kgjosund Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Jeg har planer om å kjøpe meg en scanner til privat bruk. Scanneren skal primært brukes til å scanne dokumenter, men en del foto og negativer blir også aktuellt. Kvalitet er hovedkriteriet for valget, deretter hastighet og brukervennlighet. Budsjett: Ca. 4000. Jeg har sett litt på Epson Perfection 4870 Photo, Canon CanoScan 9950F og HP ScanJet 8200. Har noen noen formening om hva jeg bør velge? Disse scannerne ser ut til å møte mine krav og vel så det. Kanskje til og med litt overkill? Burde jeg kanskje heller ha sett på en helt annen scanner? Endret 22. oktober 2004 av kgjosund Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg har planer om å kjøpe meg en scanner til privat bruk. Scanneren skal primært brukes til å scanne dokumenter, men en del foto og negativer blir også aktuellt. Kvalitet er hovedkriteriet for valget, deretter hastighet og brukervennlighet. Budsjett: Ca. 4000. Har noen noen formening om hva jeg bør velge? Disse scannerne ser ut til å møte mine krav og vel så det. Kanskje til og med litt overkill? Burde jeg kanskje heller ha sett på en helt annen scanner? Hvis filmskanning er et aktuelt bruksområde, trenger du en dedikert filmskanner for å få en kvalitet som kan måle seg med digitale kameraer, og i særdeleshet digitale speilreflekskameraer. Mange får det inntrykk at film er et mindreverdig opptaksmedium i forhold til digitale opptak, og dette skyldes mye at digitaliseringen av film skjer på uhensiktsmessige måter. Planskannere er fine til å skanne dokumenter, plansjer og papirbilder med. Derimot egner de seg ikke til film. Alle de skannerne du lister opp har høy kvalitet, og kan godt anbefales. Man må bare være klar over at de har sitt bruksområde hvor de gir optimale resultater. Filmskanning krever spesialisert utstyr, ikke "halvløsninger" som en planskanner med film/diasadapter. Når det gjelder budsjettet ditt, er du avhengig av å kjøpe nå? De aller fleste av oss må forholde oss til et begrenset budsjett, men her kan det ofte lønne seg å utsette kjøpet for så å spare penger til man får råd til det produktet man egentlig trenger. En meget god filmskanner pluss en tilsvarende planskanner koster til sammen anslagsvis 10 000 kroner. Det er mye hvis du skal kjøpe det på en gang, men kan du kjøpe den ene skanneren nå, og den andre når du har spart litt mer penger? Siden dokumenter er viktigst, er en mulig løsning at du kjøper en god planskanner, for eksempel en av de du listet opp, og så kan du når du får råd kjøpe en dedikert filmskanner. Filmene du har tatt vil du jo uansett ha hele tiden. Hvis vi snakker om hvorvidt noe er "overkill," så må man være klar over at de rimeligere skannere har svakere mekanikk, og ikke vil ha den samme varigheten og stabiliteten over tid. De gir også mindre gode resultater rent optisk, men til mange typer dokumenter betyr ikke dette nødvendigvis all verden. Skal man basere seg på å skanne mye over en periode på mange år kan det bli dyrt å kjøpe billig. Du vil få mye mer glede av et kvalitetsprodukt. Lenke til kommentar
kgjosund Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Hvis filmskanning er et aktuelt bruksområde, trenger du en dedikert filmskanner for å få en kvalitet som kan måle seg med digitale kameraer, og i særdeleshet digitale speilreflekskameraer. Jeg er klar over at en planscanner ikke er optimal mht. filmscanning, men scanneren skal kjøpes nå, og budsjettet er hva det er. Jeg skulle selvfølgelig ønsket meg en filmscanner, men regner med at det bare vil forbli en drøm. Nå er det heller ikke mye foto/negativ scanning som skal utføres (kanskje et par tusen fotos og i underkant av tusen negativer til å begynne med og senere bare noen få av og til). Jeg må nok se realiteten (budsjettet) i øynene og prøve å få et så godt resultat som mulig innenfor den rammen. Hvis jeg senere får råd til, eller tilgang til en filmscanner, kan negativene scannes på nytt. Som du sier, så har jeg jo filmene tilgjengelig. Når det gjelder de scannerne jeg har sett på, holder jeg en knapp på Epson scanneren. Tester jeg har sett rundt om ser i alle fall meget lovende ut. Hvis der ikke finnes bedre valg innen samme prissjikt, går jeg for den. