldig fint, men du må passe på at de er samme modell, for optimal ytelse. Du burde også passe på at du får ihvertfall 8mb cahce-varianter...

Å sette opp et raid sett er rimelig enkelt, dersom du har "enablet" raidkontrolleren på hovedkortet ditt, vil du se at den har sin egen "bios" som dukker opp ved oppstart, her må du gå inn og definere et RAID 0-sett, med de to diskene dine som medlemmer. kanskje vil du også bli spurt om "chunk size" i settet. Hvis du vil vite mer om dette kan du søke på google, men 32K er en ok chunk size til diverse bruk.

Å installere windows kan være litt pes, pass på at du setter bios til å boote først fra cd, og deretter fra raid-settet, elle raidkontrolleren ,avhengig av hvordan bios-programvaren på ditt hovedkort er, velg det som høres mest riktig ut. Du må ha kontrollerens drivere på diskett, dette er viktig for at windows kan kunne installeres på disken(e). trykk F6-tasten helt i begynnelsen av winxp-setup og sett inn diskett med drivere når du blir bedt om det. Du burde nå være igang!

Lykke til og spør igjen ved problemer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...