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) kgjosund, jeg kjøpte meg en Canon 5000F scanner og ble kjempefornøyd med den, jeg innbiller meg - ut fra det du skriver - at jeg har nogenlunde samme bruksområde som deg. Når du har økonomisk anledning til å kjøpe en 9950F så er jeg hellig overbevist om at du vil bli svært fornøyd med kvaliteten (de andre scannerne kan være bedre nå for alt det jeg vet - jeg kan bare uttale meg om scanneren jeg har selv). Sannsynligheten er stor for at du aldri kommer til å egentlig savne en dedikert filmscanner. Og hvis du gjør det så vil du være en mye bedre kvalifisert kjøper hvis du har brukt flatscanneren litt. Stå på! Jeg er så fornøyd med Canon at jeg ville satse på den, men du får høre med andre som har erfaringer på de andre merkene. Edit: Skrev feil modellbetegnelse på scanneren. Endret 24. oktober 2004 av Dykkern Lenke til kommentar
kgjosund Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Når du har økonomisk anledning til å kjøpe en 9950F så er jeg hellig overbevist om at du vil bli svært fornøyd med kvaliteten (de andre scannerne kan være bedre nå for alt det jeg vet - jeg kan bare uttale meg om scanneren jeg har selv). Sannsynligheten er stor for at du aldri kommer til å egentlig savne en dedikert filmscanner. Og hvis du gjør det så vil du være en mye bedre kvalifisert kjøper hvis du har brukt flatscanneren litt. Jeg har selv flere Canon produkter fra før (Video kamera, Fotoapparat) og er meget fornøyd med dem, så jeg tviler ikke på Canons kvalitet. Den eneste grunnen til at jeg setter en liten knapp på Epson scanneren er at den har Digital ICE, mens de andre bruker egne teknikker for "flekkfjerning". Det er godt mulig at Canons FARE teknikk er like god som ICE, men ICE er, så vidt jeg forstår, den samme teknikk som benyttes i langt dyrere produkter for filmscanning. Jeg har ingen erfaring med scannere av denne typen (har kun en gammel Mustek 12000p fra før), så jeg regner med at jeg vil bli fornøyd uansett hva jeg velger. Likevel ønsker jeg jo selvfølgelig å få en så god scanner som mulig, innenfor det budsjettet jeg har. Hvis noen vet om et sted som har en sammenligning av disse to scannerne, er jeg takknemlig for en link. Jeg har funnet flere tester av scannerne, men ingen sammenligninger. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Synes det der med flekkfjerning var et veldig godt argument jeg - forutsatt at du vet at det vil være viktig for deg vel og merke. Selv bruker jeg ikke noe slikt aktivt (hvis det da ikke allerede er integrert i driverne). Det som er viktig for meg er hastigheten på scanning og min subjektive vurdering av kvaliteten på sluttproduktet. Men jeg er enig med deg hvis du vet du vil scanne bilder med mye riper og støv. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Hei! Jeg holder akkurat nå på med en ny skannertest, hvor jeg tester filmskannere opp mot planskannere med filmadapter. Det er noen importører som er trege med å levere testskannere, men vent og se. Lenke til kommentar
kgjosund Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Men jeg er enig med deg hvis du vet du vil scanne bilder med mye riper og støv. Negativene som skal scannes er 20-30 år gamle og har ikke vært lagret "etter oppskriften", så jeg regner med at det må en del "flekkfjerning til, ja. Lenke til kommentar
kgjosund Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg holder akkurat nå på med en ny skannertest, hvor jeg tester filmskannere opp mot planskannere med filmadapter. Det er noen importører som er trege med å levere testskannere, men vent og se. Nå er scanneren bestillt. Jeg gikk for Epson Perfection 4870 Photo. Det vil likevel bli spennende å se en test hvor man sammenligner denne scanneren med andre. Så kan jeg se om jeg har gjort et godt kjøp, eller ikke. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Nå er scanneren bestillt. Jeg gikk for Epson Perfection 4870 Photo. Det vil likevel bli spennende å se en test hvor man sammenligner denne scanneren med andre. Så kan jeg se om jeg har gjort et godt kjøp, eller ikke. Epson 4870 Photo er utvilsomt en meget god planskanner, både med hensyn til optiske og mekaniske egenskaper. Til skanning av papirbilder, dokumenter og illustrasjoner er dette en av de modellene jeg selv ville ha vurdert alvorlig. Jeg vil ta den med i testen som jeg nå holder på med. Lenke til kommentar
guso Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Nå er scanneren bestillt. Jeg gikk for Epson Perfection 4870 Photo. Det vil likevel bli spennende å se en test hvor man sammenligner denne scanneren med andre. Så kan jeg se om jeg har gjort et godt kjøp, eller ikke. Epson 4870 Photo er utvilsomt en meget god planskanner, både med hensyn til optiske og mekaniske egenskaper. Til skanning av papirbilder, dokumenter og illustrasjoner er dette en av de modellene jeg selv ville ha vurdert alvorlig. Jeg vil ta den med i testen som jeg nå holder på med. Hei Hvordan går det med den sammenligningstesten du snakker om Er den snart ferdig? Har du en formening om den nye scanneren til Canon, kan den hamle opp med Epson scanneren? mvh Guso Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 [quote name=Teleskopos' date='25/10/2004 : Epson 4870 Photo er utvilsomt en meget god planskanner, både med hensyn til optiske og mekaniske egenskaper. Til skanning av papirbilder, dokumenter og illustrasjoner er dette en av de modellene jeg selv ville ha vurdert alvorlig. Jeg vil ta den med i testen som jeg nå holder på med.[/quote] Hei Hvordan går det med den sammenligningstesten du snakker om Er den snart ferdig? Har du en formening om den nye scanneren til Canon, kan den hamle opp med Epson scanneren? mvh Guso Dessverre sendte ikke Epson sin scanner til oss for testing, selv ikke etter gjentatte oppfordringer. Derfor ble bare Canons to modeller, 8400F og 9950F, testet mot filmskanneren Nikon Coolscan 5/LS 50, som tidligere har gjort det skarpt i denne testen: http://akam.no/art.php?artikkelid=8227 Hvorfor Epson ikke sendte testobjekt til oss, kan vi bare spekulere på. Jeg kan naturlig nok ikke si noenting om en skanner jeg ikke har testet, men understreker at Canons modeller er helt nye. Lenke til kommentar
guso Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 (endret) [quote name=Teleskopos' date='25/10/2004 : Epson 4870 Photo er utvilsomt en meget god planskanner, både med hensyn til optiske og mekaniske egenskaper. Til skanning av papirbilder, dokumenter og illustrasjoner er dette en av de modellene jeg selv ville ha vurdert alvorlig. Jeg vil ta den med i testen som jeg nå holder på med.[/quote] Hei Hvordan går det med den sammenligningstesten du snakker om Er den snart ferdig? Har du en formening om den nye scanneren til Canon, kan den hamle opp med Epson scanneren? mvh Guso Dessverre sendte ikke Epson sin scanner til oss for testing, selv ikke etter gjentatte oppfordringer. Derfor ble bare Canons to modeller, 8400F og 9950F, testet mot filmskanneren Nikon Coolscan 5/LS 50, som tidligere har gjort det skarpt i denne testen: http://akam.no/art.php?artikkelid=8227 Hvorfor Epson ikke sendte testobjekt til oss, kan vi bare spekulere på. Jeg kan naturlig nok ikke si noenting om en skanner jeg ikke har testet, men understreker at Canons modeller er helt nye. Er det lenge til du legger ut den testen på 8400F og 9950F? Endret 23. november 2004 av guso Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Er det lenge til du legger ut den testen på 8400F og 9950F? Nei, det er ikke lenge til nå. Stay tuned. Lenke til kommentar
guso Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Er det lenge til du legger ut den testen på 8400F og 9950F? Nei, det er ikke lenge til nå. Stay tuned. Kommer testen før JUL ? Endret 27. desember 2004 av guso Lenke til kommentar
guso Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Er det lenge til du legger ut den testen på 8400F og 9950F? Nei, det er ikke lenge til nå. Stay tuned. Kommer testen før JUL ? Kanskje ikke før til neste år Endret 27. desember 2004 av guso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå